سال نو، نگاه نو
سال نو، نگاه نو

همانطور که ما قبل از عید خانه تکانی می کنیم و اسباب و لوازم فرسوده، ناکارآمد و به درد نخور را دور می‌ریزیم،بهتر است ذهن را هم از محتویات نامناسب خالی می‌کنیم تا پرانرژی به فعالیت‌های سازنده بپردازیم.هرگاه ما کاری را بدون دقت انجام می‌دهیم یا باور ما و عادت‌های خود را با تعصب زیاد […]


همانطور که ما قبل از عید خانه تکانی می کنیم و اسباب و لوازم فرسوده، ناکارآمد و به درد نخور را دور می‌ریزیم،بهتر است ذهن را هم از محتویات نامناسب خالی می‌کنیم تا پرانرژی به فعالیت‌های سازنده بپردازیم.
هرگاه ما کاری را بدون دقت انجام می‌دهیم یا باور ما و عادت‌های خود را با تعصب زیاد در کاری اعمال می‌کنیم کمتر به این فکر هستیم که تغییر مثبتی در روند اجرای کار بوجود آوریم و ایراد و اشکال آن را برطرف سازیم. هر فرایندی در زندگی می‌تواند مغلوب تکرار شود با اینکه می‌دانیم تغییر می‌تواند ما را از این وضعیت ناخوشایند تکرار، رهایی دهد باز هم از تغییر گریزانیم، درست است که تغییر ترسناک است، تغییر گام نهادن در یک راه تازه است که نمی‌دانیم چه پیش می‌آید. در واقع تغییر مدیریت خطر کردن است خطر وجود دارد اما نتیجه‌ی آن آنقدر مثبت است که به این خطر کردن می‌ارزد. پس برای این کار، این مراحل را امتحان کنید.
افکار و باور‌هایتان را تغییر دهید:
ما بر اساس افکار و باور‌هایمان رفتار می‌کنیم. فردی که باور دارد باهوش نیست و از عهده کاری برنمی آید،‌‌ همان گونه رفتار می‌کند. اگر می‌خواهید زندگی خود را متحول کنید باور‌ها و افکار غیر منطقی خود را به چالش بکشید. سود و زیان این افکار را برای خود مشخص کنید. به نظر شما عاقلانه است که به باورهایی بچسبید که مانع شما در رسیدن به اهدافتان می‌شود؟ انتخاب با شماست .
عادت‌های منفی خود را اصلاح کنید:
عادت‌های منفی مانند خجالتی بودن، عصبانیت، پرخوری و… که سلامت جسمانی و روانی شما را به خطر می‌اندازد، تغییر دهید و در ‌‌نهایت رفتار مناسبی را به جای عادت‌های مخرب انتخاب کنید. برای مثال فردی که پرخاشگر است. می‌تواند رفتارهای مناسبی مانند شنیدن سخنان دیگران، ابراز وجود، تنش زدایی و… را جایگزین عصبانیت کند.پیام‌های مثبت را جایگزین پیام‌های منفی کنید

برنامه‌ای دقیق داشته باشید:
برای موفقیت برنامه‌ریزی کنید. برای موفق‌شدن شما نیاز به جزئیات دارید. برای شروع یک برنامه ورزشی، تصمیم بگیرید که دقیقاً در چه روزها و چه ساعاتی می‌خواهید تمریناتتان را انجام دهید. آیا می‌خواهید با خرید تجهیزات لازم، تمریناتتان را در خانه دنبال کنید، یا می‌خواهید به باشگاه بروید. یک برنامه دقیق برای یک هفته خود تنظیم کنید. ببینید برای شروع اولین هفته زندگی جدیدتان به چه جزئیاتی نیاز دارید!
مسئولیت زندگیتان را به عهده بگیرید
باید تصمیم بگیرید که خودتان و نه اوضاع و احوال اطرافتان را تغییر دهید. با این روش می‌توانید موثر‌تر عمل کنید. زمانی که مسئولیت زندگیتان را می‌پذیرید آنگاه ناخدای کشتی زندگیتان هستید، تنها شمایید که اهدافتان را انتخاب، برنامه ریزی و به برنامه‌هایتان عمل می‌کنید. خوبی و بدی موجود در زندگی، به طور مستقیم به عملکرد فردی شما بستگی دارد. زمانی که مسئولیت این موارد را پذیرفتید، آن‌گاه می‌توانید انتظار ایجاد تغییرات بزرگی را در زندگی خود داشته باشید.
برای زمان ناامیدی هم برنامه داشته باشید:
این یکی از اصلی‌ترین مولفه‌ها در شروع یا ترک یک عادت است. باید در قراردادی که با خود بسته‌اید، متعهد باشید. لیستی از آیه‌های قرآن و جملات تشویق‌کننده دیگر تهیه کنید که در این مواقع بخوانید. اگر فشار وارد بر شما برای دست‌کشیدن از قدمی ‌که برداشته‌اید ادامه پیدا کرد، با کسی در مورد آن صحبت کنید. هیچ وقت خودتان را برای شکست توجیه نکنید. دوباره و دوباره این مطالب را بخوانید و فراموش نکنید که “شما می‌توانید “!
تهیه و تنظیم کننده:اداره مشاوره و مددکاری معاونت فرهنگی، اجتماعی فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی