اوتیسم
اوتیسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری پلیس، در این مقاله آمده است: اُتیسم Autism نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی کلامی غیر طبیعی مشخص می شود علائم این اختلال در سالهای اول عمر بروز می کند و علت اصلی آن ناشناخته است ، این اختلال در پسران شایع تر از دختران است . این اختلال […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری پلیس، در این مقاله آمده است: اُتیسم Autism نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی کلامی غیر طبیعی مشخص می شود علائم این اختلال در سالهای اول عمر بروز می کند و علت اصلی آن ناشناخته است ، این اختلال در پسران شایع تر از دختران است . این اختلال بر رشد طبیعی مغزدر حیطه تعاملات اجتماعی و مهارتهای ارتباطی تاثیر می گذارد.

– افراد مبتلا به اتیسم در ارتباطات کلامی و غیر کلامی ، تعاملات اجتماعی و فعالیت های مربوط به بازی مشکل دارند، این اختلال ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می سازد ، در بعضی موارد رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری نیز دیده می شود در این افراد حرکات تکراری دست زدن ، پریدن پاسخ های غیر معمول به افراد ، دلبستگی به اشیا ویا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می شود و ممکن است در حواس پنجگانه (بینایی ، شنوایی ، لامسه ، بویایی و چشایی ) نیز حساسیت های غیر معمول نشان دهند . هسته مرکزی اختلال در اتیسم اختلال در ارتباط است .

۵۰% ازکودکان اوتیستیک قادر نیستند از زبان به عنوان وسیله اصلی برای برقراری ارتباط با سایرین استفاده نمایند عدم به کار بردن ضمیر من از ویژگی های کلامی این کودکان است ، از مسائل دیگر تکلمی ، تکرار کلمات و جملات اطرافیان است .

اختلال اتیستیک :

ارتباط ، تعامل اجتماعی و بازی تخیلی به طور مشخص آسیب دیده است علائق ، فعالیت ها و رفتارهای تکراری دیده می شود اختلال در سه سال اول زندگی شروع می شود .

 اختلال آسپرگر :با آسیب در تعاملات اجتماعی و وجود علائق فعالیت ها و علائق مجدد مشخص می گردد. علائم بالینی کلی که نشان دهنده تاخیر در زبان باشد ، ندارد یعنی در حقیقت مبتلایان مشکلات تکلمی کمتری دارند هوش طبیعی یا بالاتر از طبیعی است.

علائم اتیسم چیست :

به طور کلی اتیسم دارای سه گروه علامت است ، مبتلایان به اتیسم در تعاملات خود دچار مشکل می شوند ، در برقراری ارتباط کلامی خوب و مناسب با دیگران ناتوان هستند و رفتارهای کلیشه ای در آنان دیده می شود.

منبع:گنجی،مهدی(۱۳۹۸).روانشناسی کودکان استثنایی بر اساس DSM-5،انتشارات: نشر ساوالان

اداره مشاوره و مددکاری معاونت فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی