مهارتهای گفتگو
مهارتهای گفتگو

به گزارش صدای اناک/ گفتگو قلب روابط صمیمی انسانی است و پایه و اساسی است که سایر جنبه های  روابط انسان ها بر آن پایه نهاده می شود . گفتگو راهی است که انسان از طریق آن   معانی را خلق می کند و به صورت کلامی و غیر کلامی  آن را با دیگران در میان می […]

به گزارش صدای اناک/ گفتگو قلب روابط صمیمی انسانی است و پایه و اساسی است که سایر جنبه های  روابط انسان ها بر آن پایه نهاده می شود . گفتگو راهی است که انسان از طریق آن   معانی را خلق می کند و به صورت کلامی و غیر کلامی  آن را با دیگران در میان می گذارد . توانایی گفتگو، یکی از معدود  مهارت هایی است که افراد اگر بخواهند  از روابط صمیمانه لذت ببرند، باید بر آن تسلط بیابند.عناصر گفتگو شامل  سه قسمت است: پیام، گوینده و شنونده  که قوانینی برای گوینده و شنونده  وجو د دارد .

قوانینی برای گوینده :

 در این جا هفت مهارت  اساسی حرف زدن که به شما کمک می کند تا با صراحت بیشتر  حرف بزنید، ارائه می شود. به کمک این  مهارت ها می توانید  شریک زندگی  خود را از آن  چه در درون شما در جریان است اگاه کنید .

مطمئن شوید  که زمان و مکان مناسبی را برای گفتگو انتخاب کرده اید.

به همسرتان ( شنونده )  نگاه کنید  و سعی کنید با او تماس چشمی برقرار کنید .

مطمئن شوید آن چه را که می گویید با تن صدا و زبان بدنی تان (ژست ، حالات چهره و حالات بدنی ) هماهنگ باشد .

آهنگ و تن صدای  خود را تغییر دهید و سعی کنید  با او تماس چشمی برقرار کنید.

از طرف خودتان صحبت کنید. صحبت از جانب خود ، اساس سایر مهارت های حرف زدن است . وقتی از طرف خود صحبت می کنید  از ضمیر ” من ” ، ” مال من” یا ” مرا” استفاده کنید ( جملات من ). با عبارت “من  “می توانید به طور کامل ، شفاف و صریح ، اطلاعات حسی ، افکار ، احساسات، خواسته ها و اقدامات خود را بیان کنید.

یک ریز حرف نزنید. فرصت های فراوانی برای گفتن حرفهایتان دارید. برای اینکه به همسرتان کمک کنید که خوب گوش دهد. بسیار مهم است که گفته های خود را به شکل  خلاصه و مفید بیان کنید. اگر دارای عادت تک گویی طولانی هستید به یاد بیاورید که داشتن نشانه، شما را در مقابل گسستگی (قطع کلام) حمایت می کند . شما می توانید جهت کسب اطمینان از این همسرتان حرف شما را  درک  کرده ، مکث کنید.

توقف کنید و به همسرتان اجازه دهید که تکرار کند . بعد از مقداری صحبت ، توقف کرده و اجازه دهید که همسرتان آن چه را  گفته اید ،تکرار کند و یا اگر سوالی دارد، بپرسد . اگر تکرار درست نبود ، مودبانه و به آرامی  منظورتان را به شیوه ای که همسرتان آن را بفهمد، بیان مجدد کنیدو به سوالات او با آرامش پاسخ  گویید.

قوانینی برای شنونده :

موضوعات بغرنج و پرتنش مانع می شوند که اکثر ما توجه کاملی به گوینده نشان دهیم. از آنجا که ، اغلب اوقات در حال مرور ذهنی حر فهای بعدی خود هستیم ، توجه ناقصی نشان می دهیم . برخی  اوقات که به حرف های دیگری گوش  می دهیم، عمدتا به ارزیابی سخنان گوینده می پردازیم و درباره این  که آیا  حرف های زده شده درست است یا خیر، خوب است  یا بد ، آیا با آن موافقیم  یا مخالف  قضاوت می کنیم و به قیاس نظر خود با دیگری می پردازیم. رفتار ما بیش از ان که جذاب و گیرا باشد ، عکس العملی و واکنشی است . حرف  دیگران را به سادگی با اظهار نظر یا طرح سوال  قطع می کنیم . وقتی این چنین  گوش می دهیم ، خود را به جای دیگری مرکز و کانون توجه  قرار می دهیم.

گوش دادن خوب ، موقتا همسرتان را تشویق می کند که رهبر و پیش گام باشد و به طور خود جوش تمام حرفش را بدون مداخله شما، بازگو  کند. نباید بلافاصله عکس العمل نشان داده ، مخالفت کنید، سرزنش کنید یا دفاع کنید،یا فورا سراغ اقدام دیگری  بروید. هدف شما درک کردن است .

در این جا پنج مهارتی که به شما کمک می کند تا توانایی گوش دادن خود را بهبود بخشید، ارایه می شود :

توجه کردن

تایید کردن و اعتبار بخشیدن

دعوت کردن

خلاصه کردن

سوال کردن

منبع : مهارت گفتگو برای همسران، زهره شیری ، ۱۳۸۷ اداره ی کل روابط عمومی بهزیستی کشور

گرداورنده: نسرین نیازی ، کارشناس ارشد روانشناسی

اداره مشاوره و مددکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی

                                                                          فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی