مدیر کل تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی در نشست صمیمی با هفته نامه آناک: ضرورت فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی مخاطبان نسبت به خدمات غیرحضوری بیمه تأمین اجتماعی
مدیر کل تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی در نشست صمیمی با هفته نامه آناک: ضرورت فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی مخاطبان نسبت به خدمات غیرحضوری بیمه تأمین اجتماعی

به گزارش آناک پرس/ جعفر سمساری؛ مدیر کل تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی در نشست صمیمی با آناک که به مناسبت هفته کار و کارگر انجام شد، در پاسخ به چگونگی برنامه های حمایتی این سازمان در ارتباط با مطبوعات و رسانه ها، اظهارداشت: در ارتباط با این موضوع، مطلب تازه ای نیست، منتهی جای یادآوری […]

به گزارش آناک پرس/ جعفر سمساری؛ مدیر کل تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی در نشست صمیمی با آناک که به مناسبت هفته کار و کارگر انجام شد، در پاسخ به چگونگی برنامه های حمایتی این سازمان در ارتباط با مطبوعات و رسانه ها، اظهارداشت: در ارتباط با این موضوع، مطلب تازه ای نیست، منتهی جای یادآوری است که ناشران ما خودشان از کمک های دولتی برخوردارند و در واقع، طبق این حمایت های دولتی، ناشران، چاپ کنندگان روزنامه ها، هفته نامه ها، ماهنامه ها و موارد دیگر، کل ناشران و مؤلفان دارای فهرست انتشار، از سال های قبل از ۷۴ از سوی این سازمان از معافیت حق بیمه تا سقف پنج نفر برخوردارند و مشمول ۲۰ درصد حق بیمه سهم کارفرما هستند. به عبارتی خود ناشر یا کسی که صرفاً روزنامه یا موارد یادشده را نشر می کند، می تواند از این معافیت استفاده کند و فردی که روزنامه چاپ می کند، لازم نیست که حتماً چاپخانه یا بعضی از موارد جنبی دیگر را داشته باشد.

وی در همین راستا در پاسخ به چگونگی نقش مطبوعات و رسانه ها در پیشبرد اهداف و برنامه های این سازمان ادامه داد: همان گونه که واقف هستیم، رسانه ها، در اطلاع رسانی نقش و تآثیر بسیاری دارند و می توانند در انعکاس اخبار و رویدادهای مهم این سازمان نیز ایفای نقش نمایند، و در این خصوص اطلاع رسانی در خصوص شکل گیری تحولی نو، در نحوه ارایه خدمات سازمان تأمین اجتماعی و فرهنگ سازی عمومی در استفاده از خدمات اینترنتی و غیرحضوری برای بهره مندی شهروندان برای ما بسیار مهم است. در این ارتباط جا دارد یادآور شوم که سال پیش، استان ما به عنوان پایلوت انتخاب شده بود. بی شک رسانه ها، شبکه های اطلاع رسانی جمعی نقش و سهم زیادی در افزایش و ارتقای اطلاعات، آگاهی و علم شهروندان و هموطنان در خصوص بیمه و امور بیمه شدگان، کارفرمایان و مستمری بگیران در استفاده از خدمات غیر حضوری سازمان و کاهش مراجعه حضوری به سازمان را داشته باشند. چون همان گونه که واقف هستید بیش از ۶۶٨ هزار نفر بیمه شده، ١٧٧ هزار بازنشسته و مستمری بگیر اصلی، تحت پوشش تأمین اجتماعی استان هستند، و قدر مسلم، خدمت رسانی به این طیف وسیع مستلزم نگاه نوو نگرشی متناسب با توسعه فناوری اطلاعات است و در این راستا سازمان تأمین اجتماعی نسبت به توسعه خدمات غیرحضوری خود در بستر اینترنت اقدام نموده، و در حال حاضر ٣۴ سرویس خدمت غیرحضوری از طریق سامانه متمرکز خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به نشانی eservices.tamin.ir  در دسترس مخاطبان این سارمان است و به یقین این خدمات با ایجاد زیرساخت ها و بسترسازی لازم، توسعه و گسترش خواهد یافت. از این رو،  فرهنگ سازی عمومی در استفاده از خدمات اینترنتی و غیرحضوری این سازمان، یک ضرورت برای ما و شهروندان است و در این خصوص رسانه ها و مطبوعات می توانند بهترین همراه برای ما باشند. البته ناگفته نماند که با تحقق این امر، به صورت چشمگیری از مراجعات حضوری به واحدهای تابعه تأمین اجتماعی جهت دریافت خدمات، کاسته خواهد شد. زیرا همان گونه که واقف هستید در حال حاضر، خدمات مرتبط با صدور دفترچه درمانی در سازمان تأمین اجتماعی به صورت نیمه حضوری ارائه می شود، و با اجرای طرح حذف دفترچه کاغذی و تعمیم نسخه الکترونیکی، حلقه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی تکمیل تر خواهد شد و نیاز است که شهروندان ما با این خدمات جدید آشنا شوند و خود را با این تحوّلات همگام سازند. همین طور است اطلاع رسانی و آگاه سازی شهروندان در ارتباط با ارایه خدمات در سه حوزه کارفرمایان، بیمه شدگان و مستمری بگیران که به حق، از قابلیت های موجود در سامانه متمرکز خدمات غیرحضوری این سازمان است، می توان متذکر شد که هم اکنون ارسال لیست حق بیمه، مشاهده و اعتراض به سوابق پرداخت حق بیمه، درخواست و مشاهده بازرسی از کارگاه ها، درخواست تعویض دفترچه درمانی، مشاهده احکام مستمری و فیش حقوقی، درخواست تعهدات کوتاه مدت و کمک هزینه های مقرر، از جمله خدمات در دسترس این سازمان است و این خدمات با نام نویسی غیرحضوری کارگاه ها، بیمه شدگان و پیگیری پرونده های مطالباتی، روند تکمیلی  خواهد داشت و قطعاً به سبب این خدمات، بخشی از هزینه های اجتماعی، ترددهای درون و بین شهری شهروندان کاهش چشمگیری خواهد یافت. بنابراین، فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی مخاطبان نسبت به این خدمات برای ما و شهروندان بسیار ضروری است و یقین داریم در این ارتباط، رسانه ها می توانند ضمن انتقال آگاهی به شهروندان، مطالبات و انتظارات جامعه در جهت اصلاح و بهبود این فرآیندها را به سازمان انتقال دهند و در ارایه به نحو احسن این خدمات به مردم ایفای نقش نمایند.

خبرنگار. مریم خدابخش