تشکیل جلسه اندیشه ورزی با موضوع راهکارهای رسانه ای ارتقای امنیت غذایی در تبریز
تشکیل جلسه اندیشه ورزی با موضوع راهکارهای رسانه ای ارتقای امنیت غذایی در تبریز

جلسه اندیشه‌ورزی با موضوع راهکارهای رسانه‌ای‌ ارتقای امنیت غذایی در استان آذربایجان شرقی در صداوسیمای آذربایجان شرقی برگزار شد.به گزارش صدای آناک به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در این جلسه با اشاره به اینکه فلسفه […]

جلسه اندیشه‌ورزی با موضوع راهکارهای رسانه‌ای‌ ارتقای امنیت غذایی در استان آذربایجان شرقی در صداوسیمای آذربایجان شرقی برگزار شد.
به گزارش صدای آناک به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در این جلسه با اشاره به اینکه فلسفه اصلی و رسالت ذاتی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان های تابعه اش آموزش و ترویج کشاورزی است، گفت: اگر می خواهیم امنیت غذایی اتفاق بیافتد ناگریز به استفاده از ظرفیت صداوسیما هستیم.
اکبر فتحی با بیان اینکه پوشش اخبار بخش کشاورزی تاثیر زیادی بر روی امنیت غذایی دارد ادامه داد: کشاورزی سنتی و رایج که اغلب بهره برداران از آن طریق به تولید محصولات کشاورزی می پردازند، نیازمند آموزش و ترویج است تا فاصله بین متوسط تولید با میزان تولید کشاورز شاخص کمتر شود و با افزایش بهره وری امنیت غذایی حاصل شود.
وی بیان کرد: در استان آذربایجان شرقی سرانه تولید و مصرف محصولات سردسیری باهم برابر است و در بعضی محصولات نیز میزان تولید از مصرف فراتر است که مازاد تولید به استان های دیگر ارسال و یا صادر می شود.
فتحی با اشاره به اینکه در آذربایجان شرقی۳۵۰ هزار بهره بردار مشغول فعالیت هستند تاکید کرد: آموزش و ترویج از طریق صداوسیما نقش مهمی در نفوذ دانش بین این بهره برداران و اقناع فکری سرمایه گذران و شرکت های دانش بنیان دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: الگوی کشت یک تصمیم فرا دستگاهی است و جز با همکاری و مشارکت سایر ارگان ها به ویژه صداوسیما موفق نخواهد بود.
فتحی همچنین تاکید کرد: اطلاع رسانی و آموزش از طریق برنامه های صداوسیما نقش مهمی در ترغیب کشاورزان به بیمه کردن محصولات کشاورزی دارد.
مدیرکل صداوسیمای آذربایجان شرقی نیز گفت: نیاز است کمیته مشترک بین صداوسیمای آذربایجان شرقی و سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی برای برنامه‌ریزی تولید محتوا تشکیل شود تا در آن موضوعات بخش کشاورزی بر اساس سیاست ها و اولویت های جهاد کشاورزی احصاء، طبقه بندی و زمان بندی شود.
اکبر رضایی افزود: به موضوع امنیت غذایی می توان از دو جنبه نگاه کرد یکی عواملی که باعث می شود تا امنیت غذایی افزایش یابد و دیگری احساس امنیت غذایی است. بعضی اخبار و اطلاعات باعث می شود تا در ذهن مخاطبان اثر منفی ایجاد شود که باید در انتشار آنها دقت کرد.
وی به تفاوت بین فرهنگسازی و انعکاس رویدادهای کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: فرهنگسازی موضوعات کشاورزی از طریق برنامه های مختلف باعث نهادینه سازی آن موضوعات می شود.
مدیرکل صداوسیمای آذربایجان شرقی همچنین بر اهمیت استفاده از ظرفیت کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و ادارات تابعه در برنامه های صداوسیما تاکید کرد.
تولید برنامه در خصوص آشنایی و معرفی تشکل های بخش کشاورزی مثل تعاونی‌های روستایی، تولید برنامه در زمینه کاهش ضایعات کشاورزی، بازاریابی محصولات کشاورزی، چالش های مربوط به تولیدات دامی، مزایای استفاده از آرد و نان کامل، ترغیب به آبزی مصرفی، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، چالش های مربوط به صنایع تبدیلی، هواشناسی کشاورزی، معرفی فناوری های جدید کشاورزی، مبازره با آفات، راندمان آب کشاورزی، تغییرات اقلیم، معرفی کارآفرینان بخش کشاورزی، طراحی مسابقات و جشنواره های مشترک از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد.