دوسالانه قصه گویی نهال امید علاوه بر شناساندن چهره های برتر باعث ارتقای سطح همه کتابداران می شود
دوسالانه قصه گویی نهال امید علاوه بر شناساندن چهره های برتر باعث ارتقای سطح همه کتابداران می شود

اختتامیه منطقه ای دوسالانه قصه گویی نهال امید به میزبانی ادراه کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی و با حضور قصه گویانی از استان های آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان در تبریز برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری صدای آناک ، پس از پایان رقابت‌های استانی دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید»، رقابت برگزیدگان استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان […]

اختتامیه منطقه ای دوسالانه قصه گویی نهال امید به میزبانی ادراه کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی و با حضور قصه گویانی از استان های آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان در تبریز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صدای آناک ، پس از پایان رقابت‌های استانی دومین دوسالانه قصه‌گویی «نهال امید»، رقابت برگزیدگان استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان با حضور جمعی از کتابداران، کودکان و نوجوانان و دانش آموزان با داوری طاهره گرمسیری، صادق کیانی مقدم و سمانه زمانی از مدرسین و داوران مطرح قصه‌گویی روز یکشنبه ۲۷ آذرماه به میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی در تالار قبه زرین کتابخانه شهریار برگزار شد.

اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در این مراسم با تاکید بر نقش قصه در حفظ سنت ها و آداب و رسوم گذشتگان گفت: از طریق ادبیات داستانی است که می‎توان معنویت، فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی را اشاعه داد و میراث‎های ارزنده‌ی قومی و ملی را حفظ کرد.
بابایی با اشاره به اینکه بخش عظیمی از اعضا و مخاطبان کتابخانه های عمومی را کودکان تشکیل می دهند از قصه گویی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای جذب مخاطب به کتابخانه نام برده افزود: برگزاری جشنواره هایی از قبیل دوسالانه قصه گویی نهال امید علاوه بر شناساندن چهره های برتر در سطح استان ها و کشور باعث ارتقای سطح همه کتابدارانی می شود که چه به صورت حضوری و چه از طریق پلتفرم های مختلف این قصه ها را خواهند دید.

طاهره گرمسیری نویسنده، مدرس و داور جشنواره های قصه گویی منطقه ای، استانی و… در خصوص دومین دوسالانه ی جشنواره قصه گویی نهال امید نهاد کتابخانه های کشور به چشم انداز روشن این جشنواره اشاره کرد و گفت: قصه گویی در دسترس ترین و موثرترین ابزار ارتباطی ست که سبب می شود انسانها با مهارت حل مسئله به روش همدلانه آشنا شوند. انسان امروز نیازمند ارتباط رودرو و گفتمان است و قصه گویی به خوبی این مهم را میسر می کند.
گرمسیری با اشاره به اینکه سطح آمادگی کتابداران حاضر در دوسالانه قصه گویی نهال امید بسیار امیدوارکننده بود گفت: قصه گویی یکی از موثرترین ابزار تربیتی است که کتابداران عزیز می توانند با انتخاب یک قصه خوب بسیاری از آموزه های اخلاقی، سبک زندگی، تقویت مهارت ها و ..‌. را به کودکان انتقال بدهند.
وی در پایان با تاکید براینکه قصه گویی ضمن پاسداشت ادبیات کهن و غنی فارسی و انتقال فرهنگ و آیین رنگ رنگ ایرانی به رشد فکری و تفکر خلاق در کودکان و نوجوانان می انجامد، یکی از نکات مهم علاقمندان به قصه و قصه گویی را مطالعه زیاد دانسته افزود: هر کتاب روزنه ای برای رشد فکری و تسلط بیشتر قصه گویان است.     
                                 
بیانیه هیئت داوران
قصه، نسل‏‌ها را آشتی می‌دهد، قهرمان می‌آفریند، هرملتی برای بقا به حفظ اسطوره‌ها و قصه‌ها نیاز دارد. هیئت داوران ضمن تشکر و قدردانی از تمام شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان دومین جشنواره نکاتی را برای برگزاری بهتر، پیشنهاد و توصیه و یادآور می‌شود:

 انتخاب قصه هایی که با زندگی معاصر هم‌خوانی داشته باشد.

 انتخاب براساس توانمندی‌های شخص قصه‌گو

 توجه به اسطوره‌ها و ادبیات شفاهی و فولکلور برای حفظ قصه‌های کهن

 انتخاب قصه و واژگانی مناسب و قابل درک نسبت به گروه سنی مخاطب

 عدم نتیجه‌گیری‌های شخصی در پایان قصه برای مخاطبان

 پرورش بیان و مهارت‌های بیانی          

 استفاده از زبان بدن برای انتقال پیام     

 بهره‌گیری صحیح و به موقع از ابزار      

 استفاده از شیوه‌های اجرایی خلاق        

 آشنایی با نکات مهم اجرای صحنه‌ای

در پایان و با توجه به موارد بیان شده انتظار می‌رود قصه‌گویان برای اجراهای موفق و خلاق از آموزش‌های مرتبط با قصه و قصه‌گویی بهره‌مند شوند. با آرزوی موفقیت برایت مامی بانیان فرهنگ و هنر این مرز و بوم.
داوران: طاهره گرمسیری، صادق کیانی مقدم و سمانه زمانی    
         
اعلام برگزیدگان
در بخش پایانی این مراسم مهسا یغمایی با قصه «دیو سیاه دم به سر» از استان آذربایجان شرقی؛ محسن وظیفه با قصه «شیردل» و سمانه حکیمیان باقصه«قورباغه چاه نشین» از استان اردبیل؛ شهلا قلی نژادی با قصه «نخودی و حاکم بدجنس» و شادی پاکزاد با قصه «قدرت جادویی» از استان آذربایجان غربی؛ یاسمن رحیمی نیکو با قصه «هدیه مهربانی» از استان زنجان به عنوان برگزیدگان این مرحله از دوسالانه تجلیل شدند.