عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تبریز مطرح کرد:سرعت و سهولت دسترسی به اطلاعات عامل رضایت کاربران کتابخانه های عمومی
عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تبریز مطرح کرد:سرعت و سهولت دسترسی به اطلاعات عامل رضایت کاربران کتابخانه های عمومی

اکبر مجیدی مدرس مدرسه تابستانی مهارت های اطلاع یابی سرعت و سهولت دسترسی به اطلاعات را عامل رضایت کاربران از کتابخانه های عمومی عنوان کرد. به گزارش صدای آناک،اکبر مجیدی عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تبریز استفاده درست، مناسب و بجا از منابع اطلاعاتی متنوع کنونی را نیازمند کسب و  […]

اکبر مجیدی مدرس مدرسه تابستانی مهارت های اطلاع یابی سرعت و سهولت دسترسی به اطلاعات را عامل رضایت کاربران از کتابخانه های عمومی عنوان کرد.

به گزارش صدای آناک،اکبر مجیدی عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تبریز استفاده درست، مناسب و بجا از منابع اطلاعاتی متنوع کنونی را نیازمند کسب و  توسعه مهارت های اطلاع یابی دانسته گفت: مهارت های اطلاع یابی مجموعه مهارت هایی شامل بازیابی، ارزیابی، سازماندهی و تبادل اطلاعات هستند که هرکدام از این مهارت ها شامل زیر مجموعه هایی می باشند. به عنوان مثال، مهارت بازیابی شامل شناخت منابع اطلاعاتی، مهارت در استراتژی های جستجو و توان استفاده از نمایه نامه‌ها و چکیده نامه‌ها است. مجیدی افزود: کتابخانه ای عمومی یکی از مکان های حفظ و نگهداری منابع اطلاعاتی هستند و کتابداران آن به عنوان واسط های اطلاعاتی بین اطلاعات و عموم مردم باید با گسترش شناختی که از جوانب منابع اطلاعاتی دارند، استفاده کنندگان را در جایابی اطلاعات و استفاده از آن و در نهایت رفع نیاز اطلاعاتی اشان یاری رسانند. چنین هدفی میسر نمی شود مگر اینکه کتابداران خود مجهز به مهارت های اطلاع یابی باشند. 
مدرس مدرسه تابستانی مهارت های اطلاع یابی با بیان اینکه کتابخانه های از جمله نهادهایی هستند که خیلی سریع و بنیادی با تغییرات و تازگی های فناوری اطلاعات و ارتباطات مواجه می شوند گفت: برای اینکه کتابداران خود را با این گونه نوآوری ها و پیشرفت ها همگام و همسو سازند باید به صورت مستمر در طول کارشان آموزش ها و توانمندی های لازم را کسب و توسعه بخشند. همچنین در حال حاضر محمل ها و اشکال منابع اطلاعاتی بسیار متنوع شده است. از منابع چاپی دیجیتال شده و دیجیتال زاد گرفته تا منابع اینترنتی، صوتی، تصویری و چندرسانه ای ها را شامل می شوند. در گذشته منابع اطلاعاتی محدود و مشخص بودند و تنها به صورت چاپی و غیرتعاملی و ایستا ارائه می شدند مانند، دایره المعارف ها و واژه نامه های عمومی سنتی، اما امروزه ویکی ها به عنوان شکل جدید و آزاد دایره المعارف ها پدید آمدند که محتوی آنها به صورت مشارکتی توسط همگان تولید می شود و از طریق اینترنت و به صورت برخط و پویا در دسترس استفاده کنندگان هستند و به وفور توسط آنها برای پاسخ به نیازهایشان مورد بهره برداری قرار می گیرند. در دیگر حوزه های موضوعی که مردم اغلب درگیر آنها هستند نیز پایگاه ها و پلتفرم های برخط ایجاد شدند، مانند پایگاه های اطلاعات سلامت، یا پلتفرم های اشتراک گذاری فایل های ویدئویی عمومی، آموزشی و علمی، بنابراین لازم است که کتابداران با این منابع متنوع و مختلف آشنایی داشته باشند و آموزش های لازم را کسب نمایند. آموزش ضمن خدمت یکی از شیوه های رایج برای حفظ و پویا نگه داشتن دانش و توانمندی های مجموعه کارکنان است که نهاد کتابخانه های عمومی در این راستا با برگزاری دوره های آموزشی و بهره گیری از اساتید دانشگاهی این شکاف را می پوشاند.
مجیدی افزود: از سوی دیگر نیازهای اطلاعاتی مردم بسیار متنوع و در حال تغییر مداوم است. از سوی دیگر اطلاعات و منابع اطلاعاتی نیز بسیار متنوع و گسترده شده اند.  کاربران کتابخانه های عمومی زمانی احساس رضایت خواهند داشت که بتوانند در زمان مناسب با راحترین شیوه به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشند. یکی از این شیوه ها اشاعه گزینشی اطلاعات است که می شود اطلاعات مورد نیاز را در زمان و موقعیت مناسب و بجا و درست به دست کاربر رساند. این کار موجب صرفه جویی در زمان و هزینه ها می شود و در نهایت منجر رضایت کاربر از کتابخانه ها خواهد شد.
عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تبریز به عنوان مدرس سرفصل «شناخت منابع اطلاعاتی عمومی» در دوره حضوری مدرسه تابستانی مهارت های اطلاع یابی گفت: در این سرفصل تلاش کردیم کتاداران کتابخانه های عمومی را با دایره المعارف ها، واژه نامه ها،اصطلاحنامه ها و فرهنگ های قرآنی؛ پایگاه های تقویم و رویدادها؛ پایگاه های اطلاعات سلامت؛ پایگاه های مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته و پلتفرم های اشترک گذاری ویدئو و عکس آشنا سازیم.