هر دانشگاه، یک رواق امام رضا
هر دانشگاه، یک رواق امام رضا

به گزارش پایگاه خبری صدای آناک به نقل از روابط عمومی کانون علمی خدمت رضوی آستان قدس آذربایجان‌شرقی، اعضای هیئت اندیشه‌ورز کانون علمی خدمت رضوی با مدیر نمایندگی آستان قدس رضوی استان دیدار و گفت‌وگو کردند.در این نشست تخصصی، محمدیوسف شاکری، دبیر آستان قدس رضوی در آذربایجان‌شرقی، ضمن خوش‌آمدگویی به اساتید و فرهیختگان علمی، حکم […]

به گزارش پایگاه خبری صدای آناک به نقل از روابط عمومی کانون علمی خدمت رضوی آستان قدس آذربایجان‌شرقی، اعضای هیئت اندیشه‌ورز کانون علمی خدمت رضوی با مدیر نمایندگی آستان قدس رضوی استان دیدار و گفت‌وگو کردند.
در این نشست تخصصی، محمدیوسف شاکری، دبیر آستان قدس رضوی در آذربایجان‌شرقی، ضمن خوش‌آمدگویی به اساتید و فرهیختگان علمی، حکم مسئولیت کانون علمی خدمت رضوی استان را به «خادمیار یداله جعفری» اعطا کرد.

شاکری با اشاره به رسالت خدمت رضوی گفت: اصلی‌ترین مأموریت آستان قدس، تربیت اجتماعی می‌باشد که در این سازمان عنصری به نام «خادمیار» یا «یار رضوی» وجود دارد که این خادم علاوه بر داشتن توانایی مدیریت خود، می‌تواند ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خودش را در اختیار عموم قرار داده و به دیگران کمک نماید و این یعنی آستان قدس می‌خواهد فرهنگ و گفتمان خدمت بی‌منت را برای مردم فراهم کرده تا الگویی در جامعه باشد چرا که برای حل یک سری مسائل نیاز به حرکت اجتماعی و فرهنگی می‌باشد.
شاکری افزود، با توجه به اینکه یکی از القاب امام رضا(ع)، «عالم آل محمد» است و همچنین دارای ظرفیت‌های زیادی در دانشگاه‌ها می‌باشیم، تبدیل هر دانشگاه به رواق امام رضا خیلی مطلوب خواهد بود.
به گفته شاکری، می‌توان مدل‌هایی برای رفع مشکلات بر اساس حق و عدل و تخصص طراحی کرد که لازمه این کار، سعه صدر و تحمل است.

حمید باقرپور، معاونت کانون‌های خدمت رضوی استان آذربایجان‌شرقی ضمن قدردانی از حضور اساتید و فرهیختگان در جلسه، اظهار داشت کانون علمی می‌تواند مرجع حل مسائل گوناگون علمی بوده به صورتی که کارگروه اندیشه‌ورزان علمی و فرهنگی می‌تواند در تحقق مصادیق خدمت علمی کانون را با همفکر و همکاری سرعت بخشد.

جعفری، سررابط کانون علمی خدمت رضوی استان، با اشاره به فرموده‌های مقام معظم رهبری گفت: ما بایستی فعالیت‌هایمان را استمرار و فرهنگ علمی و رضوی را گسترش دهیم چرا که بنیان‌گذار نهضت علمی، خود امام رضا(ع) می‌باشد که در این راستا یکی از سیاست‌های کانون علمی نیز این است که فرهنگ و علم امام رضا، باید مسجدمحور، محله‌محور، دانشگاه‌محور و استاد محور باشد.
وی تصریح کرد در پارک‌های علم و فناوری یک سری قوانین سخت و چهارچوب خاصی وجود دارد که هر ایده‌ای نمی‌تواند وارد این نوع سازمان‌ها شود. به همین دلیل یک سری ایده‌ها در حد ایده مانده و تبدیل به فناوری نمی‌شوند که در این شرایط لازم است صندوقی با عنوان «صندوق علم و ایده» ایجاد شود که منجر به درآمد پایدار گردد.

در ادامه، کامران پاشایی، رئیس اجرایی اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های منطقه قفقاز و رئیس دانشگاه چرخ نیلوفری گفت: ریاست اتحادیه دانشگاه‌های قفقاز هر ۴سال یکبار با انتخابات تعیین می‌شود که خوشبختانه از امسال به مدت ۴سال، این مسئولیت در اختیار کشور ایران قرار گرفته است.
وی با اشاره به مسأله مهاجرت دانشجویان نیز اعلام کرد: قرار بر این خواهد بود از امسال، سالانه یکبار کنکور برای جذب دانشجویان در دانشگاه‌های خارجی در خود کشور و کنکور سنجش ایران نیز در کشورهای دیگر برگزار گردد.

همچنین اسماعیل فاتحی‌فر، رئیس دانشگاه صنعتی سهند نیز افزود در سال‌های اخیر، رغبت برای رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی بیشتر شده است که اگر اینگونه پیش برویم در آینده با کمبود مهندس، تکنسین و فناور مواجه و مجبور به وارد کردن نیروی فنی مهندسی از کشورهای خارجی خواهیم بود.
به گفته وی، در این شرایط با توجه به مهاجرت دانشجویان، می‌توانیم برنامه و طرح‌های اشتغال‌زایی از همان دوران دانشجویی برای دانشجویان ایجاد کرده که در این راستا دانشگاه صنعتی سهند اعلام آمادگی کامل می‌نماید.

در آخر این نشست نیز هر کدام از اعضای هیئت اندیشه‌ورز درخصوص فعالیت‌ها و فناوری‌های خود، توضیحاتی ارائه دادند.