نقش پررنگ تعاون روستایی ها در اشتغال روستاییان
نقش پررنگ تعاون روستایی ها در اشتغال روستاییان

مدیر تعاون روستایی استان آذربایجان شرقی گفت: شرکت های تعاون روستایی در اشتغال روستاییان نقش پررنگی دارند.به گزارش صدای آناک به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، اکبر رنجگران در گفتگوی تلفنی با برنامه کندیمیز رادیو تبریز، گفت: تعاونی‌ها واحدهای کوچک ویژه اقتصادی هستند که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در تولید ملی، کارآفرینی […]

مدیر تعاون روستایی استان آذربایجان شرقی گفت: شرکت های تعاون روستایی در اشتغال روستاییان نقش پررنگی دارند.
به گزارش صدای آناک به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، اکبر رنجگران در گفتگوی تلفنی با برنامه کندیمیز رادیو تبریز، گفت: تعاونی‌ها واحدهای کوچک ویژه اقتصادی هستند که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در تولید ملی، کارآفرینی و جذب نیروی کار با افراد جامعه مشارکت می‌کنند. در واقع، تعاونی‌ها سازمانهایی مردمی هستند که توسط خود اعضا و با اختیار کامل آنها تشکیل و منطبق با اصول بین المللی تعاون اداره می شوند.
وی ادامه داد: امروزه تعاونی ها به عنوان یک نهاد مردم محور نقش زیادی در اقتصاد روستاها دارند. ارائه تسهیلات اعتباری، ایجاد امکانات رفاهی از قبیل توزیع نهاده های دامی و کشاورزی، فعالیت در زمینه امور بازرگانی و بازاریابی مانند انواع خرید های توافقی…، حذف واسطه ها، تولید بذور به روز و جمع آوری شیر دامداران و روستاییان تاییدی بر ادعای تاثیر مثبت اقتصادی شبکه تعاون روستایی در روستاها است.
رنجگران اضافه کرد: تجربیات در زمینه نقش و اهمیت تعاونی های روستایی در اشتغال زایی نشان می دهد که هرچند اشتغال‌زایی برنامه‌ریزی گسترده را می طلبد، ولی تعاونی ها می‌توانند در این فرایند نقش موثری داشته باشند. در این زمینه باید شرایط اقتصادی، اجتماعی، محیطی و … در منطقه مورد توجه قرار گیرد. تعاونی ها با ایجاد انگیزه و فراهم کردن شرایط هماهنگی و همکاری اعضا اعتماد آن ها را جلب کنند. البته باید خاطرنشان کرد که توانایی های تعاونی ها نشان دهنده افزایش درآمد اعضای خود و کاهش ریسک فعالیت های اقتصادی است.
مدیر تعاون روستایی استان آذربایجان شرقی افزود: لازمه توسعه یک جامعه، توسعه منابع‌ انسانی آن است و بدین ترتیب و با توجه به اینکه زنان نیمی از منابع انسانی‌ روستاها را تشکیل می‌دهند، توسعه یک‌ روستا بدون در نظر گرفتن زنان در برنامه‌های توسعه، میسر نخواهد بود. با توجه به نقش انکارناپذیر زنان‌ روستایی در کشاورزی، خانواده و اقتصاد، زنان روستایی هم هدف و هم وسیله‌ توسعه روستایی هستند. شواهد نشان می‌دهد که زنان روستایی‌ نقش سازنده و مؤثری در فعالیتهای‌ کشاورزی و تولیدی روستا ایفا می‌کنند که بدون‌ شک مشارکت فعال زنان روستایی در تعاونی های زنان به آنها کمک خواهد کرد که‌ حقوق از دست رفته خود را بازیابند.
رنجگران اظهار کرد: شرکت‌های تعاونی تولید روستایی نوعی نظام بهره‌برداری کشاورزی مبتنی بر کار جمعی و گروهی است که توسط صاحبان اراضی با حفظ مالکیت فردی براساس قانون تعاونی نمودن تولید و یکپارچه شدن اراضی مصوب ۱۳۴۹و اصلاحیه ۱۳۹۳ مجلس شورای اسلامی برای دست‌یابی به بهره‌برداری از منابع آب و خاک کشور و افزایش تولید و درآمد روستاییان در عین اشتغال مستقیم و سایر اهداف مصرح در قانون مذکور تشکیل می‌شود.