امضای تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی و حوزه نظارت گمرکات استان
امضای تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی و حوزه نظارت گمرکات استان

به گزارش صدای آناک به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، دکتر جعفری راد، رئیس پارک علم و فناوری استان با اشاره به مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در زمینه مسائل گمرکی و صادرات و واردات محصولات و کالا‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: حمایت از توسعه بازار بین‌المللی برای شرکت‌های فعال […]

به گزارش صدای آناک به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، دکتر جعفری راد، رئیس پارک علم و فناوری استان با اشاره به مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در زمینه مسائل گمرکی و صادرات و واردات محصولات و کالا‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: حمایت از توسعه بازار بین‌المللی برای شرکت‌های فعال در حوزه صادرات و یا شرکت‌های دانش بنیان و فناور دارای قابلیت فعالیت در بازار‌های بین‌الملل، بر اساس مقاصد جغرافیایی و یا حوزه فناوری تخصصی و با استفاده از کارگزار‌های توانمندسازی صادراتی، از اهداف اصلی و مهم پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی می‌باشد.

وی بیان کرد: نفوذ به بازار‌های بین‌المللی و توسعه همکاری با این بازار‌ها، نیازمند برخی تسهیلات، خدمات، همکاری و مساعدت‌های قانونی گمرک است.

وی همچنین به میزان صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: میزان صادرات در سال گذشته ۱۳ میلیون دلار بود که مجموع صادرات سه سال گذشته بیش از ۲۵ میلیون دلار بود.

صادق نامدار، ناظر گمرکات استان آذربایجان شرقی ضمن تقدیر از زحمات صورت گرفته توسط پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی به بیان راهکار‌ها، تسهیلات موجود و معافیت‌ها در این زمینه پرداخت.

در این جلسه شرکت‌های دانش بنیان و فناور با بیان مشکلات حوزه کاری خود، درخواست اخذ تسهیلات صادراتی، استفاده از سهمیه مناطق ویژه اقتصادی و معافیت‌های گمرکی را داشتند.

در پایان تفاهم‌نامه‌ همکاری فی ما بین پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی و اداره گمرکات منعقد گردید که اهم این تفاهم نامه به شرح ذیل می‌باشد:
-برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی گمرکی به صورت دوره‌های کوتاه مدت، کارگاه‌های آموزشی یک یا دو روزه و همچنین برگزاری وبینار‌های تخصصی برای شرکت‌های دانش‌بنیان.
-ارائه مشاوره‌های گمرکی و بازرگانی با استفاده از کارشناسان مجرب و متخصص گمرکات استان
-مشارکت گمرک در برگزاری میزگرد‌های تخصصی در حوزه تجارت خارجی حضور متخصصین زی‌ربط از سازمان‌های ذی‌دخل
-معرفی رابط گمرکات استان با پارک علم و فناوری استان جهت ایجاد هماهنگی و پیشبرد اهداف
-همکاری گمرکات استان با شرکت‌های دانش‌بنیان در نشست‌های تجاری در داخل و خارج کشور به خصوص در همایش‌ها، نشست‌ها، و نمایشگاه‌های تخصصی هیئت‌های تجاری
-در صورت افزایش فعالیت‌های تجاری شرکت‌های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک و ایجاد بستر و زیرساخت‌های گمرکی امکان ایجاد دفتر گمرکی در پارک توسط حوزه نظارت گمرکات استان در چهارچوب دستورالعمل مربوط مقدور می‌باشد.

استفاده از پتانسیل‌های آزمایشگاهی شرکت‌های دانش بنیان مورد تأیید اداره کل استاندارد در خصوص نمونه‌برداری و اعلام نظر در تعیین ماهیت کالا
-همکاری لازم جهت تبادل اطلاعات و آمار تجارت خارجی اطلاع‌رسانی در خصوص برخورد‌های شرکت دانش بنیان و فناوری از مزایا و معافیت قانونی گمرک