برگزاری آئین تکریم موسس دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه تبریز
برگزاری آئین تکریم موسس دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه تبریز

آئین تکریم  و قدردانی از دکتر علیقلی نیائی، عضو هیات علمی و موسس دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه تبریز برگزار شد. به گزارش صدای آناک به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر غلامرضا حجتی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز در این آئین ضمن ابراز خرسندی از حضور در چنین مراسمی گفت: حضور در […]

آئین تکریم  و قدردانی از دکتر علیقلی نیائی، عضو هیات علمی و موسس دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش صدای آناک به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر غلامرضا حجتی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز در این آئین ضمن ابراز خرسندی از حضور در چنین مراسمی گفت: حضور در مراسم تقدیر از زحمات و تلاش‌های معلمی که به افتخار بازنشستگی نایل می شود، بسیار ارزشمند است.

دکتر حجتی افزود: امروز این مراسم به پاس خدمات و زحمات آموزشی و پژوهشی دکتر علیقلی نیائی که برای راه اندازی و تاسیس دانشکده مهندسی شیمی و نفت تلاش فراوانی کرده است و برگزاری این مراسم در نوع خود کاری ارزشمند برای یک معلم بازنشسته است.

 معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز در ادامه با تاکید بر اینکه دانشکده مهندسی شیمی و نفت یکی از دانشکده‌های جوان با ظرفیت و پتانسیل بالا است، خاطر‌نشان کرد: مهمترین مشکل و دغدغه دانشکده‌های تازه تاسیس، مشکل داشتن فضاهای آموزشی و پژوهشی است که امیدواریم در آینده این مشکل دانشکده هم با کمک مسئولان برطرف شود.

 دکتر سید جمال الدین پیغمبردوست، رئیس دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه تبریز نیز در این مراسم  با ارایه گزارشی از روند شکل گیری این دانشکده گفت: اولین ایده شکل‌گیری رشته مهندسی شیمی با پیگیری گروه مهندسی مکانیک دانشکده فنی وقت در سال ۱۳۶۶ شکل گرفت و مقرر شد پذیرش دانشجو برای این رشته از سال تحصیلی ۱۳۶۸ آغاز شود.

به گفته وی با وقفه‌ای دو ساله دوباره ایده شکل‌گیری رشته مهندسی شیمی در سال ۱۳۷۰ مجدداً مطرح شد و به علت انتقال اساتید مؤسس این رشته، نهایتاً دوازده سال بعد از اخذ اولین مجوز تأسیس رشته مهندسی شیمی از وزارت علوم، در سال ۱۳۸۲ توسط هسته مؤسس مهندسی شیمی زیر نظر مدیر گروه وقت مهندسی مکانیک دانشکده فنی و بصورت گروه مهندسی شیمی در دانشکده شیمی تشکیل و پذیرش دانشجوی رشته مهندسی شیمی از مهرماه سال تحصیلی ۱۳۸۴ شروع شد. 

رئیس دانشکده مهندسی شیمی و نفت در ادامه اظهار داشت: پس از سه سال فعالیت آموزشی موفقیت‌آمیز رشته مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی، پذیرش  دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در سال ۱۳۸۷ و در مقطع دکتری تخصصی در سال ۱۳۹۰  آغاز شد.

به گفته وی پس از شش سال فعالیت مستمر آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی و همچنین دانشجویان این رشته بصورت گروه مهندسی شیمی، نهایتاً در سال ۱۳۹۰ مجوز تأسیس دانشکده مهندسی شیمی و نفت از هیئت رئیسه دانشگاه اخذ شد.

وی افزود: در حال حاضر دانشکده مهندسی شیمی و نفت ۱۶ نفر هیات علمی و  با ۴۵۰ نفر دانشجو در ۹ رشته- گرایش شامل دو رشته مقطع کارشناسی، شش رشته- گرایش مقطع کارشناسی ارشد و یک رشته در مقطع دکتری تخصصی به تربیت نیروی متخصص می پردازد.

وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای حوزه پژوهشی دانشکده مهندسی شیمی و نفت گفت: در ۵ سال اخیر ۴۴۸ مقاله توسط اعضای هیات علمی این دانشکده در مجلات معتبر JCR در چارک‌های Q1 تا Q4 و ISC به چاپ رسیده است.

به گفته وی، جذب متوسط ۵۰ درصد فارغ التحصیلان رشته مهندسی شیمی در مقطع تحصیلات تکمیلی در صنایع (خصوصاً پالایشگاه و پتروشیمی) است و جذب متوسط ۳۰ درصد فارغ التحصیلان رشته مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی در صنایع (خصوصاً پالایشگاه و پتروشیمی) بوده است.

لازم به ذکر است؛ دکتر علیقلی نیایی، موسس و رئیس سابق دانشکده مهندسی شیمی و نفت است که امروز به افتخار بازنشستگی نایل شد.

دکتر علیقلی نیائی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی و نفت استاد دانشگاه تبریز، متولد سال ۱۳۴۲ در شهر مرند بوده و از سال ۱۳۷۱ به عنوان بورسیه وزارت علوم در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز جذب و در ادامه به دلیل نیاز گروه شیمی کاربردی به دانشکده شیمی  منتقل و در سال ۱۳۸۳ دکتری خود را در رشته مهندسی شیمی-فرایند از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرده است. زمینه تحقیقاتی وی راکتور و کاتالیست در صنایع نفت و پتروشیمی، الکتروکاتالیست‌ها، انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید و ذخیره سازی انرژی است.

همکاری‌های علمی و بین المللی موثر و مستمر با دانشگاه‌های اتریش، اسپانیا، تایوان، آلمان و ترکیه، H-Index برابر با ۳۸، چاپ بیش از ۱۵۰ مقاله علمی و پژوهشی در ژورنال‌های بین المللی معتبر و ارائه بیش از ۱۰۰ مقاله در کنفرانس‌ها و همایش‌های بین المللی و ملی بخشی از فعالیت‌های علمی و پژوهشی این استاد بوده است.

مدیریت گروه مهندسی شیمی، معاونت پژوهشی دانشکده شیمی، مسئول راه اندازی دانشکده مهندسی شیمی و نفت، ریاست دانشکده مهندسی شیمی و نفت و عضو کمیته راهبردی همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه تبریز از جمله سوابق اجرایی ایشان در طول مدت خدمت بوده است.