۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در مس سونگون
۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در مس سونگون

به گزارش خبرنگار صدای آناک معبود عباس زاده روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: ظرفیت هر یک از فازهای اول، دوم و سوم تغلیظ معدن مس سونگون در زمان حاضر هفت میلیون تن است و مجوز ۲۱ میلیون تن برای کارخانه چهارم با ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری را گرفته ایم. وی گفت: […]

به گزارش خبرنگار صدای آناک معبود عباس زاده روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: ظرفیت هر یک از فازهای اول، دوم و سوم تغلیظ معدن مس سونگون در زمان حاضر هفت میلیون تن است و مجوز ۲۱ میلیون تن برای کارخانه چهارم با ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری را گرفته ایم.

وی گفت: کشور ما با ۷ درصد اکتشاف در این رتبه قرار گرفته است که با بحث تولید وضعیت خوبی نیست که در حال حاضر رتبه ۱۹ را در بحث تولید به خود اختصاص داده ایم.

عباس زاده در ادامه گفت: قرار است کل مالیات مجتمع مس سونگون به آذربایجان شرقی و مقدار آن ۲۵ درصد سود خالص مجتمع است که حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان در سال می شود.

وی اظهار کرد: ۹۹ درصد از تمام پرسنل و نیروی انسانی متخصص و متعهد هستندو دست های پشت پرده مانع رشد و توسعه صنعت مس شده است و۴ میلیون دلار صادرات داشته باشیم و مالیات مس سونگون به خود شهر باز گردد و هزینه شود.

مدیر مس سونگون افزود: تاکنون هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های سرمایه گذاری در مجتمع مس سونگون جذب شده است.

وی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۶ یک میلیون تن کاتد در کشور تولید شود که از این میزان ۴۰۰ هزار تن کاتد در مس سونگون تولید خواهد شد. در طول ۱۰ سال آینده ۱۵ هزار میلیارد تومان برای استان درآمد مالیاتی خواهیم داشت.

عباس زاده گفت: ساخت کمپ بین المللی ورزشی در ورزقان نیز از ۱۰ سال قبل مطرح بود که ما موفق شدیم یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن تعریف کنیم که از این رقم ۶۸۹ میلیارد تومان آن در سال نخست تخصیص می یابد.

وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته به دنبال ایجاد ۳۰ شرکت در راستای ایجاد زنجیره ارزش مجتمع مس سونگون هستیم که خود معنای اصلی استقلال شرکت را در پی دارد.

مدیر مس سونگون اظهار کرد: تخریب جنگلی نداریم، اما مشکل دامپ مواد باطله را داریم که سعی داریم آن را نیز با آغاز به کار هیپ لیچینگ برطرف کنیم.

وی همچنین گفت: با ایجاد شهرک تخصصی برای صنایع پایین دست مس برای ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

خبرنگار سمیه امینی