برگزاری کنگره‌های علمی تاثیر زیادی در ربته‌بندی دانشگاه‌ها و حل چالش‌های علمی و مشکلات مردم و جامعه دارد
برگزاری کنگره‌های علمی تاثیر زیادی در ربته‌بندی دانشگاه‌ها و حل چالش‌های علمی و مشکلات مردم و جامعه دارد

آئین شروع به کار چهارمین کنگره‌ی بین‌المللی فارماکولوژی و علوم دارویی دامپزشکی با حضور رئیس و اعضای هیأت رئیسه‌ی دانشگاه تبریز، رئیس فراکسیون دانشگاهیان و نماینده‌ی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی و اساتید، دانشجویان، محققان و پژوهشگران دامپزشکی از دانشگاه‌های سطح کشور و چند کشور خارجی در دانشکده‌ی دامپزشکی دانشگاه تبریز […]

آئین شروع به کار چهارمین کنگره‌ی بین‌المللی فارماکولوژی و علوم دارویی دامپزشکی با حضور رئیس و اعضای هیأت رئیسه‌ی دانشگاه تبریز، رئیس فراکسیون دانشگاهیان و نماینده‌ی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی و اساتید، دانشجویان، محققان و پژوهشگران دامپزشکی از دانشگاه‌های سطح کشور و چند کشور خارجی در دانشکده‌ی دامپزشکی دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش صدای آناک به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز طی سخنانی در ابتدای این آئین با اشاره به افتخارات دانشگاه تبریز به ویژه طی سال‌های اخیر، اظهار کرد: دانشگاه تبریز موفق شد در سه سال اخیر بر سر زبان‌ها بیفتد که این موضوع برای همه‌ی ما افتخار بزرگی محسوب می‌شود و باید تلاش کنیم که دانشگاه تبریز همچنان بدرخشد و این امر به مدد و تلاش اساتید فرهیخته و دانشجویان نخبه امکان پذیر است.

وی ادامه داد: براساس ارزیابی‌های داخلی و بین‌المللی و طبق گزارش رتبه‌بندی شانگهای، دانشگاه تبریز موفق شد با ۲۰۰ پله صعود در رتبه‌ی ۷۰۱ تا ۸۰۰  دنیا و در بین ۵ تا ۷ دانشگاه برتر کشور و براساس رتبه‌بندی تایمز با ۱۰۰ پله صعود در رتبه‌ی ۵۰۱ تا ۶۰۰  دنیا و در بحث پژوهش نیز با ۳۰۰ پله صعود در بین ۳۱۸ دانشگاه برتر دنیا و ۵ دانشگاه برتر کشور قرار گیرد. همچنین برای اولین بار در تاریخ دانشگاه، موفق شدیم در رتبه‌بندی QS در رتبه‌ی ۵۰۱ تا ۶۰۰ قرار بگیریم که همه‌ی این موفقیت‌ها و افتخارات ثمره‌ی تلاش شبانه‌روزی اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه تبریز می‌باشد و ما بر خود می‌بالیم که در دوره‌ای قرار گرفتیم که اساتید فرهیخته و دانشجویان نخبه‌ی دانشگاه تبریز با مسئولیت‌‎پذیری خود موجبات موفقیت دانشگاه را فراهم آورده‌اند.

دکتر نصراله‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود، دانشکده‌ی دامپزشکی را یکی از دانشکده‌های فعال دانشگاه دانست و افزود: به برکت حضور اساتید یک درصد و دو درصد برتر در این دانشکده و تلاش سایر اساتید و دانشجویان، فعالیت‌های خوبی انجام شده است. خوشبختانه در دانشگاه تبریز به لحاظ سرانه نسبت به دانشگاه تهران ۲٫۲ درصد استاد یک و دو درصد در حال فعالیت هستند. البته برگزاری چنین کنگره‌هایی بسیار ارزشمند و مهم است که علاوه بر تاثیرگذاری در رتبه‌بندی ملی و بین‌المللی دانشگاه‌‌ها، نقش عمده‌ای در بررسی و حل  چالش‌های علمی و در نهایت حل مشکلات مردم و جامعه دارد.

فارماکولوژی ارتباط نزدیکی با امنیت غذایی دارد

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه فارماکولوژی ارتباط نزدیکی با امنیت غذایی دارد، یادآور شد: تأمین کیفیت و سالم‌بودن غذا بسیار مهم بوده و نقش مهمی در جسم و سلامتی انسان‌ها دارد. مردم باید به غذای سالم و کافی دسترسی داشته باشند و تنها سیرشدن مهم نیست بلکه تأمین امنیت غذایی بسیار مهم است.

دکتر نصراله‌زاده در خاتمه خاطرنشان کرد: دانشگاه تبریز با ۲۴ هزار دانشجو، ۸۰۰ عضو هیأت علمی، ۲۱ دانشکده، چندین پژوهشگده، بیش از ۴۰۰ آزمایشگاه و یک مرکز نوآوری و فناوری که از ۶۲ واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان به ۱۸۰ شرکت رسیده و خوشبختانه موفق شدیم مجوز ایجاد پارک علم و فناوری را نیز اخذ کنیم و همه‌ی ما باید تلاش کنیم این دانشگاه در رتبه‌ی ۱۰۰ الی ۲۰۰ دنیا قرار بگیرد.

