عمده‌ ترین سیاست در تنظیم بازار، افزایش عرضه محصولات کشاورزی است
عمده‌ ترین سیاست در تنظیم بازار، افزایش عرضه محصولات کشاورزی است

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که شرایط خشکسالی سال گذشته باعث کاهش ۳۰ درصدی تولید برنج ایرانی شده است، اظهار کرد: قیمت برنج‌های وارداتی به صورت مصوب تعیین می‌شوند اما قیمت گذاری محصولاتی چون برنج ایرانی به صورت مصوب نبوده و بحث تعادل عرضه و تقاضا در بازار تعیین کننده آن است که […]

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که شرایط خشکسالی سال گذشته باعث کاهش ۳۰ درصدی تولید برنج ایرانی شده است، اظهار کرد: قیمت برنج‌های وارداتی به صورت مصوب تعیین می‌شوند اما قیمت گذاری محصولاتی چون برنج ایرانی به صورت مصوب نبوده و بحث تعادل عرضه و تقاضا در بازار تعیین کننده آن است که در شرایط کنونی با افزایش عرضه می‌توان قیمت آن را در بازار کاهش داد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: کشور روسیه موضوع سموم استفاده شده را چند ماه پیش اعلام کرده بود اما بر اساس ناهماهنگی‌های به وجود آمده، دیرتر متوجه آن شدیم، در نتیجه محصول فلفل ما برگشت خورد اما با این حال، محصولات برگشت خورده به کشورهای دیگر از جمله اروپا صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: سمومی که برای کشور روسیه ممنوع است را به کشاورزان و تولیدکنندگان ابلاغ و تاکید کردیم که قطعا از آن سموم استفاده نشود. کارشناسان فنی جهادکشاورزی نیز دائم در حال کنترل هستند تا مبادا مشکلی از این بابت به وجود آید.

وی در ادامه در خصوص بحث سیب زمینی و کمبود عرضه در بازار، گفت: کمبود محصول سیب زمینی در سطح کشور با راهکارهای انجام گرفته تاحدودی تعدیل یافته است و اکنون حداقل ۴۰ هزار تن سیب زمینی در انبارهای استان وجود دارد که ۲۰ هزار تن از آن‌ها مازاد بر نیاز است. این محصول که جزو محصولاتی بدون تعیین قیمت مصوب است، در هنگام کاهش عرضه به بازار با افزایش قیمت مواجه می‌شود و تنها زمانی قیمت آن کاهش می‌یابد که عرضه را افزایش دهیم.

فتحی افزود: سیب زمینی در سامانه بازرگام با قیمت ۹۸۰۰ تومان عرضه می‌شود در حالی که قیمت آن در میادین، ۱۰ هزار و در بازار تا ۱۲ هزار تومان است.

وی در خصوص دلیل افزایش قیمت گوشت در روزهای گذشته نیز اظهار کرد: با شرایط نامساعد آب و هوایی هفته‌های گذشته، عرضه دام در میادین کاهش یافته و از طرفی کشور به دلیل عدم تحویل نهاده‌های وارداتی از سوی واردکنندگان، با مشکل تامین نهاده‌های دامی مواجه بود. اما اکنون بارگیری نهاده‌ها آغاز شده و مشکلات موجود طی روزهای آتی حل خواهند شد.

وی در خصوص مزیت انتقال آب ارس به دشت تبریز، اظهار کرد: با اجرای این طرح، اراضی دیم منطقه تبدیل به اراضی آبی می‌شوند که مزیت آن تولید محصولاتی با تنوع بالا و ارتقای سطح تولید است.         

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود، در خصوص سیمای کشاورزی استان، تشریح کرد: یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی سطح زیرکشت در استان وجود دارد که عمده این اراضی (بالغ بر ۹۰۰ هزار هکتار) دیم و باقی اراضی به صورت نیمه آبی ( نه آبی مطلق) هستند.

وی با بیان این‌که آذربایجان شرقی در بحث توسعه گلخانه‌ها در سطح کشور رتبه نخست را دارد، گفت: در مناطقی که حتی نمی‌توان تصور کرد، احداث گلخانه‌ها شدت گرفته و حتی امروز هریس دارای بزرگترین سطح گلخانه استان بعد از جلفا (با مساحت ۲۰ هکتار) بوده و قرار است گلخانه دیگری در سطح ۸۰ هکتار نیز در این شهرستان احداث شود.    

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه با بیان این‌که کشاورزی در معرض انواع تهدیدات و بلایای طبیعی به خصوص بحران کم آبی قرار دارد، گفت: در آذربایجان شرقی تمامی بلایای طبیعی بر بدنه بخش کشاورزی وارد می‌شود و حوضه دریاچه ارومیه به عنوان محل تولید و سطح زیرکشت ۴۶ درصد از کل محصولات کشاورزی استان، در حال نابودی است اما با این شرایط، با ورود مهندسی و علم و دانش به بخش کشاورزی شاهد افزایش ۳.۵ برابری تولید محصولات استان نسبت به دوران پیش از انقلاب هستیم.

فتحی خاطرنشان کرد: با افزایش تولد دام‌های چندقلو و تولید طیور با نژاد زودبازده، تولیدات این بخش متناسب با افزایش جمعیت استان ارتقا یافته است و به خصوص در حوزه طیور، سرمایه گذاری‌های فوق العاده‌ای انجام گرفته و یا در حال انجام است. 

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت مقوله امنیت غذایی و لزوم ارتقای سطح تولیدات نسبت به رشد جمعیت، افزود: منابع تولید از جمله آب و خاک با شرایط اقلیمی کنونی در حال نابودی است اما امیدواریم با اهتمام کشاورزان زحمتکش استان بتوانیم این شرایط را پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به افزایش قابل توجه صادرات بخش کشاورزی استان نسبت به دهه‌های گذشته، گفت: تولیدات صادرات محور نیز در استان افزایش یافته و میوه‌هایی باکیفیت بالا و جهت صادرات در سردخانه‌های استان وجود دارند. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به اجرای طرح «جهش تولید» در ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان، گفت: در این اراضی با اصلاح الگوی کشت و کاهش مصرف آب، به دنبال کشتی با اصول صحیح کشاورزی هستیم و در این راستا کارشناسان جهادکشاورزی در کنار کشاورزان بوده و اصول موردنیاز را آموزش می‌دهند.

وی در خصوص اعتراض برخی از کشاورزان خسارت دیده مبنی بر دیرکرد و یا پایین بودن مبلغ پرداخت غرامت بیمه، گفت: ما متاسفانه کشاورزان را با انواع بیمه آشنا نکردیم و بیمه اغلب محصولات کشاورزی با حداقل حق بیمه انجام می‌گیرد، در نتیجه در صورت بروز خسارتی بیش از  مقدار حق بیمه، اعتراض می‌شود که چرا مبلغ غرامت کم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، در خصوص لزوم بکارگیری شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی، اظهار کرد: مراکز رشد کشاورزی در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مستقر هستند اما شرکت‌های دانش بنیان فقط در بحث ساخت ادوات کشاورزی فعالیت می‌کنند و در خصوص تولیدات کشاورزی، هیچ شرکت دانش بنیانی به صورت مستقیم ورود نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان متقاضی می‌توانند طرح‌های خود را با هماهنگی جهادکشاورزی، به صورت پایلوت در یک منطقه اجرایی کنند تا در صورت رضایت اهالی منطقه و کشاورزان، بتوانند طرح‌های خود را در سطح بیشتری گسترش دهند.