« خیانت زناشوئی و ارتباط آن با فضای مجازی »
« خیانت زناشوئی و ارتباط آن با فضای مجازی »

بررسی آمارها نشان می دهد خیانت زناشویی در یکی دو دهه اخیر سیر صعودی پیدا کرده است و در چند سال اخیر هم این موضوع ارتباط تنگاتنگی با فضای رها شده مجازی دارد . فضایی که فیلترینگ هم نتوانست آن را مهار کند و لازم است کاری اساسی تر برای کنترل این فضا صورت گیرد […]

بررسی آمارها نشان می دهد خیانت زناشویی در یکی دو دهه اخیر سیر صعودی پیدا کرده است و در چند سال اخیر هم این موضوع ارتباط تنگاتنگی با فضای رها شده مجازی دارد . فضایی که فیلترینگ هم نتوانست آن را مهار کند و لازم است کاری اساسی تر برای کنترل این فضا صورت گیرد .

در تعریف خیانت چنین گفته می شود ؛ داشتن ارتباط جنسی و ارتباط عاطفی ، اینترنتی و یا ترکیبی از آنها با شخص سوم خارج از روابط زناشوئی را خیانت یا روابط فرازناشویی می نامند .

ورود موج جدید وسائل ارتباطی و در دسترس بودن سهل و آسان آن برای همه افراد خانواده و عضویت در شبکه های اجتماعی باعث تشدید و شیوع خیانت های زناشویی شده است. امروزه یکی از مهم ترین عوامل رشد خیانت زوجین به یکدیگر ، شبکه های اجتماعی می باشند. چون باعث می شوند افراد خیلی راحت تر بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند .

به اعتقاد کارشناسان مسائل اجتماعی خیانت به همسر در بیشتر موارد از سوی مرد آغاز می شود اما در سال های اخیر به دلایلی این ناهنجاری اخلاقی از سوی زن نیز به عنوان یک عمل متقابل و به بهانه انتقام از مرد بی وفا و یا بر طرف کردن کمبودهای عاطفی ناشی از بی توجهی همسر بکار گرفته می شود . خیانت کردن یکی از راههای به هم خوردن ارتباط میان همسران است. اغلب زمانی که یکی از طرفین مرتکب خیانت می شود، برگشت رابطه بسیار دشوار است و چه بسا دیگر اطمینان اولیه هیچ گاه حاصل نمی شود.

رابطه احساسی،جنسی و اینترنتی از مهمترین خیانت ها به شمار می رود که اکنون رواج بیشتری در جامعه دارد.

برخی از کار شناسان اجتماعی معتقدند درصد زیاد افرادی که دچار این انحراف می شوند از ماهواره استفاده می کنند و همچنین اغلب  این افراد قبل از ازدواج دارای روابط متعدد با جنس مخالف بوده اند که آنها را تنوع طلب بار آورده است.

محققان حوزه خانواده با اشاره به تاثیر مخرب ماهواره و استفاده نادرست از فضای مجازی بررویکرد های اخلاقی زن و مرد در خانواده، آن را عامل مهمی در قبح زدایی از این رفتار غیر اخلاقی بر شمردند. این افراد از قدرت شخصیتی پایینی بر خوردار هستند و صرف نظر از ایمان و اخلاق این دسته از افراد دارای شخصیت متزلزلی هستند و نمی توانند خود را با چهار چوب زندگی مشترک تطبیق دهند و سعی می کنند از مسئولیت و تعهد با توسل به روش های گوناگون بگریزند. داشتن چندین موبایل و شماره تلفن موقت و متعدد بدون اطلاع اعضای خانواده و به و یژه همسر یکی از مصادیق تکرار شده در بین این افراد است، البته همسران پس از مدت زمان کوتاهی بر اساس برخی شواهد متوجه تغییر رفتار یکدیگر می شوند .

دلایل مهم در گرایش به خیانت زناشویی:

-از بین رفتن عشق و علاقه                            

– عدم جذابیت همسر

     – اخلاق و رفتارهای غیرقابل تحمل همسر

بوالهوسی ، هوسرانی و عقده های جنسی

-خیانت همسر و انتقام گرفتن            

– داشتن اختلالات و مشکلات روانشناختی

–  ازدواج های و…..

 سخن آخر :

خیانت در زندگی امری نکوهیده و ضد اخلاقی است که اثرات زیان بار آن قطعا” دیر یا زود گریبانگیر فرد خواهد شد . بنابراین چنانچه مشکلی در روابط وجود دارد باید با دید باز به آنها نگریست و با اندیشه و تدبیر سعی در حل آنها نمود . ترویج ارزشهای اسلامی و دینی و بها دادن به حفظ کانون خانواده با ساخت برنامه های مناسب رسانه ای و الگوسازی و اطلاع رسانی در مورد پیامدهای خیانت ، همچنین همکاری تمام سازمانها و نهادها در از بین بردن خیانت در جامعه و ترویج ارزشهای تعهدمندی می تواند باعث کمتر شدن مشکلات مربوط به خیانت در جامعه شود .

و در نهایت اینکه از یکی از بهترین اختراعات قرن ، استفاده بد و نابجا نکنیم .

اداره مشاوره و مددکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی