مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان‌شرقی در گفتگو با آناک پرس: بالغ بر ۹۰ درصد جابجایی های حوزه مسافری و باری از طریق جاده انجام می شود
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان‌شرقی در گفتگو با آناک پرس: بالغ بر ۹۰ درصد جابجایی های حوزه مسافری و باری از طریق جاده انجام می شود

اروجعلی علیزاده؛ مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان‌شرقی در گفتگو با آناک در خصوص تبیین عملکرد این اداره کل با اظهار بر این که این اداره کل دو وظیفه اساسی را عهده دار است، گفت: در خصوص بحث حمل و نقل جاده ای، بالای ۹۰ درصد جابجایی های حوزه مسافری و […]

اروجعلی علیزاده؛ مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان‌شرقی در گفتگو با آناک در خصوص تبیین عملکرد این اداره کل با اظهار بر این که این اداره کل دو وظیفه اساسی را عهده دار است، گفت: در خصوص بحث حمل و نقل جاده ای، بالای ۹۰ درصد جابجایی های حوزه مسافری و باری از طریق جاده انجام می شود و در این راستا، این اداره کل به عنوان متولی این حوزه، هم در بُعد نظارتی و هم در بُعد سازمان دهی وظیفه دارد بر عملکرد شرکت های حمل و نقل، رانندگان و شرکت های مسافربری نظارت و کنترل داشته باشد.

وی در همین راستا با تکیه بر وجود ۲۸۳ شرکت حمل و نقل باری فعال در استان، ۱۹ انجمن صنفی، ۱۴ انجمن رانندگان فعال در ناوگان باری، ادامه داد: مجوزهای مرتبط با آن ها، در قالب کارت هوشمند برای وسایط نقلیه و رانندگان است و در بخش ناوگان باری استان، ۳۳ هزار و ۲۸۰ دستگاه دارای کارت هوشمند می باشند و ۲۴ هزار و ۷۱۴ ناوگان باری سنگین و ۳۶ هزار و ۶۶۳ راننده نیز برای رانندگی با وسایط باری، کارت هوشمند دریافت کرده اند.

علیزاده در این خصوص، با تکیه بر آمار شرکت های فعال استان در بُعد حمل و نقل مسافری، تعداد شرکت های فعال در استان را ۱۲۰ شرکت خواند و با بیان این‌که از این تعداد ۱۰۰ شرکت به شکل مؤسسه اتوبوسرانی است، ترمینال های مسافری را ۱۳ ترمینال در ۱۳ شهرستان، تعداد انجمن های صنفی در حوزه حمل و نقل مسافر را ۶ انجمن اعلام کرد.

وی با بیان این‌که پایانه مسافربری تبریز، بزرگ ترین پایانه استان است، با تکیه بر وجود ۶۹۳ دستگاه اتوبوس در حوزه حمل و نقل مسافر و جابجایی در حوزه درون استانی و کشوری، ادامه داد: سال گذشته، یک میلیون و ۴۵۸ هزار و ۹۱۶ بارنامه برای کامیون ها صادر شده، و نسبت به سال ما قبل خود، یک میلیون تن بار افزایش داشته ایم، اما در حوزه مسافر، به علت گرایش به سفرهای سواری محور در کشور، کاهش شش میلیون نفری مسافر از طریق اتوبوس ها را شاهدیم که این مغایر با سیاست و چشم انداز برنامه ششم در جهت رویکرد استفاده بیش تر از وسایط نقلیه عمومی می باشد.

مدیر کل راهداری، حمل و نقل جاده ای استان با تکیه بر ۲ پایانه مهم مرزی استان و انجام مبادلات باری و مسافری با کشورهای همجوار از طریق این پایانه های مرزی نوردوز(بین ایران و ارمنستان) و جلفا(بین ایران و نخجوان) ابراز داشت: سال پیش، یک میلیون و ۲۹۷ هزار مسافر در این مرزها جابجا شده، و تردد داشته اند و جای یاد آوری است که نسبت به سال ما قبل، آمار ورودی به استان، بیش تر از آمار خروجی از این پایانه ها بوده، و آمار ورود به استان حدود ۳۱ درصد افزایش داشته است.

