هوای پاکم آرزوست
هوای پاکم آرزوست

طاهر خیری/ تبریز از قدیم و در دوره‌های مختلف تاریخی ، به «باغ‌شهر ایران» مشهور بود و در تمامی سفرنامه‌ها، کتب تاریخی و نوشته‌ها و آثار مکتوب ‌بر جای مانده از سیاحان و جهانگردان، تبریز شهری با آب‌و‌هوای دل‌انگیز و باغات و چشمه‌های متعدد و زیبا به تصویر کشیده شده است. حالا اما باغ شهر دیروز […]

طاهر خیری/ تبریز از قدیم و در دوره‌های مختلف تاریخی ، به «باغ‌شهر ایران» مشهور بود و در تمامی سفرنامه‌ها، کتب تاریخی و نوشته‌ها و آثار مکتوب ‌بر جای مانده از سیاحان و جهانگردان، تبریز شهری با آب‌و‌هوای دل‌انگیز و باغات و چشمه‌های متعدد و زیبا به تصویر کشیده شده است.

حالا اما باغ شهر دیروز به کلان شهری بدقواره تبدیل شده و قوطی کبریت های مدرنیته آن را احاطه کرده اند، زمین خواران و برج سازان با ولع خاصی تیشه به ریشه باغات اطراف تبریز زدند به طوری که اکنون اثری از این باغات و درختان سر به فلک کشیده اش باقی نمانده است. اکنون باید به آینده زیست محیطی این شهر که روزگاری باغات و آب و هوای دلنشین اش شهره عام و خاص بود نگران بود.

متهمان آلودگی کلانشهر تبریز خودروهای دود زا و فرسوده وطنی و نیز صنایع اطراف شهر هستند اما گاهی ریزگردها هم به عوامل آلاینده زیست محیطی اضافه می شود و ما مجبوریم برای مصونیت ریه هایمان ماسک بزنیم جالب اینکه در گذشته ریزگرد برای تبریزی ها واژه ای غریب جلوه می نمود و کسی به فکر خرید ماسک نبود.

سال به سال از تعداد روزهای هوای پاک تبریز کم می شود در مقابل اما کوچه و خیابان های شهر مملو از خودروهایی است که بودنشان ترافیک اعصاب خرد کن است و آلودگی هوا. مردم شهر در مقابل دود اگزوز ماشین ها بی دفاع شده اند و نفس کشیدن و تردد در سطح شهر برایشان سخت می شود.

امسال هر تعداد به کاهش روزهای بارش باران و برف شاهد بودیم در عوض به روزهای آلوده تبریز اضافه شد و مردم همچنان چشمشان به آسمان است تا بلکه بارندگی هوای خاکستری این شهر را بشوید و آسمان آبی شود.

هشت ایستگاه سنجش آلودگی هوای تبریز طی دو ماه اخیر حدود ۱۸ روز را وضعیت ناسالم اعلام کرده اند به طوری که آلودگی هوا باعث شد چند روز متوالی مدارس تعطیل و کلاسها غیرحضوری شوند.زمانی که شاخص آلودگی هوا از ۱۰۰ تا ۱۵۰ و از ۱۵۰ تا ۲۰۰ اعلام می شود به معنای این است که هوا برای تردد مردم در سطح شهر به خصوص برای گروه های حساس ناسالم است و هشدار داده می شود بیماران قلبی، کلیوی و ریوی، زنان باردار، سالمندان و کودکان از خانه بیرون نروند.

به نظر می رسد تا عوامل آلودگی هوای شهر تبریز هستند چتر آلودگی هوا نیز بر سر شهروندان باز خواهد بود و نفس کشیدن را برای همه سخت خواهد کرد.

نیروگاه حرارتی تبریز که با سوخت مازوت فعالیت می کند یکی از عوامل عمده آلودگی هوای این شهر محسوب می شود. میزان آلایندگی این نیروگاه بالاست و موجب بروز مشکلات بهداشتی و زیست محیطی برای ساکنان شده است.

این در حالی است که طبق طرح جامع کاهش آلودگی هوای هشت کلان شهر کشور فرآیندهای احتراقی تمام کارخانه‌ها،کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی مستقر در محدود و حریم شهر‌ها از ابتدای سال ۹۲ باید با انرژی‌های تجدید پذیر یا گاز انجام شود. و وزارت خانه‌های نفت و نیرو موکلفند نسبت به تامین سوخت گاز نیروگاه‌ها اقدام کنند.

واقعیت این است که هر تعداد به روزهای آلوده هوا در طول سال افزوده شود هزینه های اقتصادی و درمانی مضاعف بر دوش مردم و دولت تحمیل خواهد کرد و سلامت شهروندان به خطر خواهد افتاد. اگر دستگاه های ذی ربط و مسئول به مفاد و دستورالعمل های طرح جامع کاهش آلودگی هوا به نحو احسن عمل کنند شاهد به حداقل رسیدن روزهای آلوده هوا در کلانشهر تبریز خواهیم بود. شاید که در آینده حسرت داشتن هوای پاک را نخوریم.

در ۲۹ دی روز ملی هوای پاک برای داشتن محیط زیست بهتر و هوای سالم احساس مسئولیت کنیم.