جهش تولید دانش‌بنیان و قانونی کردن پژوهشگری مستقل، دو اقدام مهم مجلس شورای اسلامی

نماینده‌ی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ما در ابتدای کار خود در مجلس شورای اسلامی کارویژه‌ای را تحت عنوان حکمرانی علم آغاز کردیم. خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی، در بحث تربیت نیروی انسانی متخصص و تحصیل کرده در وضعیت خوبی قرار داریم که حتی سرسخت‌ترین مخالفان جمهوری اسلامی نیز به این موضوع اذعان دارند، اما یکی از موضوعاتی که نیاز به بررسی داشت، بحث عدم تناسب رشته‌های دانشگاهی با اشتغال بود.

دکتر روح‌اله متفکرآزاد ادامه داد: اکنون از حکمرانی علم به حکمرانی علمی رسیده‌ایم و رهبر معظم انقلاب نیز در اولین دیدار اعضای هیأت دولت چهاردهم بر موضوع حکمرانی خردمندانه تأکید کردند. خوشبختانه با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان، گره ارتباط دانشگاه، جامعه وصنعت حل و هرگونه هزینه‌کرد صنایع در حوزه‌ی پژوهش مشمول اعتبارات مالیاتی شد.

وی، قانونی کردن پژوهشگری مستقل را یکی دیگر از اقدامات مجلس شورای اسلامی برشمرد و افزود: قبلا بحث پژوهشگری مستقل مطرح نبود اما اکنون این امر یک شغل محسوب می‌شود و خروجی این کنگره نیز به حق و به درستی در حل نیازهای جامعه تاثیر دارد؛ چراکه بحث درهم‌تنیدگی بین بیماری دامی و انسان، فرمولاسیون بیماری‌های دارویی و… در بحث کمک به سلامت جامعه بسیار تاثیرگذار است و همانطور که دکتر پزشکیان به بحث نگاه کارشناسی اشاره کرده‌است، فکر می‌کنم اکنون زمان استفاده و جمع‌‎آوری راهکارها و نظرات دانشمندان و اساتید فرارسیده تا بتوانیم مشکلات جامعه را حل کنیم.

حضور بیش از ۳۰۰  نفر از دانش‌پژوهان، فعالان حوزه‌‎ علوم دارویی دامپزشکی، اساتید سرشناس علوم دارویی داخلی و خارج از کشور در کنگره

رئیس دانشکده‌ی دامپزشکی دانشگاه تبریز نیز با اشاره به ارسال مقالات علمی به دبیرخانه کنگره از کشورهای آلمان، دانمارک، هند، پاکستان، ترکیه، مصر و ایران اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ نفر از دانش‌پژوهان، فعالان حوزه‌‎ی علوم دارویی دامپزشکی، اساتید سرشناس علوم دارویی داخلی و خارج از کشور در این کنگره حضور دارند.

دکتر میرحسن موسوی ادامه داد: نخستین دوره‌ی این کنگره بین المللی، سال ۱۳۸۷ در تهران برگزار شد و پس از سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ امسال چهارمین دوره‌ی آن با همکاری سازمان دامپزشکی کشور، مرکز تحقیقات سرم سازی رازی و دانشکده‌های دامپزشکی کشور به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

براساس این گزارش، چهارمین کنگره‌ی بین‌المللی فارماکولوژی و علوم دارویی دامپزشکی در ۱۲ محور شامل آخرین دستاوردهای علمی علوم دارویی دامپزشکی در زمینه‌های فرمولاسیون داروهای دامپزشکی، مقاومت آنتی بیوتیکی، مراقبت‌های دارویی، مدیریت درد و بیهوشی، دارودرمانی گونه‌های خاص حیوانی، درمان‌های گیاهی و جایگزین، گرایش‌ها و فناوری‌های نوظهور، سرطان و شیمی درمانی، افزودنی‌ها و مکمل‌های خوراکی برگزار می‌شود  و بیشترین مقاله‌های رسیده در محور علوم دارویی دامپزشکی در زمینه‌های فرمولاسیون داروهای دامپزشکی به دبیرخانه کنگره بین المللی یاد شده رسیده است.

همچنین همزمان با این کنگره، هفت کارگاه‌ آموزشی با عناوین مدیریت درمان دارویی در حیات وحش، اصول درمان دارویی در پرندگان زینتی، واکسن و فراورده‌های بیولوژیک دامپزشکی، سندرم آسیت و کاربرد داروهای گیاهی و مکمل‌ها در تعدیل بروز آن در ماکیان، همزمان سازی فحلی در گوسفند در فصل تولیدمثل و خارج از فصل تولیدمثل با هورمون‌های تولیدمثل و آنتی بیوتیک درمانی کاربردی در درمان ورم پستان در گاوهای شیری برگزار خواهد شد.