وی با تکیه بر آمار حوزه حمل و نقل بار در این پایانه های مرزی، ادامه داد: سال گذشته حدود ۱۰۸ هزار کامیون جابجایی بار در این ۲ پایانه مرزی را انجام داده اند و خروج بار یا صادرات در این ۲ پایانه، به خصوص در مرز نوردوز بیش تر از ورود بار یا واردات بوده است.

علیزاده با اشاره به این که در حوزه حمل نهاده های دامی و کالاهای اساسی، اغلب بارها از استان خوزستان و بندر امام خمینی به استان ما وارد می شود، متذکر شد: از اول خرداد طبق بخشنامه صادره نسبت به حمل نهاده های دامی و کالاهای اساسی اقدام شده، و از خرداد امسال، در بحث حمل کود، شکر و نهاده های دامی؛ بر اساس بخشنامه ابلاغ شده با محوریت اداره کل حمل و نقل جاده ای، همکاری رانندگان و باربری ها؛ حرکت ها و سازماندهی های خوبی انجام شده، و صنوف و شرکت های باری، انجمن های مسافری در قالب ۲ تیم، یکی در استان و دیگری در بندر امام خمینی مستقر هستند و تا کنون در این حوزه، ۹۰ هزار و ۳۷۸ تن بار حمل نهاده های دامی از طریق پنج هزار و ۲۱ کامیون را داشته ایم و این روند همچنان ادامه دارد و در این راستا، اهرم های تشویقی همچون، توزیع لاستیک با نرخ دولتی و افزایش سهمیه سوخت را در نظر داشته ایم و در جهت خدمات بهتر در قالب اصلاح نرخ کرایه ها نیز، هماهنگی های لازم با سازمان های ذی ربط انجام شده است.

وظیفه ما در بحث راهداری، نگهداری راه است

مدیر کل راهداری، حمل و نقل جاده ای استان در این حوزه، با تکیه بر اجرا و پیاده سازی شیوه جدید الکترونیکی برای اخذ کرایه به روش تن کیلومتر در جهت واقعی کردن ارزش خدمات، تلاش برای برطرف سازی مشکلات رانندگان و توزیع ۹۰ هزار حلقه لاستیک با نرخ دولتی و یارانه ای، سهمیه های تعریف شده بر حسب پیمایش کامیون ها و اتوبوس ها به ازای هر بیست کیلومتر پیمایش برای توزیع یک جفت لاستیک با نرخ دولتی به رانندگان، صاحبان کامیون ها و اتوبوس ها و حمایت بیمه ای عادی و ثالث برای تمامی رانندگان با در نظر گرفتن ۵۰ درصد سوبسید و یارانه بیمه ای از سوی دولت، تلاش برای مرتفع سازی بحث بیمه تکمیلی از طریق کانون حمل و نقل کشور و سازمان راهداری برای تحت پوشش قرار دادن راننده و همسر وی در مراحل ابتدایی و پیگیری های بعدی برای فراهم سازی شرایط بیمه ای برای بهره مندی کل اعضای خانواده رانندگان از طرح بیمه تکمیلی را از دیگر کارهای انجام شده در این بخش دانست و ادامه داد: در جریان سیل های اخیر کشور و استان، انصافاً تشکّل های صنفی همکاری های خوبی را با ما داشتند و ماشین آلات مورد نیاز را در اختیار ستاد بحران قرار دادند و ما قدردان این همکاری ها هستیم و در جهت پیشبرد اهداف و برنامه ریزی های لازم جلسات روزانه ای، هفتگی و ماهانه ای با این انجمن های صنفی را همواره مدّ نظر قرار داده ایم.

وی با تکیه بر تبیین عملکرد این اداره کل در حوزه راهداری و بیان این که راهداری مقوله سنگینی است، شبکه راه های استان را ۱۴ هزار و ۱۹۶ کیلومتر خواند و گفت: حدود ۲ هزار کیلومتر از این شبکه راهی، شریانی است و در مقایسه با نسبت های کشوری، راه هم سنگ استان ۶/۱۴ در صد کل راه های کشور را به خود اختصاص داده است.

علیزاده در همین راستا با تکیه بر آمار آزاد راها و بزرگراه، راه های شهری و روستایی ادامه داد: استان ما با داشتن ۲۳۶ کیلومتر آزاد راه، ۱۰ درصد کل شبکه آزاد راه کشور، دارا بودن ۵۶۷ کیلومتر بزرگراه نزدیک چهار درصد شبکه بزرگراه، داشتن ۹۲۳ کیلومتر راه اصلی نزدیک چهار درصد شبکه راه اصلی کشور و داشتن شش هزار کیلومتر شبکه روستایی آسفالته را به خود اختصاص داده است و در مجموع می توان گفت از کل راه های استان چهار هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی، بزرگراهی و آزاد راهی است و حدود ۱۰ هزار کیلومتر راه روستایی برای ۲ هزار ۷۵۷ روستا و آبادی موجود در استان، حدود شش هزار کیلومتر راه آسفالته، حدود هزار کیلومتر به شکل احداث شده شنی می باشد و بقیه به شکل دسترسی است.

وی با اظهار بر این که، در این حوزه راهداری، وظیفه ما نگهداری راه از طریق روسازی راه ها، آسفالت، لکه گیری، درزگیری، شانه سازی، ایمن سازی، خط کشی، نصب تابلو، حذف نقاط حادثه خیر، راهداری زمستانی، حفظ راه، نمک پاشی و حراست از راه های استان است، متذکر شد: از ۳۴ مورد نقاط پر حادثه مصوب و شناسایی شده، برطرف سازی ۱۰ مورد در دستور کارمان قرار گرفته، و به شکل پروژه ای در حال انجام و بقیه نیز در حال پیگیری برای اجرا و برطرف سازی نواقص می باشد که توسط همکاران اداره های ۲۲ گانه شهرستانی و همراهی مرکز استان در بحث راهداری، حمل و نقل در حال پیگیری و اجرا هستند.

علیزاده در این بخش، با تکیه بر وجود ۶۰ راهدارخانه مستقر در استان، ۴۰ مجتمع خدمات رفاهی بین راهی در استان برای خدمات رسانی به رانندگان و مسافران در بحث سوخت، خدمات جانبی و رفاهی، بحث هوشمند سازی جاده ها و رصد آنلاین و لحظه ای از طریق دوربین های نظارتی تصویری راه ها و نقاط مهم جاده ای از نظر نگهداری، راهداری و گردنه ها، نظارت بر وضعیت جاده ها از منظر بارش برف و باران، ترافیک و تصادفات ، کنترل و اعلام موارد مورد نیاز به نزدیک ترین راهدارخانه یا پلیس راه را از جمله وظایف این اداره کل در حوزه راهداری خواند.

۸۰ درصد تردد های استان متعلق به ۱۰ محور شریانی است

وی در همین راستا ادامه داد: در حال حاضر ۲۴ دوربین نظارت تصویری جاده ای و ۵۸ دستگاه دوربین ثبت تخلفات رانندگی در محورهای شریانی سطح استان فعال است و عملکرد مطلوبی دارند که قادرند هم سرعت لحظه ای را ثبت کنند، هم سرعت متوسط بین ۲ دوربین را محاسبه نمایند و گفتنی است که در برنامه توسعه ای این روند، ۴۰ دستگاه دیگر در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر کل راهداری، حمل و نقل جاده ای استان با اظهار بر این که کل محورهای استان مجهز به دستگاه تردد شمار بر خط است، آمار تردد ثبت شده سال پیش در سطح استان را ۲۵۸ میلیون تردد خواند و گفت: ۸۰ درصد تردد ها در ۱۰ محور شریانی، یعنی ۲ هزار کیلومتر راه شریانی استان بوده است و در این زمینه حدود ۲۳۴ میلیون تردد توسط ۸۲ دستگاه تردد شمار به ثبت رسیده، و بیانگر ضرورت وجود دقت و هوشیاری بیش تر در این راه های شریانی است.

وی با تکیه بر مقایسه آمار تصادفات استان در سال ۹۷، متذکر شد: متأسفانه آمار تصادفات استان نسبت به مدت مشابه قبل خود، ۲۰ درصد افزایش یافته، و سال گذشته ۶۳۲ نفر فوتی داشته ایم و ۸۲ درصد تصادفات در همان محورهای شریانی بوده، و بیش از ۴۰۰ نفر در این محورها، جان خود را از دست داده اند. از این رو، بر اساس جمع بندی ها، تجزیه و تحلیل های انجام شده و بودجه ارایه شده و وضعیت اعتبارات منظور شده به راهداری، در برنامه ریزی های سال جاری تأمین نیاز های واقعی این محورها را در دستور کار خود قرار داده ایم و با در نظر گرفتن اعتبار حداقل چهار درصدی برای نگهداری، تقریباً باید بودجه سالانه ای هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی برای این محورها در نظر بگیریم.

علیزاده در همین راستا، ۱۰ تا ۱۵ درصد تصادفات را ناشی از عوامل جاده ای، ۱۰ تا ۱۵ درصد را ناشی از عوامل نقص فنی خودروها، ۷۰ تا ۷۵ درصد تصادفات را ناشی از بی احتیاطی رانندگان و عدم توجه آنان به علایم و قوانین رانندگی متخلف دانست و گفت: در این راستا، این اداره کل نسبت به نصب علایم هشدار دهنده و بازدارنده همچون، تابلو، خط کشی و گاردریل و … برای مدیریت ترافیک در چهارچوب قانونی اقدام می کند. اما در این حوزه، نیازمند فرهنگ سازی، آموزش و اجرای برنامه های فرهنگی هستیم و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، برنامه های فرهنگی و آموزشی در چند حوزه در حال اجراست و نباید فراموش شود که تابلوهای محدودیت سرعت بر اساس تجزیه و تحلیل های متخصصان و کارشناسان این حوزه در راه های اصلی ۹۵ کیلومتر در روز و ۸۵ کیلومتر در شب مشخص شده، و رانندگی بیش از این سرعت ها در داخل اتوبان های داخلی شهر یا سرعت بیش از ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر در راه های روستایی قطعاً خطرات جانی و مالی خواهد داشت و رانندگان و خانواده ها باید نسبت به کاهش خطرات جاده ای آموزش ببینند.

مدیر کل راهداری، حمل و نقل جاده ای استان در ادامه این بحث، با تکیه بر ارایه آموزش های ویژه برای رانندگان حوزه حمل مواد خطرناک و سوزا و هشت شرکت فعال در این بخش، برخورد با رانندگان متخلّف و بررسی تخلفات و لغو صلاحیت و پروانه رانندگی آنان در کمیسیون ماده ۱۱ مختص برخورد با رانندگان متخلف، اظهار داشت: سال پیش، ۳۹۰ پرونده رانندگی در این کمیسیون بررسی شدند و جرایم سنگین یا سبک متناسب با نوع تخلفات رانندگان اعمال شد و حتی در مواردی ابطال پروانه رانندگان متخلف را هم داشته ایم.

وی با بیان این‌که در کل ناوگان ۱۶ تا ۱۷ درصد حمل و نقل ها، عمومی است، کم ترین آمار تصادفات را متعلق به این حوزه دانست و گفت: علت این امر الزام آن ها به رعایت قوانین و مقررات است و جای تذکر دارد که در تمام شرکت های مسافری یک نفر به عنوان مدیر فنی حضور دارد که بررسی و اعلام نظر در خصوص مشخصات فنی اتوبوس های شرکت ها را عهده دار است، به گونه ای که بدون تأیید وی هیچ اتوبوسی حق حرکت را ندارد. بر این اساس، افزون بر پلیس راه، همکاران این اداره کل نیز، نظارت و کنترل مشخصات فنی، معاینات فنی خودروهای عمومی در طول یا ابتدا و انتهای محورها را هم انجام می دهند.

علیزاده در این حوزه، آموزش دانش آموزان روستایی مسیر راه ها، موتورسواران و راکبان نیز گفت: در این راستا، برنامه های ویژه ای را داریم و امسال آموزش رانندگان وانت بارها و نیسان های مناطق اهر، کلیبر، خدا آفرین و ورزقان، مرند و جلفا و شبستر را در دستور کار خود قرار داده ایم.

گزارش/ مریم خدابخش