بازدید خبرنگاران از روستای پشتاب شهرستان هوراند
بازدید خبرنگاران از روستای پشتاب شهرستان هوراند

به گزارش صدای آناک،مرادی در نشست خبری و بازدید توررسانه ای در جمع خبرنگاران افزود: طبیعت جذابیت و زیبای شهرستان هوراند به ویژه در فصل بهار موجب بازدید گردشگران از این منطقه شده‌ است این شهرستان در ۱۷۰ کیلومتری مرکز استان در شمال شرقی واقع شده است و شهرستان هوراند از ۱۱۱ جمعیت روستایی تشکیل شده […]

به گزارش صدای آناک،مرادی در نشست خبری و بازدید توررسانه ای در جمع خبرنگاران افزود: طبیعت جذابیت و زیبای شهرستان هوراند به ویژه در فصل بهار موجب بازدید گردشگران از این منطقه شده‌ است این شهرستان در ۱۷۰ کیلومتری مرکز استان در شمال شرقی واقع شده است و شهرستان هوراند از ۱۱۱ جمعیت روستایی تشکیل شده است و در دوبخش مرکزی و چهارهنگه می باشد که از تعداد ۱۱۱ روستا، ۱۳۴ نفر آن بالای ۲۰ خانوار می باشد و ۴۸۰۰ خانوار روستایی و ۱۲۰۰ خانوار شهری و ۱۶هزار جمعیت روستایی و ۴۵۰۰ نفر جمعیت شهری براساس آمار سرشماری مسکن در سال ۱۳۹۵ می باشد.

مرادی گفت: حوزه پشتیبانی بنیادمسکن شهرستان هوراند در سال ۹۸ تاسیس شد و نیز فعالیت خود را در یک ساختمان کوچک با همکاری فرماندار هوراند شروع کردیم .

وی در خصوص مسکن روستایی این شهرستان گفت: در شهرستان هوراند نزدیک به ۲۷۲۵ که بالغ بر۵۷ درصد مقاوم سازی مسکن شده است که در برنامه بنیاد مسکن امیدواریم تا ۱۰ سال آینده مقاوم‌سازی را به ۱۰۰ درصد برسانیم.

وی در ادامه افزود: از این تعداد ۲۷۲۵ واحد، ۱۸۱۰واحد قبل از بنیادمسکن هوراند بود و ۹۱۵ فقره آن بعد از بنیادمسکن بوده است و ۱۱۴ واحد هم تا به امروز در شهرستان هوراند بازسازی شده است که مقداری از این واحد از محل زلزله ارسباران و مقدار دیگر در طول سال بازسازی کرده ایم که در روستای پشتاب، روستای کرگسر و روستای هلان صفرعلی این اتفاق افتاده است.

وی اشاره کرد: با اعطای تسهیلات مقاوم سازی و بلاعوض از مسکن محرومین توانستیم ۱۹۰مورد از مسکن مقاوم سازی آن را انجام بدهیم که مسکن محرومین تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند و جزو قشر فقیر جامعه می باشند.

مدیر بنیادمسکن شهرستان هوراند عنوان کرد: شهرستان هوراند از ۱۲۰  واحد مسکن با همکاری بنیاد مستعضغین( موسسه بنیادعلوی)، ۲۵ واحد با همکاری بسیج مستضعفین مقاوم سازی شده است که روستای پشتاب جزیی از زیرمجموعه این برنامه ها می باشد.

وی افزود: پروژه روستای هلان صفرعلی مخزن سد عمارت سد استان اردبیل واقع شده است و در سال ۸۶ موضوع جابجایی این روستا از به دلیل واقع‌شدن در منطقه مطرح بوده است، در این روستا فاز اول ۷۵ واحد در نکته ایمن که در بالادست با همکاری اداره آب و برق اردبیل جابجا شده که پوشش سقف ۳۶ واحد مسکونی صورت گرفته است و همچنین در فاز دوم ۲۹ واحد مسکونی جابجا خواهند شد.

وی در خصوص توسعه ۶۴ روستا در قالب برنامه های پنجم و ششم عمران روستایی اشاره کرد و  گفت: تمام ۶۴ روستایی دارای طرح هادی می باشد در میان آنها ۲۷ مورد آن بازنگری شده است که عمر نقشه طرح هادی ۱۰ سال می باشد و طرح هادی در روستاهای هوراند ۳۳ روستا طرح هادی اجرا شده است و ۲۶ روستا از محل قیر رایگان،آسفالت ریزی شده است.

مرادی در خصوص صدور سند املاک  واقع در محدوده روستاها شهرهای زیر۲۵ هزار نفر عهده دار می باشد گفت: تا به امروز ۳۸۰۰ جلد در روستاها و ۱۲۰۰ جلد در شهرستان هوراند سند مالکیت در داخل محدوده ها صادر شده است که ۹۵ درصد در مورد شهرها و در روستایی ۸۰ درصد مجموع سنددار شده است تا از دعوا، درگیری های روستاییان و اختلافات کم بشود.

وی در خصوص توسعه روستایی اراضی ملی روستاها گفت: تا به امروز در ۹ روستا در۵۰ هکتار مساحت توانستیم از اراضی ملی تملک و تفکیک و آماده سازی کرده ایم.

مرادی گفت: پروژه های آب‌رسانی و برق کشی به بازگشایی راه ۱۳ روستا به طول ۲۰ کیلومتر در شهرستان هوراند ۹۰ واحد مسکن در قالب طرح مسکن مهر سازماندهی شده است و در آبرسانی در ۴ روستا از محل فاقد دهیاران با همکاری اداره آب و فاضلاب انجام داده ایم.

و در آخر بازدید خبرنگاران از روستای پشتاب از برنامه های توررسانه ای بنیادمسکن استان بود که با گفتگوی ساکنان این روستا از مشکلات خودشان از جمله راههای دسترسی به شهر و نبود آب گلایه می کردند و اهالی این روستا با قدردانی از اقدامات بنیاد مسکن در بازسازی واحدهای مسکونی این روستا که پس از بازدید مرداد ماه سال ۱۴۰۱ شهید آیت الله آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه وقت تبریز از این روستا انجام شده بود.

خبرنگار سمیه امینی