واگرایی فرهنگی بالا، با وجود شاخصه بالای سواد در استان
واگرایی فرهنگی بالا، با وجود شاخصه بالای سواد در استان

فرشکاران گفت: در استان با وجود سطح و شاخص بالای سواد، متأسفانه با واگرایی فرهنگی بالایی مواجه هستیم. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای آناک به نقل از روابط عمومی امداد صنعت نانو، جمعی از مسئولین کارگروه‌های امداد صنعت و جامعه اسلامی کارگران استان، در نشست تخصصی با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، محمد […]

فرشکاران گفت: در استان با وجود سطح و شاخص بالای سواد، متأسفانه با واگرایی فرهنگی بالایی مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای آناک به نقل از روابط عمومی امداد صنعت نانو، جمعی از مسئولین کارگروه‌های امداد صنعت و جامعه اسلامی کارگران استان، در نشست تخصصی با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، محمد فرشکاران، درخصوص بررسی چالش‌ها و فرصت‌های استان، به گفت‌وگو پرداختند.

فرشکاران با اشاره به درک عمیق در وضعیت فعلی استان و کشور گفت: حتی حفظ وضع موجود نیز در این شرایط، سختی‌های خودش را دارد.

به گفته فرشکاران، در استان، در چند مورد نقصان شدید و خیلی مشهود وجود دارد که بر اساس آن ارتباط منطقی دانش، صنعت، کشاورزی، علوم پایه و انسانی اتفاق نیفتاده است به طوری که با وجود سرانه بسیار بالای دانشجویی در کشور، واگرایی فرهنگی بالایی اتفاق افتاده که با قرار گرفتن دانش‌آموخته‌ها در دستگاه‌های حد اجرایی، متاسفانه با عدم انگیزه، عدم آینده‌نگری، عدم هدف‌گذاری و… خودش را نشان می‌دهد. به همین دلیل نتایج خوب و مورد انتظار و خروجی مناسب نمی‌توان داشت و هم‌افزایی نیز دیده نمی‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با بیان اینکه: با وجود کارهایی در حوزه دانش‌بنیان از ابتدای سال، در استان ما حدود ۲۶۰ شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که در مقایسه با ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در استان اصفهان و نزدیک به ۳۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در استان تهران، قابل مقایسه نیست، گفت: به نظر من شرکت‌های دانش‌بنیان چه یک عدد باشد و چه هزار عدد، اگر نتواند روابط منطقی در حوزه‌های خاص مثل صنعت کشاورزی یا علوم پایه‌ای و انسانی به طور کامل و مشخص ایجاد نماید، قطعا ناموفق خواهد بود.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان باید وارد چرخه‌ای شوند تا بتوانند آن را مدیریت نمایند. مدیریت چه به مفهموم عرضه و چه به مفهوم تقاضا چرا که در مبحث دانش‌بنیان قطعیت بالای ۹۸ درصد است. در این مبحث، این تفکر است که ابجاد نبوغ می‌کند. در این بخش نمی‌توان با شک و شبهه صحبت کرد چون باید معلومات کامل و به چهارچوب علمی کار شناخت و تسلط کافی داشت. پس در این شرایط دانش‌بنیان می‌تواند بازار را در دست بگیرد.

محمد فرشکاران تصریح کرد: دلایل زیادی وجود دارد که دانش‌بنیان نتوانسته جایگاه خودش را به طور کامل پیدا کند. این صاحبان اندیشه هستند که آینده رو کاملا و قطعا تکمیل و تشریح می‌کنند که اگر غیر از این باشد، نقصان‌های بیشتری پدید می‌آیند.

وی تأکید کرد: همت ما این است که به یک وحدت علمی در حوزه آموزش، مهارت‌آموزی، تولید، و… برسیم و فضا و عرصه را برای دانش‌بنیان باز کنیم چرا که در استان نیرو و منابع انسانی، طبیعی و صنعتی زیادی داریم. امکانات بیشماری را در اختیار داریم ولی متأسفانه در روند شاخص مشکل داریم. حتی با وجود شاخص‌های بالای سواد و تحصیلات، واگرایی فرهنگی بالایی هم داریم.

فرشکاران افزود: در استان، انرژی‌ها برای رسیدن به اهداف مشترک به جای اینکه همسو باشند، در خلاف جهت هم می‌باشند که این وضعیت باعث نابودی انرژی‌های مثبت دیگر نیز می‌شود مثل شاخص GDP که در استان ما حدود ۳٫۳ است که با گذشت زمان، به جای حالت صعودی، تنزل پیدا می‌کند.

از دیدگاه وی، حتی مگا پروژه‌هایی مثل پتروشیمی یا مس سونگون، ارزش افزوده‌شان را به صورت صنایع بالادستی و پایین‌دستی ندارند. در این زمینه بهتر است دانش‌بنیان‌ها به سمت صنایع بالادستی و پایین‌دستی شرکت‌های معتبر و مهم که خودشان ذاتا ماندگار هستند که تحریم و… نمی‌توانند آسیبی بدان‌ها وارد نمایند، حرکت کنند. در این صورت، دانش‌بنیان خودش ماندگار شده و ایجاد ثروت می‌نماید که به گفته وی دانش‌بنیان بایستی به حوزه صنعت نیز ورود نماید.

فرشکاران در ادامه افزود: با وجود تعداد زیاد صاحبان صنایع در استان ما، متاسفانه GDP پایین بوده که مظلومیت استان در این بخش دیده می‌شود. اگر نتوانیم در تار و پود فرهنگی استان تغییرات رو به رشدی ایجاد کنیم و به این سرانه درآمدی اکتفا نماییم، یعنی فقر را قبول کرده و آن را گسترش می‌دهیم.

وی با اشاره به منطقه خدافرین گفت: این منطقه، گیلان آذربایجان است اما افسوس که یک منطقه محروم می‌باشد. در ورزقان مس سونگون وجود دارد ولی باز افسوس که منطقه ورزقان نیز یکی از مناطق محروم استان است و با آن همه پتانسیل فقط در یکی دو‌ مورد از ظرفیتش استفاده می‌شود.

همچنین وی افزود: صنعت استان ما نزدیک به ۷۰ سال است ولی ارزش افزوده استان حدود ۳۶ درصد می‌باشد که حدود دو درصد از آن در معدن، حدود ۷٫۶ درصد در بخش کشاورزی، حدود ۵۳ درصد هم در بخش خدماتی-دلالی و مابقی در بخش‌های دیگر است. در اینجا با یک عدم همسانی مواجه هستیم که حتی ثبات وضعیت فعلی هم دشوار می‌باشد که این مورد به حالت نزولی GDP هم منجر می‌گردد و در نتیجه، این شاخص نیز روی دیگر حوزه‌ها به‌خصوص در حوزه سرمایه‌گذاری تأثیر مستقیم می‌گذارد چرا که همه حوزه‌ها با هم در ارتباط می‌باشند.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، هدف در استان این است که بتوانیم در رشد GDP موثر واقع شویم اما این کار تنها با تزریق اعتبار حل نمی‌شود بایستی با تفکر دانش‌بنیان و با حرکت شاخص، برای خارج شدن از این روند استفاده کرد که این تغییرات مثبت باید با برنامه‌ریزی و‌ همدلی اتفاق بیفتد تا به سمت همگرایی سوق یابد.

وی گفت: ایجاد طرح‌های نوین دانش‌بنیان در صنایع بالادستی و پایین‌دستی استان می‌تواند کمک بزرگی انجام دهد چون با روند سنتی و قبلی نمی‌توان کاری کرد. همچنین خیلی از موارد می‌تواند با یک سری تغییر در فرایند معمولی حل شود. چیزی که رسوب پیدا کند، خارج کردن از این حالت واقعا دشوار است.

وی افزود: تورم در استان ما پنج درصد بالاتر از تورم در کل کشور بوده و ۵۲ درصد تسهیلات استان ماست به طوری که میانگین تسهیلات در استان‌های دیگر کشور ۷۵ درصد می‌باشد. این یعنی فاجعه و استفاده نکردن از ظرفیت‌ها. با نگاه به تاریخ متوجه می‌شویم در استان ما از ۱۸۰ سال قبل تفکر دموکراسی وجود داشت اما اکنون در این وضعیت نامناسب هستیم‌. اگر تئوری خوشه در استان ما به درستی اتفاق افتد و هرکس در جایگاه خود قرار گیرد، استان قادر خواهد بود به ۷-۸ استان دیگر نیز بودجه اعطا نماید.

جعفری، بنیان‌گذار آکادمی‌امداد صنعت نانو، گفت: این آکادمی بر اساس رهنمودهای مرحوم توکلی تأسیس شد که طبق وصیت‌های وی، منطقه‌ای مثل شهرک صنعتی غرب تبریز در هیچ‌جای دنیا وجود ندار چرا که در این شهرک، در یک بخش زندگی می‌کنند، در یک بخش درس می‌خوانند و در طرف دیگر نیز مشغول به کار می‌شوند اما متأسافانه اکنون این معامله به هم خورده است.

جعفری بیان کرد: آخرین مطالعات شناسایی زیربنایی نیازهای کشور و استان را می‌توانیم با ایجاد کمیته‌های تخصصی و با تلاش در جهت جلب همکاری نظرات اندیشمندان و دانشمندان، علم را در مسیر اهداف سازمان مدیریت هموار کنیم. همچنین ما آماده‌ایم در کنار سیاست‌ها و سیاست‌گذاری‌های این مجموعه گام‌های اساسی در توسعه کشور و اشتغال مخصوصا درخصوص توسعه دانش‌بنیان برداریم.

وی افزود: در سال‌های قبل صحبت این بود که از دانش‌بنیان‌ها حمایت می‌کنیم اما اکنون انتظار داریم دانش‌بنیان‌ها از صنعت حمایت کنند و مسئولان باید این دانش‌بنیان‌ها را خوشه‌بندی کنند در غیر این صورت ممکن است فقط از یک خوشه رشد کنند و در نتیجه خوشه‌های دیگر ضعیف بمانند.

جعفری در آخر خطاب به فرشکاران گفت: خواهشم این است که دانش‌بنیان را به سمت نیاز استان و کشور، مسائلی که مردم را زجر داده‌اند، هدایت کنند همچنین صنایع‌دستی استان نیز بهتر از گذشته باید فعال شود چرا که استعدادهای زیاد قابل استفاده در این زمینه وجود دارد.