استقبال مدارس ابتدائی از روش‌های نوین
استقبال مدارس ابتدائی از روش‌های نوین

«کارگاه درس پژوهی» ویژه مدیران و روسای نواحی و مناطق، معاونان آموزشی و سرگروه های استانی دوره ابتدایی و متوسطه در تالار معلم و باشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد و وجه تمایز این کارگاه با سایر کارگاه‌های آموزشی، حضور پروفسور محمد رضا سرکارآرانی، پژوهشگر برجسته این حوزه و استاد دانشگاه ناگویا ژاپن بود. به گزارش […]

«کارگاه درس پژوهی» ویژه مدیران و روسای نواحی و مناطق، معاونان آموزشی و سرگروه های استانی دوره ابتدایی و متوسطه در تالار معلم و باشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد و وجه تمایز این کارگاه با سایر کارگاه‌های آموزشی، حضور پروفسور محمد رضا سرکارآرانی، پژوهشگر برجسته این حوزه و استاد دانشگاه ناگویا ژاپن بود.

به گزارش صدای آناک به نقل ازاداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، سبک‌های تدریس مستقیم و معلم محور، مدت‌های زیادی است که مورد انتقاد قرار گرفته و در همین راستا کارگاه‌های آموزشی متعددی با محوریت ساحت‌های ششگانه سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و به منظور توانمندسازی معلمان، اجرا می‌شود که کارگاه درس پژوهی نیز از آن جمله است.
اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در راستای رسالت ذاتی خود و در کنار توجه بیش از پیش به حوزه‌های تربیتی، افزایش کیفیت آموزش را نیز در راس برنامه‌های خود قرار داده و در اقدامی ابتکاری و برای اولین بار از حضور استاد برجسته دانشگاه ژاپن در زمینه درس پژوهی در کارگاه‌ها آموزشی سرگروه‌های دوره ابتدائی، بهره جسته است.
بر همین اساس؛ در حاشیه این کارگاه آموزشی، گفت‌گویی با دو تن از سرگروه‌های درسی ترتیب داده شد که در زیر بخشی از این مصاحبه‌ها را می‌خوانید:

یلدا نقی زاده، آموزگار پایه ابتدایی و سرگروه استانی دوره ابتدایی یکی از شرکت‌کنندگان در این کارگاه علمی و آموزشی با تاکید بر اهمیت برگزاری کارگاه درس پژوهی، گفت: برگزاری چنین کارگاه‌هایی سبب ارتقا صلاحیت حرفه‌ای و توانمندسازی معلمان خواهد شد؛ توصیه می‌شود همه معلمان در آن‌ها شرکت کنند.

وی خاطر نشان کرد: برگزاری کارگاه‌های عملی درس پژوهی با حضور اساتید مجرب کشوری باعث اجرای درست این طرح توسط معلمان و در نهایت بهبود کیفیت کلاس‌های درس می‌شود.

وی، همچنین با تشریح برخی چالش‌های پیش روی اجرای درس پژوهی، گفت: حجم بالای کتب درسی پایه ابتدایی و در برخی موارد، تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس باعث می‌شود تا همکاران نتوانند به خوبی این طرح را در کلاس اجرا کنند.

وی ادامه داد: معلمان با حضور در کارگاه‌های کشوری و استانی روش‌های جدید یادگیری را فرا می‌گیرند؛ ضمن اینکه این روش‌ها با هم فکری معلمان در شورای مدرسه قابل طرح بوده و قابلیت اجرا شدن در کلاس درس را دارند. سال گذشته «ایران آباد»، یکی از مباحث درس فارسی را با روش تدریس بدیعه پردازی که روشی جدید و خلاق است، در مدرسه اجرا کردیم و نتیجه خوبی هم گرفتیم.

عباس نبی قدیم، مدرس دوره‌های درس پژوهی هم در حاشیه برگزاری «کارگاه درس پژوهی» با تاکید بر اهمیت اجرای درس پژوهی در کلاس‌های درس، اظهار کرد: طرح درس پژوهی از جمله طرح‌هایی است که به صورتی عملیاتی در کف کلاس پیاده می‌شود، این طرح به صورت مشارکتی و گروهی، طراحی و اجرا می‌شود و نه تنها سبب بهبود فرایند یادگیری دانش.آموزان می‌شود؛ بلکه فرایند یاددهی را نیز بهبود می‌بخشد.

وی با اشاره به استقبال چشمگیر معلمان از طرح درس پژوهی، خاطرنشان کرد: این طرح در بسیاری از مدارس استان اجرا و نتایج بسیاری خوبی هم از اجرای آن کسب شده است، حتی بسیاری از این طرح‌ها به وزارت آموزش و پرورش ارسال شده و برخی از همکاران در سطح کشور از این روش‌ها و طرح‌ها الگو گرفته و آن را در مدارس خود اجرا می‌کنند.