ابراهیم مولائی سردبیر سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان و چهره شناخته شده موسیقی ایران که طی سالهای گذشته، بالغ بر چند صد کنسرت در سراسر ایران و آلبوم های موسیقی را مدیریت رسانه اش را برعهده داشته، اعتقاد دارد که موسیقی ایران پر از حفر و چالههای پر نشده است، زیرا مدیران، متفکران و […]
ابراهیم مولائی سردبیر سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان و چهره شناخته شده موسیقی ایران که طی سالهای گذشته، بالغ بر چند صد کنسرت در سراسر ایران و آلبوم های موسیقی را مدیریت رسانه اش را برعهده داشته، اعتقاد دارد که موسیقی ایران پر از حفر و چالههای پر نشده است، زیرا مدیران، متفکران و هنرمندان دغدغهای برای اصلاح وضعیت بحرانی موسیقی ندارند.
«آواهای طهران» به کارگردانی ابراهیم مولائی و تهیه کنندگی موسیقی ایرانیان با مشارکت و حمایت دبیرخانه ستاد راهبری مرکزی ساماندهی مشارکتهای اجتماعی در محلات شهر تهران، از شهریور ماه سال جاری تولید و منتشر میشود.
ابراهیم مولائی ایلخچی کارگردان هنری آواهای طهران، درباره جزئیات این برنامه گفت: موضوع این اثر تصویری، گفتوگو با هنرمندان عرصه موسیقی ایرانی است و فصل اول با عنوان آواهای طهران در ۱۲ قسمت تولید میشود و انتشار آن از طریق موسیقی ایرانیان خواهد بود. هر یک از این گفتگوها در یکی از سراهای محله شهر تهران صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به مهمانانی که در فصل اول با آنها گفتوگو خواهد شد، توضیح داد: در این ۱۲ قسمت با هنرمندان مختلف موسیقی جدی ایران از جمله آهنگسازان، خواننده ها و که بهصورت فعال در داخل و خارج از کشور در زمینه تولید موسیقی جدی ایران فعالیت دارند و کمتر تریبون رسانه ها در اختیارشان قرار گرفته است به بحث خواهیم پرداخت.
کارگردان هنری آواهای طهران خاطرنشان کرد: تهیهکننده و انتشار دهنده آواهای طهران، سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان است. ستاد مدیریت محله شهرداری تهران هم باتوجه به احساس وظیفهای که در قبال مسائل فرهنگی و هنری از جمله موسیقی به خصوص در سطح محله های شهر تهران داشتند در این زمینه ورود کردند و با سایت موسیقی ایرانیان همراه شدند.
مولایی درباره فعالیتهای این مجموعه برای تولید ن برنامه عنوان کرد: مدتهاست موسیقی ایرانیان به صورت جدی با هدف اعتلای موسیقی جدی ایرانی به شکلهای مختلف فعالیتهای خود را ادامه میدهد که آواهای طهران نیز در ادامه همین مسیر هنری است و امیدوارم مورد قبول مخاطبین قرار گیرد. مجموعه موسیقی ایرانیان سال ۸۶ آغاز به کار کرده و هدف نهایی آن تشکیل رسانهای جامع است که در درجه اول در عرصه خبر و تحلیل در همه سبکهای موسیقی کامل عمل کند.
خوانندههای ایران از جهان عقب افتادهاند
وی درباره حفرهها و چالههای پر نشده در موسیقی عنوان کرد: موسیقی ایران به مدیریت درست و طولانیمدت نیاز دارد. تعویض مدیریت و خط مشی سازمان و سلیقهای بودن تصمیمات در ارشاد باعث شده خوانندههای ما از تولید آهنگهای متفاوت و جدید خسته شوند و از دنیا جا بمانند. در کنار اینها بایست مخاطبان را با موسیقی برجسته و عمیق آشنا کرد تا با عدم استقبال از آثار کممایه روی حضور سرسری آنان خط کشید.
دیگر از اساتید موسیقی هم برای بهبود شرایط انتظاری نمیرود
کارگردان برنامه (آواهای طهران) افزود: موسیقی ایران پر از حفرهها و چالههای پر نشده است وقتی که مدیران، متفکران و هنرمندان دغدغهای برای اصلاح وضعیت بحرانی موسیقی نداشته باشند، روز به روز سطح شنیداری مردم پایین خواهد آمد و این هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت باعث از هم پاشیدگی فرهنگی جامعه میشود کما اینکه شاهد این موضوع هستیم. به نظرم کلا شخص متفکر و عالمی در زمینه موسیقی و مخصوصا ارتباطش با جامعهشناسی نداریم، مسئولین ما هم شجاعت یا دغدغه، سواد، و یا امکان اصلاح این وضع را ندارند. هنرمندان هم در این قضیه نقش بسیاری دارند زیرا اکثرشان فقط حرف میزنند و عمل نمیکنند. اگر دلسوز و شجاع بودند و کمی هم بیشتر با هم متحد میشدند میشد از وضعیت موجود بیرون آمد. ولی وقتی که اساتید موسیقی سنتی سایه هم را با تیر میزنند دیگر نمیشود از آنها توقع داشت که بیایند دست در دست خوانندههای دیگر سبکها مثل پاپ بدهند و فکری برای این وضعیت بکنند.
