برداشت ۶۰۰ هزار تن سیب از باغات استان
برداشت ۶۰۰ هزار تن سیب از باغات استان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: میزان تولید سیب در سال جاری ۶۰۰ هزار تن برآورد شده است که از این میزان ۲۷۲ هزار تن به کشور های دیگر صادر می شود.به گزارش صدای آناک به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، اکبر فتحی در حاشیه جشنواره سیب مراغه در مصاحبه با […]

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: میزان تولید سیب در سال جاری ۶۰۰ هزار تن برآورد شده است که از این میزان ۲۷۲ هزار تن به کشور های دیگر صادر می شود.
به گزارش صدای آناک به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، اکبر فتحی در حاشیه جشنواره سیب مراغه در مصاحبه با شبکه جهانی سحر ، آذربایجان شرقی را با سطح زیر کشت ۱۰۳ هزار هکتار باغات میوه ، در این خصوص هفتمین استان کشور دانست و گفت: آذربایجان شرقی ۳٫۵ درصد باغات کشور را در خود جای داده است و با تولید ۱٫۲ میلیون تن محصول باغی در رتبه ششم کشور قرار دارد.
وی با اشاره به مساحت ۲۴۷ هزار و ۷۷۳ هکتاری سطح زیر کشت باغات سیب کشور گفت: سطح زیر کشت باغات سیب استان ۴۷ هزار و ۲۷۹ هکتار می باشد که از این میزان ۳۷ هزار و ۷۹۹ هکتار را باغات بارور تشکیل می دهند.
فتحی با بیان اینکه ۲۰ درصد سیب کشور در آذربایجان شرقی تولید می شود ادامه داد: آذربایجان شرقی از نظر سطح زیر کشت و تولید محصول سیب بعد از آذربایجان غربی در رتبه دوم کشور قرار دارد و پیش بینی می شود در سال جاری بیش از ۶۰۰ هزار تن سیب از باغات استان برداشت شود که شهرستانهای مراغه، میانه، اهر، هشترود و مرند از نظر سطح زیر کشت و تولید در جایگاه اول تا پنجم قرار دارند.
وی ادامه داد: ارقام کشت شده پاییزه غالبا رد دلیشز و گلدن دلیشز با تولید ۵۵۰ هزار تن در سال و ارقام تابستانه گلاب کهنز، خان الماسی و قره یارپاق اهر و میشگی جمعا با تولید ۵۰ هزار تن در سال هستند.
فتحی عملکرد شاخص استان در زمینه تولید سیب را ۱۱۵ تن در هکتار دانست و افزود: توجه به شرایط نامساعد جوی عملکرد امسال بطور متوسط ۱۶ تن در هکتار برآورد می شود .
وی در خصوص کیفیت سیب آذربایجان شرقی گفت: از ۶۰۰ هزار تن محصول برآورد شده، ۲۴۰ هزار تن ممتاز، ۱۸۰ هزار تن درجه یک ،۱۲۰ هزار تن درجه دو و ۶۰ هزار تن نیز درجه ۳ و صنعتی می باشد.
فتحی با اشاره به صادرات ۲۷۲ هزار تن از سیب استان، اظهار کرد: از سیب تولیدی در استان، ۱۲۰ هزار تن داخل استان مصرف شده و ۶۰ هزار تن توسط صنایع فرآوری می شود و ۳۰۰ هزار تن نیز در سردخانه ها ذخیره می شود.
وی تعداد سردخانه های فعال استان را ۱۳۳ واحد با ظرفیت نگهداری ۴۵۰ هزار تن دانست و ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی، سیب تولیدی استان از مرغوبیت و خاصیت انبارداری بالایی برخوردار است و به کشورهای عراق، روسیه، پاکستان، داغستان و آذربایجان صادر می شود .
فتحی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: مراغه با ۱۴هزار و ۶۰۰ هکتار باغات بارور و تولید ۲۷۰ هزار تن، میانه با ۵ هزار و ۹۹۴ هکتار باغات بارور و ۸۵ هزار تن، اهر با ۶ هزار و ۹۰۰ هکتار باغات بارور و ۷۰ هزار تن، مرند با ۳ هزار و ۱۲۱ هکتار باغات بارور و ۶۲ هزار تن و هشترود با ۲ هزار و ۹۹۰ هکتار باغات بارور و ۲۷ هزار تن تولید سیب، عمده شهرستانهای تولیدکننده سیب در استان هستند.

روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان