۴ هزار و ۶۵۹ نفر زوجین نازا نشان‌دار شده در استان آذربایجان شرقی
۴ هزار و ۶۵۹ نفر زوجین نازا نشان‌دار شده در استان آذربایجان شرقی

به گزارش صدای آناک مجیدی در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: سازمان بیمه سلامت در کل کشور بالغ بر ۴۴ میلیون نفر معادل بیش از ۵۲ درصد جمعیت تحت پوشش بیمه هستند . مجیدی ادامه داد: در حال حاضر در استان بالغ بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت با بیش از ۵۳ […]

به گزارش صدای آناک مجیدی در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: سازمان بیمه سلامت در کل کشور بالغ بر ۴۴ میلیون نفر معادل بیش از ۵۲ درصد جمعیت تحت پوشش بیمه هستند .

مجیدی ادامه داد: در حال حاضر در استان بالغ بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت با بیش از ۵۳ درصد تحت پوشش بیمه هستند که از این تعداد بالغ بر ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جعمیتی که ساکن روستا،عشایر و ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر هستند تحت پوشش بیمه سلامت هستند و به صورت رایگان بیمه شده اند.

وی در ادامه گفت: جمعیت کارکنان دولت تقریبا ۲۸۰ هزار نفر که حق بیمه خود را در ۱ درصد دولت و درصد دیگر آن را دستگاه مربوطه پرداخت می کنند و عملا پرداختی کارکنان دولت ۲ونیم درصد می باشد و مابقی دستگاه مربوطه و خزانه پرداخت می کند.

وی اضافه کرد: صندوق بیمه صندوق سایر اقشار می باشد بالغ بر ۱۱۰ هزار نفر بیمه شده های تحت پوششی اعم از مددجویان بهزیستی،طلاب،خانواده معظم شهدا، جانبازان و غیره تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

مجیدی در خصوص صندوق سلامت همگانی ایرانیان اشاره کرد: که بالغ بر ۵۷۰ هزار نفر صندوق سلامت همگانی ایرانیان در بیمه سلامت تحت پوشش هستند که براساس قانون بودجه ۱۴۰۲ در سه دهک و با مصوبه دولت در پنج دهک از درآمدی پایین واز دهک یک الی پنج حدودا ۴۵۰ هزارنفر در استان تحت پوشش هستند و به صورت رایگان بیمه شده اند و نکته مهم دهک های یک و دوم و سوم و روستاییان پرداختی بین ۲ یا ۵ درصد در هزینه های بستری در بیمارستان در مراکز دولتی و حمایت ویژه دولت از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر پرداخت می کنند .

وی در خصوص سرانه که برای سال ۱۴۰۲ مصوب شده است گفت: مصوبی که شده است برای هرنفر سالانه یک میلیون و ۴۳۵ هزار تومان است که فقط دهک دهم پول کامل را پرداخت می کنند و دهک دهم در استان حدودا ۷ هزار نفر می باشد که رقم بسیار پایینی است که دهک شش ۲۰ درصد،دهک هفت ۳۰ درصد،دهم هشت ۴۰ درصد و دهک نه ۵۰ درصد حق بیمه را پرداخت می کنند.

وی در خصوص مراکز طرف قرارداد گفت: در استان ما بالغ بر ۳ هزار و ۶۰۰ موسسه طرف قرارداد می باشد و هیچ گونه محدودیتی برای عقد قرارداد نداریم اگر موسسه‌ای قراردادی نداشته باشد تخلف به عمل می آید.

مدیرکل بیمه سلامت اظهار کرد: تا پایان سال ۹۸ دفترچه کاغذی داشتیم که از آن به بعد موضوع حذف آن اجرایی شده که در حال حاضر ۹۹.۹ درصد از نسخ بیمه سلامت الکترونیکی است.حذف نسخ و دفترچه کاغذی منجر به حفظ محیط زیست، اجرای سریع خدمات، کاهش مراجعات، کاهش ترافیک و غیره ایجاد شده است. 

وی در خصوص صندوق بیماریهای صعب العلاج گفت: اقداماتی که در طی یک و نیم سال گذشته و خصوصا سال ۱۴۰۲ انجام شده ۱۰۷ بیماری های صعب العلاج و خاص هستند که برای صندوق ایجاد شده است اعم از بیماریهای دیابت و انواع سرطانها وفشار خون و انواع پیوندها و ام اس و تالاسمی و اتیسم و… که برای صندوق ایجاد شده است که بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد ریال برای ۶۲ هزار نفر هزینه های درمانی آنها هم از محل بیمه پایه و هم از صندوق صعب العلاج پرداخت کردیم و امیدواریم توانسته باشیم دهه ای از تامین هزینه درمانی و بحث سلامت را کم کرده باشیم و مردم بیشتر به فکر درمان باشند تا هزینه درمان و تا سقف ۵۰ میلیون تومان به هر فرد که دچار بیماری صعب‌العلاج و تعریف شده در ۴هزار نوع خدمات با ارائه پرونده پرداخت می‌شود.

مجیدی در خصوص جوانی جمعیت در خانواده اشاره کرد و افزود:آذربایجان‌شرقی جزء استان‌های مهم در درمان ناباروری است. از سال ۱۴۰۰ ارائه خدمات درمان ناباروری جز برنامه بیمه سلامت است به‌طوریکه در حال حاضر ۴ هزار و ۶۵۹ نفر در طی دو سال گذشته زوجین نازا نشان‌دار شده است که از این تعداد ۴هزار ۱۶۰ نفر زنان و ۴۹۸ نفر آقا را مشکل نازایی داشتند تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و حدودا ۲۹ خدمت برای زوجین نابارور نظیر فریرز جنین،نگهداری اسپرم که  سرجمع خدمات و هزینه پرداخت شود که  در سال ۱۴۰۲ برای زوجین نابارور بیش از ۳۳۶ میلیارد ریال است و امیدواریم با کم کردن فشار هزینه درمان کمک به مشکلات این عزیزان حل بشود.

وی در ادامه سخنان خود گفت:در طول سال ۱۴۰۲نیز ۱۷ هزار و ۵۹۲ میلیارد ریال، به کل موسسات و مراکز طرف قرارداد پرداختی داشته‌ایم؛ تا پایان ماه آذرماه پرداختی داروخانه‌ها انجام گرفته است  و پرداخت بیمارستان خصوصی و پزشکان تا آبان ما را پرداخت کردیم و در پرداخت پزشکان نیز به روز هستیم که تا پایان سال ۳ هزار میلیاد ریال پرداختی داشته باشیم.

خبرنگار سمیه امینی