کسری آب ۶۰۰ میلیون مترمکعبی دشت ممنوعه مرند
کسری آب ۶۰۰ میلیون مترمکعبی دشت ممنوعه مرند

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به وضعیت دشت‌های استان، از کسری آب ۶۰۰ میلیون مترمکعبی دشت ممنوعه مرند خبر داد.به گزارش صدای آناک به نقل از روابط عمومی، “یوسف غفارزاده” در دومین جلسه استانی شورای حفاظت از منابع آب در سال ۱۴۰۳، با اشاره به اهمیت موضوع حفاظت از منابع آب اظهار کرد: این […]

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به وضعیت دشت‌های استان، از کسری آب ۶۰۰ میلیون مترمکعبی دشت ممنوعه مرند خبر داد.
به گزارش صدای آناک به نقل از روابط عمومی، “یوسف غفارزاده” در دومین جلسه استانی شورای حفاظت از منابع آب در سال ۱۴۰۳، با اشاره به اهمیت موضوع حفاظت از منابع آب اظهار کرد: این شورا هدف مدیریت و رصد مصارف جهت بهره‌برداری هوشمند و پایدار از منابع آب را در راستای نگهداری از حقوق نسل‌های آینده و برنامه‌ریزی برای رفع نواقص آب استان دنبال می کند.
به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، موضوع مدیریت آب بسیار حساس بوده و باید با دقت بسیار و ظرافت فراوان اقدام کرد تا به زندگی و معیشت مردم آسیبی وارد نشود.
وی در خصوص دشت‌های آذربایجان‌شرقی نیز اضافه کرد: در ۲۴ دشت استان حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب کسری آب وجود دارد که حدود نصف آن مربوط به دشت ممنوعه مرند با ۶۰۰ میلیون مترمکعب کسری است.
غفارزاده ضمن تاکید بر اجرای طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی با اشاره به اثرات و پیامدهای کسری مخازن آب‌های زیرزمینی هشدار داد: یکی از جنبه‌های منفی و فاجعه‌بار افزایش کسری آبخوان‌ها، پدیده فرونشست زمین است که متأسفانه طی سال‌های اخیر روندی افزایشی داشته و این پدیده به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی است که خود باعث ایجاد خسارت‌ها و پیامدهای ثانویه‌ای در اثر فرونشست از قبیل آسیب به زیرساخت ها و تاسیسات زیربنایی یک دشت خواهد شد.
‌‏