مقبره الشعرا در آغوش گردشگران نوروزی/منطقه ده شهرداری تبریز متحول می شود
مقبره الشعرا در آغوش گردشگران نوروزی/منطقه ده شهرداری تبریز متحول می شود

امسال مقبره الشعرا میزبان خوبی برای گردشگران نوروزی بود. فضایی  دلنواز که با عطرگل های بهاری خاطره زیبایی برای گردشگران فراهم آورد. نورپردازی های سه بعدی و آبنمای زیبا هم بر ابهت بافت تاریخی فرهنگی این مجموعه در تبریز افزود. در سال های گذشته مقبره الشعرا دربند میله و حصار بود و چشم انداز نازیبای […]

امسال مقبره الشعرا میزبان خوبی برای گردشگران نوروزی بود. فضایی  دلنواز که با عطرگل های بهاری خاطره زیبایی برای گردشگران فراهم آورد. نورپردازی های سه بعدی و آبنمای زیبا هم بر ابهت بافت تاریخی فرهنگی این مجموعه در تبریز افزود.

در سال های گذشته مقبره الشعرا دربند میله و حصار بود و چشم انداز نازیبای آن  سالها دل هر بیننده و گردشگری را به درد می آورد اما گویا با جشن گلریزانی که برای این مجموعه  زیبا و تاریخی از سوی شهردار تبریز  انجام شد این مکان مقدس از بند و حصار میله ها رهایی یافت و به آغوش گردشگران بازگشت.

به گزارش خبرنگار تانیش نیوز، مقبره الشعرا که ۴۰۰ شاعر آذربایجان و گل سرسبد خود استاد «شهریار» را در دل خود جای داده است اگر در کشوری نظیر ترکیه بود مسلما می توانست به یک مجموعه گردشگری با درآمدپایدار تبدیل و هر سال میلیون ها گردشگر را به سوی خود جذب کند اما متاسفانه در آذربایجان که مناطق بکر طبیعی و تاریخی و فرهنگی زیادی دارد اهمیتی به این موضوع داده نمی شود هرچند در سال گذشته به همت شهردار و شهرداری منطقه ده مقبره الشعرا که حدود ۱۵ سال به حال خود رها شده بود سر و سامان یافت و امسال در ایام عید نوروز شاهد لبخند رضایت بر لبان گردشگران و شهروندان بازدید کننده بودیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه  ده تبریز که نقش زیادی در سر و سامان یافتن این مجموعه زیبا دارد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با اشاره به افزایش ۵ برابری بودجه منطقه ده در سال گذشته گفت:  افزایش بودجه در سال گذشته باعث شد ۴۶ قرارداد عمرانی در این منطقه بسته و اقدامات خوبی هم انجام شود بطوری که پیشرفت های یکساله کاملا محسوس است.

مهندس حسن یوسف زاده تکمیل مقبره الشعرا را از جمله طرح های اولویت داری دانست که با تزریق بودجه نسبت به سامان یافتن آن اقدام شد.

وی افزود: این مجموعه فرهنگی- هنری و تاریخ به مدت ۱۵ سال تعطیل شده بود و علاوه بر منظره نازیبای آن به محلی امن برای اراذل و اوباش هم تبدیل شده بود که نه تنها شهروندان بلکه گردشگران نیز رغبتی برای بازدید از این منطقه مقدس نشان نمی دادند.

یوسف زاده با اشاره به این که شهردار تبریز با تعریف روزشمار برای تکمیل طرح های مجموعه مقبره الشعرا قدم اساسی را برداشت گفت: منطقه ده شهرداری یک منطقه تاریخی – فرهنگی است که اگر به ظرفیت های آن توجه شود می تواند درآمد پایدار داشته باشد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه  ده تبریز که آرزوی جهانی شدن مجموعه مقبره الشعرا را دارد می گوید: مقبره الشعرا با توجه به این که ۴۰۰ شاعر را در دل خود دارد همه ساله توریست هایی از هندوستان، ترکیه، عراق و تاجیکستان به سوی خود جذب می کند بنابراین در طراحی آن مقرر شده پرچم شهرهایی که با آن ها خواهرخوانده هستیم دراین مجموعه نصب و به یک مکان بین المللی تبدیل شود.

وی افزود: پروژه های زیادی برای این مجموعه زیبا با ظرفیت بی نظیر در نظر گرفته شده است که تعدادی  از آن ها در سال گذشته عملیاتی شده و طرح هایی هم برای سال جاری در نظر داریم که اگر اعتبارات اختصاص یافته ابلاغ شود این مکان به یک منطقه توریستی و گردشگری با درآمد پایدار تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به طراحی یک آبنمای زیبا در محوطه مقبره الشعرا گفت: سال گذشته تحولات زیادی در این مجموعه بوجود آوردیم بطوریکه پارک را از حالت یکنواخت خارج و سنگ های لاشه  که برای جاهای کوهستانی خوبی است نه  پارک های خانواده با سنگ های تاریخی احیاء کردیم.

یوسف زاده افزود: با توجه به ظرفیت های منطقه ده در کنار مقبره الشعرا پروژه های دیگری هم برای سر و سامان دادن مد نظر داریم که اگر همه طرح های در نظر گرفته شده عملیاتی شود در چند سال آینده این منطقه به یکی از مناطق زیبا و توریستی تبدیل خواهد شد.

وی افزود: سر و سامان دادن به مجموعه حسن پادشاه، سنگ فرش حیدر تکیه سی، جداره سازی مغازه ها، احیاء بافت سنتی، ایجاد موزه های نجوم، سنگ، ایجاد مجموعه تفریحی و رفاهی در پارک جنگلی ارم، باغ موزه علمی آذربایجان با ترکیبی از باغ گل ها و باغ پرندگان، سوغات سرا و رستوران های سنتی از جمله ایده هایی هست که منطقه ده شهرداری تبریز را به منطقه ای کم نظیر از لحاظ زیبایی و گردشگری تبدیل خواهد کرد.

وی  افزود: همچنین با یک سرمایه گذاری در حال مذاکره هستیم که اگر توافق حاصل شود مرکز خریدی به مراتب زیباتر از لاله پاک و شهربازی مدرن در این منطقه احداث خواهد شد.

یوسف زاده در ادامه به پروژه ۴۵ متری هم اشاره کرد که ۱۲ سال راکده مانده بود ولی سال گذشته با همت شهرداری با مسیرگشایی هایی که انجام شد چهره این منطقه را تغییر داد.

وی افزود: نهایت سعی خود را خواهیم کرد تا این منطقه محروم چهره شادابی به خود بگیرد.

مصاحبه اختصاصی از: طیبه شایان