ادبیات عاشورایی غنی‌ترین ذخیره فکری و احساسی شیعه است
ادبیات عاشورایی غنی‌ترین ذخیره فکری و احساسی شیعه است

هفتمین کنگره بین المللی ادبیات عاشورایی با حضور جمعی از محققان، مبلغان، مداحان و شعرای عاشورایی ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان و عراق در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد. به گزارش صدای آناک به نقل ازروابط عمومی دانشگاه تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی در این کنگره […]

هفتمین کنگره بین المللی ادبیات عاشورایی با حضور جمعی از محققان، مبلغان، مداحان و شعرای عاشورایی ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان و عراق در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش صدای آناک به نقل ازروابط عمومی دانشگاه تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی در این کنگره اظهار داشت: ادبیات عاشورایی غنی‌ترین ذخیره فکری و احساسی شیعه است و همچنین حماسه عاشورا در زبان شعری شاعران تاثیر می‌گذارد و هم ادبیات رسایی و سوگ، سروده های مذهبی را غنا می‌بخشد اعتلای ویژه دارند و برخی شاعران ماندگاری نامشان را مدیون و تاثیر قیام عاشورا می دانند.

امام جمعه تبریز در ادامه با بیان اینکه ادبیات عاشورایی همچون نگینی درخشان در حلقه ادبیات مکتبی است و ورود حماسه عاشورا به حیطه شعر و ادب یکی از عوامل ماندگاری این نهضت عظیم است، خاطر نشان کرد: قالب تاثیرگذار و نافذ شعر و مرثیه میان دل‌ها و عاطفه‌ها از یک سو و شخصیت های بی‌بدیل کربلا از سوی دیگر پیوندی ناگسستنی زده و احساسات شیفتگان را به آن ماجرای خونین و واقعه حماسی برانگیخته و در این میان پرداختن به عاشورا با زبان شعر هم‌ توصیه و هم مورد ستایش، تقدیر و تشویق امامان شیعه بوده است. 

وی ادامه داد:  فضیلت‌هایی که برای سرودن شعر برای واقعه کربلا و عاشورا و احیای آن با زبان شعر شده و از این رو انگیزه بسیاری از شاعران شیعه و علاقه‌مندان به اهل بیت(ع) برای سرودن مرثیه عاشورا بیشتر نموده و این ستایش عظیم، پشتوانه پدید آمدن بخش مهمی از فرهنگ شعر شیعه در زمینه ادبیات عاشورایی بوده است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه ادبیات عاشورایی قسمت اعظم ادبیات کلاسیک نظم و نثر آذری و ترکی را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: در ادبیات عاشورایی برخی با سرودن سوزناک‌ترین مرثیه‌ها، عواطف را برانگیختند و بیشتر به جنبه عاطفی و روحی آن پرداختند و تعدادی از شاعران معاصرهم  نگاهی منتقدانه نسبت به برخورد سوگوارانه و گریه‌آمیز به حماسه کربلا داشته‌اند.

به گفته وی، تعدادی از شاعران نیز عاشورا را در سروده‌های خود به عنوان مکتب مبارزه با ظلم، تبعیض، دیکتاتوری، مردم فریبی و کتمان حقایق، جلوه داده و از عاشورا اهرمی قوی برای گسترش بیداری و مبارزه با خفقان ساخته اند و برخی هم به بیان واقعه و برخی دیگر به تبیین واقعه پرداخته اند که البته همه اینها در جای خود لازم و اثرگذار هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم در ادامه اظهار داشت: شاعران دلسوخته اهل‌بیت در گستره عظیم زبان ترکی در کشورهای ایران، عراق، آذربایجان، قفقاز، ترکیه، گرجستان و کشورهای دیگر در ماتم سید‌الشهدا، اشعاری جانسوز سرودند و دیوان‌ها نگاشتند و حماسه‌ها ساختند؛ صدها دفتر و صدها دیوان عاشورا که امروز از انبوه شاعران آل عبا در دست داریم، دلیل بر این ادعاست. 

وی با بیان اینکه مدح و مرثیه‌سرایی شاعران، مکتبی نقد حکام قاصد و احیای مفاهیم زنده و زندگی ساز دین و نشر ارزش‌های ماندگاری است که زیر بنای این فداکاری، جهاد، جانبازی در راه عقیده به شمار می‌رود، یادآور شد: این ادبیات به گونه‌ای ادعا نامه شیعه علیه همه دستگاهای جبار و ستمگر است که در بنی‌امیه تبلور یافته و کالبدشکافی آن حماسه هم به زبان شعر، درس های بیداری و خروش ظلم ستیزانه در طول قرن‌های متمادی را حفظ کرده است. حذف کردم

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی افزود: جایگاه ادبیات عاشورایی پس از انقلاب اسلامی ایران بسیار شایسته‌تر از گذشته بوده که دلیل اصلی آن، می‌تواند مذهبی بودن ماهیت انقلاب اسلامی و رهبران ادیب و فرزانه باشد و همچنین بها و ارزشی که نظام جمهوری اسلامی ایران برای این گونه ادبیات قائل شده، باعث پیشرفت شعرای عاشورایی شده است.

وی در پایان گفت: عاشورا زنده و پویا است و ادبیات عاشورا نیز باید روز به روز بالنده‌تر شود و در کل با یک ادبیات فاخر و روبه رشد مواجه هستیم که تقریبا در ادوار مختلف به خصوص در کنگره ادبیات عاشورایی دانشگاه تبریز، اشعار برجسته و آثار ادبی تازه ای را شاهدیم که به دست‌اندرکاران این همایش آفرین می‌گویم.

دکتر احمد فرشبافیان، دبیر هفتمین کنگره بین‌المللی ادبیات عاشورایی و رئیس موسسه مطالعاتی قفقاز،آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز  نیز در این آیین ضمن تشکر ویژه از شرکت کنندگان که در محفل حسینی و اهل بیت(ع) حضور دارند، به تشریح اهداف و فلسفه برگزاری این کنگره پرداخت و گفت: کنگره بین‌المللی ادبیات عاشورایی از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده است  و امروز هفتمین دوره آن برگزار می شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه این کنگره در طول سال های گذشته با فراز و نشیب‌هایی که داشته با حمایت دوستداران اهل بیت(ع) و مسئولان برگزار شده است، تصریح کرد: در طول سال های گذشته حدود ۱۳۲ نفر از مبلغان، مداحان، محققان و شاعران کشورهای همسایه در این کنگره حضور پیدا کرده اند و تاثیرات پیام این کنگره را که هدف اصلی آن فرهنگ انقلابی و مکتب عاشورا است به کشورهای خود منتقل نمایند.

وی با بیان اینکه مهمانان خارجی این کنگره از کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان و عراق هستند، گفت: یکی از راه های نفوذ و صدور انقلاب اسلامی برگزاری چنین کنگره های در سطح بین المللی است و در این مورد نیز هیچ گونه تعارفی نداریم چرا که یکی از اهداف انقلاب اسلامی صدور و نفوذ فرهنگ انقلاب اسلامی و مکتب عاشورا در کشورهای همسایه، منطقه و جهان است.

دکتر فرشبافیان در بخش دیگر سخنان خود برگزاری جشنواره نشان شهریار را از دیگر برنامه های موسسه مطالعاتی قفقاز،آناتولی و آسیای میانه این دانشگاه بیان کرد و افزود: بعد از برگزاری این همایش در دانشگاه تبریز مهمانان این کنگره عازم سفر زیارتی و معنوی عتبات عالیات در کشور عراق می شوند و برنامه های اصلی علمی و معنوی این کنگره به صورت مفصل برگزار خواهد شد.

بر پایه همین گزارش؛ رو نمایی از کتاب «اربعین نگاری؛ با نگاهی به پیاده روی اربعین و بر اساس یادداشت‌های مردم نگارانه» توسط سعید مبیّن شهیر، تجلیل از فعالان ادبیات عاشورایی، پخش کلیپ، اجرای سرود، مداحی و … از دیگر برنامه های جنبی این کنگره بود.

هفتمین کنگره بین المللی از ادبیات عاشورایی سوی موسسه مطالعاتی قفقاز،آناتولی و آسیای میانه دانشگاه  تبریز برگزار شد.