دومین دوره آموزشی «مدرسه تئاتر شبستان» به کار خود پایان داد
دومین دوره آموزشی «مدرسه تئاتر شبستان» به کار خود پایان داد

دومین دوره آموزشی «مدرسه تئاتر شبستان» با برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان در تبریز به کار خود پایان داد. به گزارش صدای آناک،دومین دوره آموزشی «مدرسه تئاترشبستان» که با حضور اعضای کانون های فرهنگی هنری منتخب و هنرمندان مسجدی در تبریز برگزار شده بود، با برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر […]

دومین دوره آموزشی «مدرسه تئاتر شبستان» با برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان در تبریز به کار خود پایان داد.

به گزارش صدای آناک،دومین دوره آموزشی «مدرسه تئاترشبستان» که با حضور اعضای کانون های فرهنگی هنری منتخب و هنرمندان مسجدی در تبریز برگزار شده بود، با برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر به کار خود پایان داد.

مهمترین اولویت، تربیت هنرمندان اخلاق مدار است
«مرتصی شفیعی» مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی، در اختتامیه دومین دوره آموزشی «مدرسه تئاترشبستان» با توصیف اخلاق هنر به عنوان یکی از مهمترین خصوصیات لازم برای هنرمند متعهد اظهار داشت: آموزش و توانمندسازی هنرمندان مبتنی بر اخلاق و معنویت و ارتقای دانش و مهارت حرفه ای از مهمترین اهداف و اولویت های ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان در برگزاری دوره های آموزشی برای علاقه مندان و فعالان در عرصه هنر است.
شفیعی خاطرنشان کرد: در برگزاری دوره های آموزشی به منظور تربیت نیروهای جوان، مومن و متخصص مسجدی، توجه و تمرکز بر مسائل اخلاقی، معرفتی، و بینشی باید توأم با آموزش های مهارتی باشد چرا که اگر هنرمند مزین به اخلاق هنری نباشد عالی ترین مدارج علمی و مهارتی موجب رشد و شکوفایی در این عرصه نخواهد شد.
وی گفت: پس از چندین سال رکود در آموزش تئاتر برای مخاطبین مسجدی و علی رغم وجود همه مشکلات، توانستیم در سال گذشته نخستین دوره آموزشی «مدرسه تئاتر شبستان» را برگزار کنیم که نتیجه آن شناسایی،آموزش و توانمندسازی گروهای هنری و کسب رتبه های برتر جشنواره ملی برای استان بود.
مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اظهار داشت: میزان استقبال عمومی و رضایت شرکت کنندگان از نخستین و دومین دوره آموزشی «مدرسه تئاترشبستان» بسیار رضایت بخش بوده وسعی داریم تا پایان سال جاری سومین دور این آموزش ها به صورت شهرستانی برای علاقمندان حوزه تئاتر و نمایش برگزار شود.

مساجد می تواند عرصه نمایش هنر اصیل ایرانی باشد
همچنین «حسین عالم بخش» مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در این مراسم اظهار داشت: در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ اگر به دنبال یادگیری تئاتر، موسیقی و سرود بودیم باید به سراغ مساجد میرفتیم ، اما بدلیل شکاف و فاصله‌ای که در برخی مساجد با عرصه های مختلف هنری افتاد، به تدریج شاهد خارج شدن این هنر ارزشی از مساجد شدیم.
عالم بخش با اشاره به رویکرد ارزشمند ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد مبنی بر احیا و زنده کردن تئاتر در مساجد، تصریح کرد: مساجد می تواند محل و عرصه نمایش هنر اصیل ایرانی و مرکز تولید هنر اصیل و فاخر برای ارتقاء اندیشه و سبک زندگی مردم باشد.
دبیر نخستین جشنواره ملی «تئاتر شبستان» با توصیف هنر تئاتر به عنوان یک هنر منعطف اظهار داشت: تئاتر مسجدی مردمی ترین تئاتر کشور است و تاثیرگذاری این هنر در ارتقاء اندیشه و سبک زندگی، از کانون، مسجد، خانواده و محله شروع شده و به دیگر اقشار جامعه تسری پیدا می کند.
وی با اشاره به درخشش گروه های هنری کانون های فرهنگی هنری مسجد در نخستین جشنواره ملی «تئاتر شبستان» اظهارداشت: این حضور پرشور و قدرتمند بهترین گواه بر تاثیر این دوره های آموزشی در احیاء تئاتر مسجدی و تربیت و توانمند سازی هنرمندان مسجدی بوده و منتظرآثار دومین دوره آموزشی ئتاتر در دومین دوره این جشنواره هستیم.

هنر تئاتر بهترین درس زندگی است
استاد «مهدی لزیری» هنرمند پیشکسوت تئاتر استان در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: هنر تئانر بهترین درس زندگی است و آنچه در این میان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، توجه به اصل آداب و اخلاق در هنر تئاتر است.
لزیری با توصیف هنر تئاتر به عنوان یکی از هنر های فاخر گفت: تئاتر آداب خاص خود را دارد که هر هنرمند برای رشد و تعالی خود در عرصه هنر و در اذهان عمومی باید مزین به این آداب باشد.
این کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر استان، فروتنی، ادب و تعهد در کار را از مهمترین خصایص اخلاقی یک هنرمند دانست و افزود: علاوه بر این خصوصیات رعایت نظم و انضباط گروهی نیز باید به عنوان یک نکته اخلاقی مهم مورد توجه قرار گیرد.
وی با تقدیر از ستاد فهمای استان در برگزاری دوره های آموزشی تئاتر برای نوجوانان و جوانان مسجدی اظهار داشت: تداوم این حرکت ها باعث تقویت و رشد هنری استان در حوزه جوانان و نوجوانان خواهد شد.
بنابراین گزارش، دومین دوره آموزشی«مدرسه تئاتر شبستان» به شکل فشرده طی روزهای هشتم و نهم شهریور در رشته های بازیگری، کارگردانی و نمایشنامه نویسی با حضور اساتید برجسته کشوری و استانی در مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز برگزار شد.