گزارش ویژه اتاق تبریز از حضور تبریزی ها در نمایشگاه فرش ایران؛از تقویت پول ملی تا ضرورت برداشتن پیمان ارزی
گزارش ویژه اتاق تبریز از حضور تبریزی ها در نمایشگاه فرش ایران؛از تقویت پول ملی تا ضرورت برداشتن پیمان ارزی

به گزارش صدای آناک،رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستبافت استان آذربایجان شرقی تعهد پیمان ارزی را مانع بزرگ صادرات فرش ایران می‌داند و معاون اول اتحادیه صادرکنندگان فرش تبریز نیز راهکار حمایت از صادرات فرش را در تقویت پول ملی می‌‌بیند.بیست ‌و نهمین نمایشگاه فرش دستبافت ایران با حضور۴۸۰ شرکت تولیدی و صادراتی از استان‌‌های مختلف […]

به گزارش صدای آناک،رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستبافت استان آذربایجان شرقی تعهد پیمان ارزی را مانع بزرگ صادرات فرش ایران می‌داند و معاون اول اتحادیه صادرکنندگان فرش تبریز نیز راهکار حمایت از صادرات فرش را در تقویت پول ملی می‌‌بیند.بیست ‌و نهمین نمایشگاه فرش دستبافت ایران با حضور۴۸۰ شرکت تولیدی و صادراتی از استان‌‌های مختلف کشور در فضایی بالغ بر ۳۶ هزار متر مربع و در هفت سالن مجزا از ۳۱ تا شش شهریور ماه برگزارشد.

بازیدکنندگان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانستند ازساعت  ۱۰ تا ۱۹ به محل دائمی نمایشگاه ‌های بین‌المللی تهران مراجعه کنند. این گزارش با نگاهی به حضور تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت تبریزی‌ تلاش می‌کند به بازتاب مشکلات، نظرات و راهکا‌های آنان درحوزه فرش بپردازد.

نمایشگاه فرش دستبافت ایران هرسال با هدف افزایش صادرات در کنار فروش داخلی، معرفی ظرفیت‌های این بخش اقتصادی، برنامه ریزی برای حل مشکلات و ایجاد بستر‌های مناسب برای سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی در بخش صنعت فرش دستبافت برگزار می‌شود اما پرسش اینجاست که‌ آیا شیوه برگزاری این نمایشگاه بدون اطلاع رسانی و تشکیل ستادی برای برگزاری منسجم و با کیفیت نمایشگاه می‌توان به خروجی چنین نمایشگاه امیدوار بود؟ آیا این نمایشگاه در شان صنعت فرش ایران بود؟ آیا پرچم دوم یک کشور نباید در جای درست با برنامه ریزی صحیح و در جای درست به اهتزار دربیاید؟

آیا برنامه ریزی برای حضور میهمانان و بازدید‌کنندگان خارجی راهکار رونق بخش بین‌الملل یک نمایشگاه نیست؟ چرا نمایشگاه فرش تبریز که صادرکنندگان هم در آن حضور دارند باید بدون هیچ تبلیغات رسانه‌ای و شهری و در سکوت خبری وبدون حضور پرشور میهمانان خارجی برگزار شود؟ آیا نباید برای حضور، بازدید و خرید مشتریان خارجی از نمایشگاهی که هنر دست ایرانیان است و سه هزار سال قدمت دارد؛ برنامه‌ریزی کرد؟
تبریز قطب فرش ایران و جهان است. نفیس ترین فرش‌های دستبافت ایران در تبریز بافته می‌شود؛ شهری که به ریزبافتی و گره ترکی در ایران و جهان شهرت دارد. اما قطب فرش دستبافت ایران و پایتخت فرش دستبافت جهان این روزها حال خوشی ندارد و به قول اهالی حوزه فرش تبریز مریض رو به احتضاری است که باید با مراقبت‌های ویژه احیا شود.