پیش‌بینی تولید ۳۰۰ هزار تن انگور در سال جاری در آذربایجان شرقی
پیش‌بینی تولید ۳۰۰ هزار تن انگور در سال جاری در آذربایجان شرقی

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از پیش بینی تولید ۳۰۰ هزار تن انگور در آذربایجان شرقی در سال جاری خبر داد.به گزارش صدای آناک به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، شهرام شفیعی در هفتمین جشنواره انگور و ششمین جشنوارده دوشاب ملکان با اشاره به وضعیت کشت و تولید انگور در استان اظهار […]

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از پیش بینی تولید ۳۰۰ هزار تن انگور در آذربایجان شرقی در سال جاری خبر داد.
به گزارش صدای آناک به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، شهرام شفیعی در هفتمین جشنواره انگور و ششمین جشنوارده دوشاب ملکان با اشاره به وضعیت کشت و تولید انگور در استان اظهار داشت: سطح زیر کشت انگور در آذربایجان شرقی ۱۸ هزار هکتار است که از این مقدار، ۱۷ هزار و ۲۲۲ هکتار به تاکستان‌های بارور و ۵۶۶ هکتار به تاکستان‌های غیر بارور اختصاص دارد. میزان تولید انگور در سال گذشته ۲۱۵ هزار تن بوده و پیش‌بینی می‌شود تولید امسال به حدود ۳۰۰ هزار تن برسد.
وی خاطرنشان کرد: شهرستان ملکان با ۱۲ هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید ۷۰ درصد از محصول کل استان، در رتبه اول تولید انگور قرار دارد و شهرستان بناب با ۴ هزار هکتار و تولید ۱۵ درصد محصول استان در جایگاه دوم است.
وی افزود: بر اساس آمار استان آذربایجان شرقی از نظر میزان تولید انگور در کشور رتبه هفتم را دارد. سالانه محصول فرآوری شده انگور به کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه، آسیای میانه و برخی از کشورهای اروپایی و آفریقائی صادر می‌شود که بخش عمده آن به صورت کشمش کالفرنیائی و تیزابی است.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی همچنین تصریح کرد: انگور آذربایجان شرقی از جمله انگور ملکان به دلیل کیفیت بالا به‌عنوان یک برند جهانی شناخته شده است. این محصول نقش مهمی در ارزآوری، تولید ثروت و ایجاد فرصت‌های شغلی ایفا می‌کند. در شهرستان ملکان بیش از ۳۰ واحد صنایع تبدیلی انگور فعال هستند و پیش‌بینی می‌شود که تولید انگور این شهرستان در سال جاری به ۲۵۰ هزار تن برسد.
وی با اشاره به اهمیت بهره‌برداری از ظرفیت‌های طبیعی استان، تأکید کرد: برای تبدیل استان به یک قطب اقتصادی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اقدامات مناسب از سوی مسئولان هستیم.
وی بر آغاز کشت پاییزه در آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، بکارگیری ۳۰۰ نفر از کارشناسان کشاورزی در مزارع، حل مسئله آب با برگزاری جلسات با شرکت آب منطقه ای و استفاده از ارقام مناسب سعی خواهیم کرد تا عملکرد خوبی را در کشت پاییزه رقم بزنیم.
شفیعی نقش موسسه تحقیقات دیم کشور در افزایش تولید گندم را پررنگ توصیف کرد و گفت: استفاده از دانش در کشاورزی موجب افزایش تولید در واحد سطح می شود و موسسه تحقیقات دیم کشور که در مراغه مستقر است نقش زیادی در این زمینه دارد.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به محدودیت منابع آب و خاک در حوزه کشاورزی گفت: با توجه به محدودیت هایی که در این حوزه وجود دارد باید تلاش کنیم تا با استفاده از دانش، به زراعی و … میزان تولید در واحد سطح را افزایش دهیم.
شفیعی با اشاره به رکورد شکنی در میزان خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی گفت: میزان خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی از ۶۰۰ هزار تن گذشت که این یک رکوردشکنی تاریخی محسوب می شود. این موفقیت با استفاده از بذور اصلاح شده، روش های آبیاری نوین، تلاش های بهره برداران و کشاورزان و کارشناسان رقم خورد.