صعود موفقیت آمیز گروه کوهنوردی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به آبشارهای دارانداش منطقه زنور مرند
صعود موفقیت آمیز گروه کوهنوردی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به آبشارهای دارانداش منطقه زنور مرند

معاون رفاه و پشتیبانی مدیریت امور اداری سازمان از صعود موفقیت آمیز گروه کوهنوردی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به آبشارهای دارانداش منطقه زنور خبر داد.به گزارش صدای آناک به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، بهروز پوری با اعلام این خبر گفت: در این صعود یک روزه، گروه کوهنوردی سازمان پس از عبور از […]

معاون رفاه و پشتیبانی مدیریت امور اداری سازمان از صعود موفقیت آمیز گروه کوهنوردی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به آبشارهای دارانداش منطقه زنور خبر داد.
به گزارش صدای آناک به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، بهروز پوری با اعلام این خبر گفت: در این صعود یک روزه، گروه کوهنوردی سازمان پس از عبور از روستای دارانداش وارد دره رودخانه شده و پس از دو ساعت فرود به دره در مسیر خلاف حرکت آب به دالانهای سنگی رسیدند و پس از طی دره ای شگفت‌انگیز و افسانه‌ای به طول ۵۰۰ متر و حرکت بر خلاف جهت آب رودخانه با استفاده از تجهیزات فنی کوهنوردی و استفاده از نردبان آبشارهای هفتگانه دره را صعود کرده و سپس در ادامه مسیر از بالای آبشار بزرگ به روستای هریس رسیدند.
وی با بیان اینکه در این صعود ناصر رحیمی مدیر امور اداری، رفاه و پشتیبانی سازمان نیز حضور داشت، گفت: این صعود با همراهی ۲۲ نفر از کوهنوردان سازمان به سرپرستی محمدصادق پور از همکاران سازمان و از پیشکسوتان کوهنوردی استان انجام شد، افزود: تیم کوهنوردی سازمان جهادکشاورزی استان را در این صعود آقایان سید محمود موسوی، رضا رستم پور، اصغر شفیق، حسین نظری، حسین فاتحی، قادر آذربهرام، میرخلیل هاشمی، خسرو یوسفی ، غلامرضا نامور، ابراهیم رضازاده، هدایت درخشانی، محمدباقر امیرسلیمانی، منوچهر رحمانی، فیروز جوادی، حسین محمدی، ولی جدیدی، حسن شبانی، خلیل بهمنی فر، یوسف اسکندرجعفرزاده و محمدرضا افسری زنوز “رئیس مرکز جهادکشاورزی یکانات به عنوان میزبان” تشکیل داده بود.
گفتنی است در ۲۵ کیلومتری شهر زنوز، از توابع شهرستان مرند، جاذبه ای وجود دارد که هر گردشگر عاشق طبیعتی را به خود جذب می کند. روستای دارانداش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان هرزندات شرقی بخش مرکزی شهرستان مرند واقع شده‌است. قدمت این روستا به دوران زرتشت برمی گردد که یکی از قدیمی ترین روستاهای آذربایجان شرقی و مرند محسوب می شود. دره تماشایی دارانداش در استان آذربایجان شرقی، شهرستان مرند و در بخش مرکزی واقع شده است . نزدیک‌ترین روستا به این منطقه، روستای هوروز یا هریس است. این جاذبه توریستی منحصر به فرد تا شهر تبریز تقریبا ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد.
شهرت این جاذبه به دلیل وجود دالان های آبرو زیبایی است که در مسیر رودخانه و دراثر فرسایش شکل گرفته است. دره گوورچینلیق نام این مکان جادویی است که در دامنه های جنوب شرقی ارتفاعات کیامکی که یکی از مناطق تحت حفاظت محیط زیست است، واقع شده است. دره در دامنه کوه زیدر قرار داشته و چشم اندازهای آن در تمامی فصول سال زیبایی خاصی دارند.
این دره با دو اسم شناخته می شود که یکی از این اسم ها گوورچینلیق است به معنی جایی که پر از کفتر است و در نتیجه از آنجایی که این دالان های آبروی دره پر از کفترها و پرندگان هست این نام از آنجا گرفته شده است. نام دیگر آن دارانداش است. دارانداش نام روستایی در منطقه است که در نزدیکی دره ولی با فاصله بیشتری نسبت به روستای هریس قرار دارد. داش به معنای سنگ است که بی ربط با این منطقه و این دره صخره ای نیست و اما چیزی که دیدن این جاذبه زیبا را سخت می کند مسیر رسیدن به آن است. برای عبور تجهیزات فرود و مهارت های صخره نوردی لازم است.