لزوم حرکت به سمت نظام‌مند کردن روابط عمومی
لزوم حرکت به سمت نظام‌مند کردن روابط عمومی

دومین نشست تخصصی کارگروه روابط عمومی بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی با حضور رئیس و اعضای این کارگروه در دانشگاه تبریز برگزار شد. به گزارش صدای آناک به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، یوسف زندی رئیس بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی در این نشست اظهار کرد: زمانی که مجموعه بنیاد را تحویل گرفتیم، بر […]

دومین نشست تخصصی کارگروه روابط عمومی بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی با حضور رئیس و اعضای این کارگروه در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش صدای آناک به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، یوسف زندی رئیس بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی در این نشست اظهار کرد: زمانی که مجموعه بنیاد را تحویل گرفتیم، بر اساس بانک اطلاعاتی موجود، ۲ هزار و ۵۰۰ نخبه در استان داشتیم که در نتیجه پایش‌های صورت گرفته توانستیم با هزار و ۷۶۰ نخبه در استان ارتباط برقرار کنیم.

وی در رابطه با کارگروه‌های بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: در ادامه بر اساس وضعیت نخبگان استان و حوزه تخصص آن‌ها ۳۱ کارگروه تخصصی تشکیل شد که کارگروه تخصصی روابط عمومی یکی از کارگروه‌های مهم بنیاد است.

زندی ادامه داد: روابط عمومی، چشم و دیدگان یک سازمان محسوب می‌شود و این چشم باید حرفی برای گفتن داشته باشد در غیر این صورت صرفا یک فعالیت سطحی بوده و کارایی لازم را نخواهد داشت و یکی از ابر چالش‌های ما نگاه جزیره است که در بحث روابط عمومی هم دیده می شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان آذربایجان‌شرقی، رمز و راز پیشرفت را حرکت به سمت نظام هوشمند دانست و گفت: اکنون در عصر متاورس و هوش مصنوعی قرار داریم و تکنولوژی‌هایی که زمانی برای ما عمیق و پیچیده بود، اکنون به خاطرات پیوسته و نوستالژی شده است و شاید در روزهای آتی نیز رنگ و روی تکنولوژی‌های امروز تغییر کند.

زندی در رابطه به راهکارهای تعالی روابط عمومی و چالش های آن خاطر نشان کرد: نخستین گام، سازماندهی و دومین گام، حرکت به سمت نظام‌مند کردن روابط عمومی است؛ همچنین دیدگاه‌های سیاسی در حوزه روابط عمومی، اثربخشی این حوزه را از بین می‌برد و از سویی باید مدیران مختلف را نسبت به حوزه فعالیت رسانه‌ای و ارتباطات آگاه سازیم که لازمه آن انسجام بین همکاران روابط عمومی است.

مسئول کارگروه روابط عمومی بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: شبکه سازی نخبگانی روابط عمومی رکن اصلی این کارگروه است و هدف ما بهره گیری از ظرفیت همه همکاران روابط عمومی می باشد.

دکتر حمید صبری خاطر نشان کرد: ما بایستی در حوزه خود و داشته‌هایمان  تولید محتوا داشته باشیم  و در ادامه کمیته‌ها را در داخل کارگروه تشکیل دهیم که هدف این کارگروه ها تولیدات ملی و فراملی است.

 مدیر روابط عمومی دانشگاه تبریز نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: روابط عمومی حوزه عاشقانه‌های پر استرس است، اما استرسی دوست داشتنی و شیرین.

جواد حقیقیان در ادامه با اشاره به اینکه ماهیت این حوزه بسیار حساس است که باید توجه ویژه به آن داشت، خاطر نشان کرد: فعالیت در روابط عمومی از این لحاظ حساس است که فعالین این این حوزه درارتباط با مردم به عنوان مدافع داشته‌ها و عملکرد مثبت سازمان هستند و در ارتباط با سازمان نیز باید  مدعی العموم باشند که در این خصوص باید بتوانند این مسئولیت را به نحو احسن انجام دهند.

وی در ادامه گفت: باید تلاش کنیم تا گام های هرچند کوچک به سمت پیشرفت و تعالی برداریم و موجب پیشرفت نظام مقدس اسلامی شویم.

در این نشست  تعدادی از اعضای کارگروه تخصصی روابط عمومی بنیاد نخبگان ملی آذربایجان‌شرقی به بیان چالش‌ها و پیشنهادات خود در زمینه بهبود حوزه فعالیتی روابط عمومی پرداختند که از جمله آن می توان به انتقاد از عدم راه اندازی رشته علوم ارتباطات در دانشگاه تبریز، نبود ضوابط انتخاب مدیران و کارشناسان روابط عمومی در دستگاه‌های اجرایی، به روز نبودن ابزارهای مورد استفاده در حوزه روابط عمومی، پایین بودن سطح علمی اعضای هیات علمی رشته علوم ارتباطات دانشگاه‌های استان، عدم بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های مشاور و روابط عمومی در دستگاه‌های اجرایی، لحاظ نشدن عملکرد روابط عمومی در جشنواره رجایی، مدیرمحوری درروابط عمومی به جای موضوع محوری، درنظر نگرفتن مهارت‌های ارتباطی و سواد رسانه‌ای توسط مدیران، عدم تصمیم گیری سیستماتیک، نبود متولی برای روابط عمومی، مشکلات تولید محتوا، عدم توجه به مستندسازی در سازمان‌های خصوصی و دولتی، داشتن نگاه سیاسی به حوزه فعالیتی روابط عمومی، فعال نبودن و عدم ارتباط با رسانه تعداد قابل توجهی از روابط عمومی‌های ادارات و سازمان‌ها، عدم مخاطب شناسی در حوزه روابط عمومی و رسانه بخشی اشاره کرد