وی در پاسخ به این سوال که موسیقی ایران در زمینه مطبوعات به چه چیزهایی نیاز دارد تصریح کرد: نیاز الان موسیقی در زمینه تحلیل منصفانه و به دور از جهتگیری است. اصولا در مطبوعات ما کمتر تحلیل عمیق بدون جهت گیری دیده میشود، اکثرا نظرهای شخصی و گروهی است که نام نقد را به خود میگیرد، ما اصلا در کشور حتی یک منتقد واقعی نداریم، اصلا احتیاجی هم به منتقد نداریم، من در این زمینه حرفهای زیادی دارم، ولی کوتاه میگویم که وقتی ما هیچ تعریف درستی از “هنرمند”، “موسیقی”، “موسیقی جدی”، “موسیقی سالم”، “موسیقی فاخر”، “موسیقی مبتذل”، “موسیقیسطح پایین”، “سبک” و نداریم و جایگاهی برای هنرمند قائل نیستیم، زمانی که دولت حمایتی از هنرمندان نمیکند و چشم شنوا و متفکری برای خواندن نقدهای منتقدان وجود ندارد، اصلا دلیلی هم بر وجود منتقد نیست، منتقد در هنر جامعهای بوجود میآید که سیر هنری و تاریخی آن جامعه به تکامل رسیده باشد ولی ما فعلا در اول راهیم و نه احتیاجی به منتقد داریم که در صورت احتیاج، منتقد واقعی هم در کشور نمی توانیم پیدا کنیم.
وی ادامه داد: تعداد زیادی روزنامه نویس و خبرنگار در کشور داریم ولی تحلیلگر منصف و با دید باز بسیار کم داریم که یکی از اصلی ترین اهداف ما این است که در مجموعهمان بتوانیم جوانان مستعد برای این کار پیدا کنیم، البته تحلیلگر هم تعریف پیچیده و مفصلی دارد که در این مقال نمیگنجد. کلا به قول سقراط بزرگترین مشکلات در ندانستن معنای کلمات است.
مولائی ادامه داد: ما باید ابتدا تعریفی دقیق و عمیق از کلمه هایی چون “هنرفاخر”، “هنرمند”، “موسیقی جدی”، “جشنواره موسیقی”، “کنسرت”، “موسیقی مبتذل” و بکنیم و بعد از آن فکر پر کردن چاله ها باشیم که مهم ترین مشکل در موسیقی کشور را بنده در نداشتن تعریفی از این کلمات میدانم.
� نظارت بر موسسان آموزشگاه های موسیقی باید زیاد شود
وی همچنین درباره مساله آموزش موسیقی در کشور تصریح کرد: آموزش موسیقی بسیار حساس است و همه باید این حساسیت را داشته باشیم چون برای آینده موسیقی مان نگرانیم. روی کسانی که آموزشگاه موسیقی دایر میکنند باید نظارت جدی کیفی وجود داشته باشد زیرا به وجود آمدن ناگهانی آموزشگاههای زیاد نه تنها هیچ سودی ندارد بلکه برای موسیقی مضر است.
جوانان ایلخچی در موسیقی ایران خوش می درخشند
ابراهیم مولائی در جواب به این سوال که وضعیت موسیقی را در استان آذربایجان شرقی چگونه می بیند، اینچنین توضیح داد: خوشبختانه هنرمندان خوش ذوق استان آذربایجان شرقی در طی جشنواره هایی که در سطح کشور برگزار می شود، همین اواخر خیلی خوش درخشیدند. جالب است از خود شهر ایلخچی که زادگاه پدری بنده هم هست، جوانان بسیار زیادی در موسیقی و به صورت حرفه ای فعالیت دارند و همین چندی پیش هم آقای علی قنبری، تایماز محسنی و خانم وحیده نقیبی به عنوان نوازنده های برگزیده در جشنواره موسیقی فجر، جشنواره ملی موسیقی جوان و جشنواره دف نوای رحمت به عنوان برگزیده انتخاب شدند که همین باعث افتخار و خوشحالی بنده هست که خانواده ها خوشبختانه به هنر موسیقی توجه ویژه ای دارند.