مشکلات رابطه با خانواده همسر
مشکلات رابطه با خانواده همسر

   در حال حاضر جامعه سنتی ما در حالگذر به مدرنیته است و این موضوع خودش را به بغرنج ترین شکل نشان داده است .از یک  طر ف زوج های های امروزی خیلی بیشتر از قبل برایشان استقلال مهم است و از طرف دیگر پدر و مادرها همچنان می خوهند با قوانین نانوشته خودشان با […]

   در حال حاضر جامعه سنتی ما در حالگذر به مدرنیته است و این موضوع خودش را به بغرنج ترین شکل نشان داده است .از یک  طر ف زوج های های امروزی خیلی بیشتر از قبل برایشان استقلال مهم است و از طرف دیگر پدر و مادرها همچنان می خوهند با قوانین نانوشته خودشان با عروس یا دامادشان رفتار کنند . در این موقعیت عجیب و قریب ، احتمال ایجاد چالش با خانواده همسر بیشتر و بیشتر می شود .اما اختلاف با خانواده همسر معمولا از کجا نشات می گیرد و با آن باید چه کار کرد؟

ریشه روان شناختی برخی از اختلاف های زوجین عبارتند از:

۱- برخورد  عاطفی با انتقاد ازخانواده:

ما همسران را فقط یک آدم مستقل می بینیم اما او به خاطر سال ها زندگی با خانواده اش نمی تواند رابطه عاطفی با

آن ها را قطع کند. بنابراین وقتی شماکوچک ترن انتقادی از خانواده همسرتان می کنید ، به او برمی خورد چون دارید مستقیما از عامل شکل  گیری شخصیت او انتقاد می کنید و تحمل این برای او سخت است.

۲- ازدواج دو سیستم بسته و باز باهمدیگر:

هر خانواده ای برای خودش یک دولت است.با قوانین خودش،با شیوه های تربیتی خودش و با شیوه برخورد با مشکلات. حالا تصور کنید دو خانواده که قوانین شان از زمین تا آسمان باهم متفاوت است،بخواهند باهم ازدواج  کنند. مثلا در یک خانواده قانون حرف اول را می زند و خانواده ای با درهای بسته است اما در خانواده ای دیگر همه باهم کار دارند و با هم رابطه عاطفی زیادی دارند و خانواده ای با درهای باز است. معلوم است که این تلاقی مشکلاتی را بر ای هر سه خانوده ایجاد می کند.

۳- وابستگی شدید به خانواده پدری:

هر وقت یکی از زوجین خیلی بیشتر به خانواده پدری اش وابسته باشد،چه از لحاظ فکری،عا طفی و چه از لحاظ

مالی، معمولا مشکلات عجیبی پیش می آید .البته اگر زوجین هر دو وابسته باشند باز مشکلات بیشتر می شود. زیرا دو طرف بیشتر برای رابطه با خانواده پدری شان با همدیگر رقابت می کنند تا این که بخواهند خانواده جدید را سر و سامان دهند.

اختلافات را چطور حل کنیم؟

برای اینکه مشکلات با خانواده همسرتان حل شود به توصیه های زیر عمل نمایید:

۱- خانواده همسرتان را بشناسید:

شناخت خانواده همسر فقط دانستن نام و نام فامیل و …نیست. باید بدانید قوانین آن خانواده چه شکلی است. باید شخصیت تمام اعضای خانواده همسرتان را بشناسید .این طور وقتی مشکلی پیش می آید حداقل عملیات شناسایی را از قبل انجام داده اید.

۲- احترام بگذارید:

بیشترین چیزی که خانواده همسرتان از شما میخواهند احترام است.البته احترامگذاشتن به معنای غلام حلقه به گوش بودن نیست اما لازم است که شما گاهی خودتان را جای پدر و مادر همسرتان بگذارید. زیرا کسانی که در درجه اول از یک یا دو نسل قبل از شما هستند، دیدشان به دنیا جور دیگری است. یکی از اعضای خانواده شان حالا با شما زندگی می کند.

یک جورهایی خودشان را هنوز مسئول می دانند.اگر از این دید نگاه کنید، می  توانید خیلی از حر ف های شاید

ناراحت کننده آن ها را  زیاد جدی نگیرید.

۳- استقلالتان را حفظ کنید:

تا وقتی که از لحاظ مالی به خانواده همسرتان وابسته باشید، مجبورید که دخالت های آنان را تاب بیاورید. پس

اول سعی کنید که استقلالتان را حفظ کنید و بعد در مقابل دخالت ها، موضع بگیرید .ضمن این که اگر از همان اول

و البته با احترام، قوانین خانواده جدیدی را که دارید شکل می دهید به خانواده همسرتان اعلام کنید،یا آن را در رفتارهایتان نشان دهید،در درازمدت،کمتر با خانواده همسرتان چالش خواهید داشت.

۴-برای رابطه با خانواده ها برنامه داشتاه باشید:

از همان اول میزان رفت و امد با خانواده ها را مشخص کنید .سعی کنید عدالت را در این وسط رعایت کنید، هم عدالت در بین خود ووهمسرتان و هم انصاف در میزان سر زدن به خانواده ها.

۵- اولویت با خانواده جدید است:

خیلی وقت ها خود زن و شرهرها درباره رابطه با خانواده همسر با هم مشکل پیدا می کنند .یادتان باشد که شما خانواده  جدیدتان را شکل داده اید و باید هوای همسرتان را داشته باشید. البته آن هم با رعایت احترام کامل به پدر و مادر خودتان و پدر و مادر وی.

منبع: معتمدین ،مختار(۱۳۹۴). مشاوره ازدواج. انتشارات یاران.

اداره مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی

فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی