انتشار تصاویر کودکان در فضای مجازی ؟؟؟؟؟
انتشار تصاویر کودکان در فضای مجازی ؟؟؟؟؟

 امروزه با قدرت گرفتن شبکه های مجازی و نفوذ آن به خصوصی ترین لحظات زندگی مرد م ، اکثریت والدین دوست دارند تا تصاویر فرزندان عزیز شان را در شبکه های اجتماعی مختلف به نمایش بگذارند و کمتر والدی هست که عکسی از فرزند خود در اینترنت نداشته باشد ، بطوری که کودکان امروزی در […]

 امروزه با قدرت گرفتن شبکه های مجازی و نفوذ آن به خصوصی ترین لحظات زندگی مرد م ، اکثریت والدین دوست دارند تا تصاویر فرزندان عزیز شان را در شبکه های اجتماعی مختلف به نمایش بگذارند و کمتر والدی هست که عکسی از فرزند خود در اینترنت نداشته باشد ، بطوری که کودکان امروزی در فضای مجازی بدنیا می آیند ، رشد می کنند ، دندان در می آورند ، به مدرسه می روند و … ولی با وجود جذبه های خاص این فضا، این سوال باعث دل مشغولی  بسیاری  از والدین شده است که ، آیا قرار دادن عکس های خصوصی فرزندانشان در اینترنت ،  تاثیری در سلامت روان و یا شکل گیری شخصیت  او خواهد داشت ؟ یا اینکه آیا این تصاویر ممکن است کودکشان را در معرض صدمه یا مخاطره ای قرار بدهد؟  

به هرحال این موضوع از جنبه های مختلفی قابل بحث می باشد ؛ در یک سو والدینی قرار دارند که به گذاشتن چند عکس از مناسبت های مختلف بسنده می کنند و در سویی دیگر والدینی هستند که فرزندان خود را وسیله امرار معاش خویش قرار داده و با عکس های نامتعارف و پوشاندن لباس های مختلف  و گاها نیمه برهنه و عکاسی های اجباری  با کودک خویش ، بمانند مدل های غربی رفتار کرده تا بدین وسیله بتوانند فالوور های بیشتری برای خود جذب کنند ؛ گویا زمانی که زنان به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می شدند کم کم بسر آمده و حالا به کودکان رو آورده اند؛غافل از اینکه این عکس ها ممکن است که مورد سوء استفاده دیگران قراربگیرند .

علاوه بر آن ، اینکه کودکان وسیله امرار معاش والدین شود، کار درستی بنظر نمی آید زیرا کودکان معمولا تا بعد از  12 سالگی  نمی دانند مشهور شدن آنها در شبکه های مجازی کار درستی هست یا نه. چون تا این سن ؛ الگوی اولیه تربیتی و ایجاد علاقه و حتی تنفر، والدین هستند و کودکان با الگو برداری از والدین فقط فکر می کنند این کار درستی است و الا والدینشان آن را انجام نمی دادند .ولی با بزرگ تر شدن ،  کودک ممکن است از این که عکس هایی که فقط باید خانوادگی می بود در اینترنت پخش شده است احساس شرمندگی و ناراحتی کند ؛ یا موضوع را سو استفاده تلقی کند . بهر حال بطور قطعی نمی توان گفت که قرار دادن تصاویر کودکانمان در فضای مجازی قطعا آسیب زا خواهد بود زیرا در گذشته نیز انتشا تصاویر از طریق سینما و رسانه های دیگر مطرح بوده ، ولی بهتر است والدین یکسری اصول را بکار گیرند تا خدای ناکرده کودکشان در این فضا دچار مخاطره نشود .

قوانین انتشار عکس ها ی کودک در فضای مجازی

-انتشار تصاویر برهنه کودک به هر عنوان مثلا استحمام و لباس عوض کردن و… کار درستی نیست .

-انتشار عکس هایی که کودکمان در آن حال مناسبی ندارد مثلا ترسیده ، زخمی یا مریض شده کار درستی نیست زیرا کودک در این مواقع به کمک ما نیاز دارد و نباید این حالتش وسیله سرگرمی افراد شود .

-انتشار عکس هایی که در آن کودک عصبی یا با سر و وضع کثیف و نا مرتب است اصلا در ست نیست زیرا باعث سر خوردگی کودک می شود .

-در انتشار عکس هایی که حریم خصوصی کودک است ، احتیاط کنیم  و خط قرمزها را رعایت کنیم این حریم شخصی ممکن است جای خواب یا حتی یک نقاشی کودکتان باشد که نخواهد کسی جز شما آن را ببیند .

-انتشار عکس های جمعی کودکتان درتصاویر دسته جمعی ممنوع است زیرا ممکن است والدین سایر کودکان تمایلی به انتشار عکس فرزندشان نداشته باشند .

-از بچه ها یمان  با فیلتر عکس نگیریم زیرا کودکان خود زیبا هستد چرا باید اعتماد بنفس آنها را پایین بیاوریم ؟

-و نهایتا اینکه بنظر میرسد لزوم تدوین قوانینی در جهت حمایت از حقوق کودکان در فضای مجازی  ضروری است .

منابع:

امامی، صابر؛  یار احمدی خراسانی ، مهدی(۱۳۹۴ ). مدیریت رفتار فرزندان در فضای مجازی. تهران: انتشارات پویش

لورا، برک  (2014 ) . روانشاسی رشد . ترجمه: یحیی سید محمدی . تهران : انتشارات ارسباران.

سرهنگ ۲ وحیده خوشدلی – کارشناس ارشد روانشناسی

                                                                        اداره مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی

                                                                               فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی