ازدواج سفید
ازدواج سفید

ازدواج سفری روانشناختی و معنوی است که در سایه ی جذابیت شروع می شود. راهی دشوار از خودشناسی را پشت سر می گذارد تا وحدت و اتحادی خوشایند و صمیمانه برای تمام عمر باشد. و این که فرد درک درست و ویژه ای از این پنداره داشته باشد، مستلزم این است که بخواهد وجود خود […]

ازدواج سفری روانشناختی و معنوی است که در سایه ی جذابیت شروع می شود. راهی دشوار از خودشناسی را پشت سر می گذارد تا وحدت و اتحادی خوشایند و صمیمانه برای تمام عمر باشد. و این که فرد درک درست و ویژه ای از این پنداره داشته باشد، مستلزم این است که بخواهد وجود خود و بخش های پنهان آن را شناسایی کند.

شرایط ازدواج:

نخستین شرط برای رسیدن به بلوغ در انسان و کامل شدن، این است که افراد مسئولیت تمام واکنش های خود را بپذیرند. در غیر این صورت افراد به بلوغ نرسیده و برای ازدواج آمادگی لازم را ندارند. در این حالت زندگی مشترک رکود پیدا کرده و جنبه هایی از زندگی غیر قابل تحمل می شود. ممکن است افراد یکدیگر را مقصر جلوه بدهند و یا در پی اصلاح یکدیگر باشند.

انواع ازدواج:

 از نظر نوع رابطه ی زن و شوهر و مدت زمان آشنایی زناشویی دو نوع ازدواج وجود دارد:

-ازدواج عقدی  دائم

-موقت یا صیغه موقت

 اما مدت زمانی است نوع سومی از ازدواج در فرهنگ غرب ایجاد شده و وارد تمدن اسلامی ایران شده است با نام “ازدواج سفید”.

ازدواج سفید (  cohabitation)چیست؟

این نوع ازدواج که به خاطر مغایرتش با قوانین و شرع ایران در این کشور ممنوع می باشد برخلاف اسمش چندان هم سفید و بدون آسیب نیست.اما چند صباحی است که به دلایل مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مورد استقبال برخی جوانان قرار گرفته است. به نظر می رسد درصورت عدم تغییر در این عوامل روز به روز بر تعداد ازدواج های سفید اضافه گردد. ازدواج سفید درواقع به معنای داشتن روابط جنسی و زندگی زیر یک سقف بدون داشتن تعهد رسمی است.

علت ازدیاد ازدواج سفید:

مهم ترین علت این مشکل عدم تمایل افراد برای قبول مسئولیت زندگی زناشویی است که باید ریشه های آن را در دوران کودکی و نوع تربیت خانوادگی آنها جست و جو کرد.علت دیگر این ممکن است باشد که همه چیز در ازدواج سفید دنگی و مشارکتی است. عدم اطمینان از آینده ی اقتصادی و ترس از موانع قانونی برای طلاق هم از دلایل دیگر این مسئله است.

ازدواج سفید یک نشانه است، یک نشانه از اینکه برخی در پی یافتن راهی جدید برای زندگی متفاوت و بی بند و بارانه هستند.مهریه های خارج از عرف، دخالت های نا به جای خانواده ها و نداشتن امنیت روانی از عللی است که جوانان را برای تجربه ی ازدواج سفید ترغیب می کند.هرچند ازدواج سفید به نظر برخی افراد ساده لوح تا حدودی می تواند یکی سری مسائل مربوط به مشکلات اقتصادی و روانی را بهبود ببخشد اما معایب بزرگی مانند:

-ایجاد زمینه ی سوء استفاده برای افراد فرصت طلب

-تحمل استرس و فشار از سمت خانواده و جامعه

-آسیب دیدن هر دو طرف در صورتی که رابطه به صورت یک طرفه قطع شود و …

مانع از این می شود که بتوان آن را تایید نمود.

منبع:

-تاجیک، حسین(۱۳۹۶). علل گسترش پدیده انحرافی ازدواج سفید در کلان شهر تهران.

  اداره مشاوره و مدکاری معاونت اجتماعی

فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی