سیاست‌هایی برای عبور کم‌عارضه از پیک بار تابستان ۱۴۰۱
سیاست‌هایی برای عبور کم‌عارضه از پیک بار تابستان ۱۴۰۱

به گزارش صدای آناک،زنگ هشدار ناترازی در بخش تولید و مصرف صنعت برق چندین سال است که به صدا در آمده است. با نزدیک شدن به ایام گرم سال از مدیریت ارشد این صنعت گرفته تا پایین‌ترین رده‌های سازمانی همه و همه در تلاشند تا چالش‌های پیش روی این صنعت را به حداقل رسانده و […]

به گزارش صدای آناک،زنگ هشدار ناترازی در بخش تولید و مصرف صنعت برق چندین سال است که به صدا در آمده است. با نزدیک شدن به ایام گرم سال از مدیریت ارشد این صنعت گرفته تا پایین‌ترین رده‌های سازمانی همه و همه در تلاشند تا چالش‌های پیش روی این صنعت را به حداقل رسانده و پیک تابستان را با کم‌ترین عارضه و نارضایتی مردم سپری کنند.

گرمای زودرس سال قبل، کاهش چشمگیر ذخایر آب سدهای برقابی و از دست دادن ظرفیت تولید در این بخش و خروج چندین نیروگاه حرارتی از مدار شبکه و عملکرد رله‌های فرکانسی، خاموشی‌های گسترده‌ای را در سطح کشور و در تمامی بخش‌ها رقم زد و خاطری نه چندان خوب از این صنعت در اذهان عمومی نقش بست.

امسال را نیز در حالی وارد پیک تابستان می‌شویم که از وزیر نیرو گرفته تا اکثر مدیران ارشد شرکت‌های توانیر، برق منطقه‌ای و توزیع، نیروهای با تجربه و تازه‌نفسی هستند که به‌تازگی به مسند مدیریت تکیه کرده‌اند.

تداوم جلسات پیک‌سایی و هماهنگی‌های لازم قبل از ورود به پیک تابستان، تداوم نصب کنتورهای هوشمند و فرمان‌پذیر از راه دور، سرویس و آماده‌سازی نیروگاه‌ها و افزایش ظرفیت تولید به میزان ۵۰۰۰ مگاوات، طرح‌ها و بسته‌های تشویقی برای بخش‌های صنعتی، کشاورزی و خانگی، تشویق و تسهیل شرایط برای مشترکین جهت احداث نیروگاه‌های خورشیدی و استفاده از پنل‌های خورشیدی در مقیاس کوچک برای منازل و مناطق دورافتاده و همچنین تغییر ساعات کاری ادارات تمامی راهکارهایی است که مدیران ارشد این صنعت جهت عبور کم عارضه از پیک تابستان اندیشیده‌اند.

با مقایسه‌ی میزان بارندگی و افزایش ذخایر آب سدها نسبت به سال قبل، جابجایی تعطیلی روز جمعه صنایع با یکی از روزهای هفته، تخصیص ۱۹ ساعت برق رایگان در بخش کشاورزی به مشترکینی که در اوج بار مصرف برق نداشته باشند و طرح تشویقی ۵=۱ در بخش خانگی و تخصیص پاداش ۵۰۰ تومانی به ازای کاهش هر یک کیلووات ساعت انرژی و همچنین استفاده از اهرم فشار و حتی قطع برق سازمان‌ها و ادارات و نهادهای دولتی که مصرف برق خود را مدیریت نکنند، اقدامات و سیاست‌هایی است که شرکت توانیر و شرکت‌های توزیع اندیشیده‌اند تا پیک بار تابستان ۱۴۰۱ با کمترین عارضه و خاموشی سپری شود. لذا پیش‌بینی می‌شود با رعایت موارد فوق و مدیریت مصرف توسط مشترکین و مدیریت بار توسط شرکت‌های زیر مجموعه توانیر، تابستانی بدون خاموشی و یا حداقل بدون خاموشی در بخش خانگی داشته باشیم.