نشست صمیمی دانشجویان عضو گروه استعدادهای درخشان دانشگاه تبریز با رئیس این دانشگاه با حضور معاونین آموزشی و دانشجویی و مدیر گروه حمایت از استعدادهای درخشان دانشگاه و رئیس بنیاد نخبگان استان برگزار شد. حمایت از دانشجویان مستعد جزو برنامههای اصلی دانشگاه است به گزارش صدای آناک به نقل ازروابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر […]
نشست صمیمی دانشجویان عضو گروه استعدادهای درخشان دانشگاه تبریز با رئیس این دانشگاه با حضور معاونین آموزشی و دانشجویی و مدیر گروه حمایت از استعدادهای درخشان دانشگاه و رئیس بنیاد نخبگان استان برگزار شد.
حمایت از دانشجویان مستعد جزو برنامههای اصلی دانشگاه است
به گزارش صدای آناک به نقل ازروابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصرالهزاده در نشست صمیمی دانشجویان عضو گروه استعدادهای درخشان دانشگاه تبریز با اشاره به افتخارات کسب شده از سوی دانشگاه در نظامهای رتبهبندی مختلف داخلی و خارجی، این افتخارات را حاصل زحمات اساتید و دانشجویان نخبهی دانشگاه عنوان کرد و گفت: ما خدمتگذار اساتید و دانشجویان هستیم و دانشجویان نخبه، گلهای سرسبد دانشگاه هستند و ما هر خدمتی به این دانشجویان انجام دهیم، بازهم کافی نیست.
وی ادامه داد: نخبگی یعنی سرآمد بودن در امور و چقدر زیبا است که انسان در مسائل علمی سرآمد باشد چراکه علم سرتاپا نور است و انسانها را از ظلمت و جهل به سمت نور و دانایی هدایت میکند.
رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه توجه به نخبگان از جمله مسائل مورد تاکید نظام مقدس جمهوری اسلامی است، خاطرنشان کرد: تمامی اسناد و مقالات علمی منتشر شده در کشور بین سالهای ۱۹۲۸ تا ۱۹۷۸ میلادی، ۳ هزار مقاله بود درحالیکه تنها در پنج سال نخست انقلاب اسلامی، بیش از ۳۰۰ هزار مقاله و اسناد ملی منتشر و شناسایی شده است که نشان دهندهی وجود استعدادهای بالا در کشور است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: ما باید حمایت از دانشجویان نخبه را پررنگ تر کرده و تنها به انجام برنامههای روتین بسنده نکنیم؛ بلکه باید با شناسایی و کشف استعدادها، از آنها حمایت کینم. دانشگاه برنامهی ویژهای برای حمایت از نخبگان دارد و تنها رتبههای برتر کنکور بهعنوان نخبه تلقی نمیشوند و چه بسا سایر دانشجویان نیز استعدادهایی دارند که باید کشف شوند.
دکتر نصرالهزاده همچنین گفت: تمامی امکانات دانشگاه باید در اختیار دانشجویان نخبه و استعدادهای برتر دانشگاه قرار داده شود. چراکه یک دانشجوی نخبه باید در کنار ایدههای خود امکانات لازم را نیز داشته باشد تا بتواند ایده و فکر خود را عملی کند. ما هرچقدر برای توسعهی علمی هزینه کنیم، یک سرمایهگذاری پر سود انجام دادهایم و باید یقین داشته باشیم که توسعهی علمی مبنای همهی توسعهها است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: دانشگاه تبریز بهعنوان حامی برتر پژوهش انتخاب شد ولی ما هرگز به این عناوین کسب شده قانع نیستیم و باید ارادهی ویژهای برای حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر نشان دهیم.
رئیس دانشگاه تبریز، علم را عامل اصلی پیشرفت و کسب قدرت کشور عنوان کرد و افزود: مسئولین بالادستی توجه ویژهای به بحث علم دارند و تا همین چند سال قبل هیچ صحبتی از شرکتهای دانش بنیان مطرح نمیشد. اما اکنون ما شاهد هستیم که دولت و مجلس اقدامات بسیار خوبی در خصوص شرکتهای دانش بنیان انجام میدهند. بهطوریکه در صندوق نوآوری و شکوفایی تا سقف یک میلیارد تومان تسهیلات داده شده است و علاوه بر این، پیشنهاد تخصیص بودجهی اختصاصی برای نخبگان و استعدادهای برتر در برنامهی هفتم توسعهی کشور ارائه شده است.
وی همچنین با اشاره به ضرورت تحول در نظام آموزش عالی کشور و سوق دادن دانشجویان به سمت مهارت محوری، اظهار کرد: مهارت برای همیشه در ذهن انسان باقی میماند و مثل دروس نظری و تئوری نیست که بعد از اتمام نیمسال تحصیلی تمامی مطالب از حافظهی دانشجویان پاک شود و ما باید با ایجاد تحول در نظام آموزش عالی به سمت رشتههای اثربخش حرکت کنیم.
دکتر نصرالهزاده با اشاره به تجهیزات و امکانات دانشگاه نیزگفت: در حال حاضر وضعیت دانشگاه بهلحاظ تجهیزات و امکانات خوب است و ۶۵ آزمایشگاه در دانشکدههای مختلف در حال فعالیت است. از سال قبل نیز بعضی از تجهیزات از راه تهاتر نفتی خریداری شده است.
وی در خصوص پیشنهاد تدریس برخی از دروس توسط دانشجویان عضو گروه استعدادهای درخشان، ضمن استقبال از این پیشنهاد، دستور بررسی تمامی جوانب این کار و فراهم کردن تمهیدات لازم از سوی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه را صادر کرد.
هدفمند کردن خدمات گروه حمایت از استعدادهای درخشان دانشگاه تبریز
مدیر گروه حمایت از استعدادهای درخشان دانشگاه تبریز نیز طی سخنانی در این نشست گفت: خوشبختانه اردوهای راهیان پیشرفت از دوماه قبل آغاز شده و اولین اردو بازدید از شرکت ایدم بود که بازدید بسیار مفیدی بود.
دکتر امین رضایی اکبریه ادامه داد: خدمات و مبالغی که از سوی بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان استعداد برتر تعلق میگیرد، قابل مقایسه با دانشگاه تبریز نیست ولی با این وجود ما میخواهیم حمایتها و خدمات ارائه شده به این دانشجویان را هدفمند کنیم.
وی با اشاره به فرصت مطالعاتی داده شده به دانشجویان عضو گروه استعدادهای درخشان دانشگاه، افزود: قسط اول این فرصت مطالعاتی پرداخت میشود اما قسط دوم منوط به انتشار مقاله، برگزاری کارگاههای علمی – تخصصی و انتقال دانش به سایر دانشجویان است.
مدیر گروه حمایت از استعدادهای درخشان دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: یکی دیگر از برنامههای ما برای هدفمند کردن فعالیت دانشجویان استعداد درخشان، طرح علمی اجرایی است که بر این اساس دانشجویان در صورتی مشمول حمایت مالی میشوند که در کنفرانسها و سمینارهایی که از سوی استاد راهبر تایید شده باشد، شرکت کنند یا در خصوص آموزش به سایر دانشجویان مخصوصا دانشجویان ورودی جدید کارشناسی که بهلحاظ علمی در سطح خوبی قرار ندارند، فعالیت کنند که ما از این بابت از آموزش و پرورش گلایه مندیم چراکه برخی از دانشجویان ترم اول رشتههای مهندسی حتی در حل یک انتگرال نیز مشکل دارند.
وی ادامه داد: اگر هیچ کدام از این موارد میسر نشد، دانشجویان میتوانند با ارائهی مقالهی علمی و یا ضبط یک ساعت تدریس مجازی و ارسال آن به گروه استعدادهای درخشان، مشمول دریافت تسهیلات از این گروه باشند.
هدف اصلی بنیاد نخبگان شناسایی، هدایت و توانمند سازی نخبگان است
رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی در این نشست صمیمی گفت: هدف اصلی بنیاد، شناسایی، هدایت و توانمند سازی نخبگان و استعدادهای برتر در راستای اثرگذاری در موضوعات مختلف کشور است. خداوند به همهی انسانها یک استعداد ذاتی داده است و این مشکل از سوی آموزش و پرورش است که این استعدادها تاکنون شناسایی نشده اند.
دکتر مهرداد امامی با بیان اینکه جامعه در مقابل نخبگان سر تعظیم فرود میآورد، خاطرنشان کرد: دانشجویان نخبه و برتر الگویی برای دیگر دانشجویان هستند و مهمترین مسئولیت برعهدهی این دانشجویان داشتن دغدغه نسبت به حل مشکلات کشور و پررنگ کردن مسئولیتهای اجتماعی است.
وی با تاکید بر اینکه هیچ محدودیت و رقابت مفنی در بنیاد نخبگان وجود ندارد، تاکید کرد: شما دانشجویان نخبه، سفیران و نمایندگان دانشگاه در جامعه هستید و ما آرزو میکنیم روزی فرا برسد که تمامی دانشجویان دانشگاه تبریز عضو گروه استعدادهای درخشان شوند و جشن بزرگی را در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار کنیم.
رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: خوشبختانه اکنون فضای بسیار خوبی در کشور ایجاد شده است و همهی مسئولین به این نتیجه رسیدهاند که راه برون رفت کشور از مشکلات، اقتصاد دانش بنیان است و جای خوشحالی و خرسندی دارد که استاندار آذربایجان شرقی و رئیس دانشگاه تبریز حمایت ویژهای از دانش بنیانها دارند و برگزاری مراسم هفتهی پژوهش در داخل دانشگاه و انتخاب یک فرد نخبه بهعنوان معاون عمرانی استاندار، همگی نشان از اراده و علاقه در مدیریت استان برای حمایت از علم و فناوری است.
وی در خصوص انتظارات و مطالبات دانشجویان نخبه از دولت نیز گفت: براساس قانون، دولت موظف به جذب و بهکار گیری نخبگان در دستگاههای اجرایی است اما مطالبهی اصلی این نخبگان کوچکتر کردن بدنهی دولت و حمایت و افزایش تعداد شرکتهای دانش بنیان متکی به بخش خصوصی است. چه بسا اگر دولت بهجای استخدام یک نخبه در اداره و سازمانهای دولتی، از او برای تشکیل یک شرکت دانش بنیان حمایت کند، علاوه بر اینکه جلوی بزرگ تر شدن بدنهی دولت گرفته میشود، بلکه بستر و زمینهی شاغل شدن ۱۰۰ ها فرد متخصص و جویای کار در این شرکتها نیز فراهم خواهد شد.
دکتر امامی در خاتمه با مقایسهی سیستم آموزش عالی در ایران و سایر کشورها گفت: متأسفانه روند ورود افراد به دانشگاهها و اخذ مدرک از سوی آنها بهگونهای است که هیچ تفاوتی بین مدرک یک دانشجوی معمولی که بدون هدف وارد دانشگاه شده با دانشجویان نخبه و استعداد برتر وجود ندارد درحالیکه در کشورهای پیشرفته، دانشجویان به راحتی موفق به اخذ مدرک نمیشوند. لذا ما باید به فکر ایجاد تحول در نظام آموزش عالی باشیم و اجازه ندهیم افراد غیر متخصص با اخذ مدرک، فضای کار و کسب علم را برای دانشجویان نخبه تنگ کنند. ما باید همواره جملهی معروف شهید چمران را به خاطر بسپاریم که تعهد و تخصص هردو باید بهصورت توامان در یک فرد وجود داشته باشد.
براساس این گزارش، در این نشست صمیمی که با حضور دکتر نصرالهزاده رئیس، دکتر صحرایی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دکتر رضایی معاون دانشجویی و دکتر رضایی اکبریه مدیر گروه حمایت از استعدادهای درخشان دانشگاه تبریز، دکتر امامی رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی و دانشجویان عضو گروه استعدادهای درخشان دانشگاه تبریز برگزار شد، دانشجویان به بیان نقطه نظرات و مطالبات خود پیرامون موضوعاتی چون ضرورت حمایت عملی و واقعی دانشگاه از دانشجویان نخبه، ضرورت بهروز رسانی و تکمیل تجهیزات دانشگاه، برنامه ریزی و تدبیر دانشگاه برای تلف نشدن انرژی و وقت دانشجویان، حمایت بیشتر از دانشجویان دورهی دکتری، استفاده از دانشجویان نخبه در تصمیمگیریهای دانشگاه، صنعتی محور و تیمی کردن دورهی پسا دکتری و… پرداختند.