به گزارش صدای آناک،وحیدزاده در جمع اصحاب رسانه گفت: این صادرات به رغم تحریمها و محدودیتها محقق شده و سعی این گروه بر این است تا بخشی از مشکلات اقتصادی را با ارز آوری برطرف کند. وی با بیان اینکه شرکت تراکتورسازی در میان گروههای بزرگ خودرویی به عنوان صادرکننده نمونه ملی انتخاب شد، افزود: […]
به گزارش صدای آناک،وحیدزاده در جمع اصحاب رسانه گفت: این صادرات به رغم تحریمها و محدودیتها محقق شده و سعی این گروه بر این است تا بخشی از مشکلات اقتصادی را با ارز آوری برطرف کند.
وی با بیان اینکه شرکت تراکتورسازی در میان گروههای بزرگ خودرویی به عنوان صادرکننده نمونه ملی انتخاب شد، افزود: سال گذشته ۲۵۵۰ دستگاه به ارزش ۳۲ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادرات کردیم و در شش ماهه نخست امسال نیز ۱۵۰۰ دستگاه به ارزش ۲۲ میلیون دلار صادرات اتفاق افتاده که ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
وحیدزاده گفت: قیمت تراکتورهای صادراتی حداقل ۷۰ تا ۱۰۰ درصد بیشتر از قیمت داخلی است.
مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در ادامه با بیان اینکه میزان تولید تراکتور در این شرکت در شش ماه اول سالجاری به بیش از ۲۰ هزار دستگاه رسیده، گفت: این میزان تا پایان سال از ۴۰ هزار دستگاه پیشبینی و هدفگذاری شده فراتر خواهد رفت.
وی اضافه کرد: هم اکنون ۹۲ درصد قطعات تراکتور در داخل کشور تولید میشود و و امکان ساخت هشت درصد بقیه هم از نظر توان فنی در داخل وجود دارد، اما مقرون به صرفه نیست و توجیه اقتصادی ندارد.
وحیدزاده، به برخی مباحث مطرح شده درباره قیمت بالای تراکتورهای تولیدی در کشور گفت: بر اساس آنالیز انجام شده، بیش از ۸۵ درصد قیمت تمام شده تراکتور مواد اولیه و قطعات مصرفی است و با احتساب هزینههای جاری و پرسنلی حداکثر سود شرکت از محل فروش تراکتور به ۱۱ درصد میرسد.
مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران ادامه داد: با وجود اینکه برخی قطعات تراکتور امسال تا ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته و از طرفی هزینههای به روزآوری و نوسازی ماشین آلات با افزایش نرخ ارز در حال افزایش است، این شرکت تلاش میکند با افزایش تولید و بهرهوری و کاهش هزینهها، فشار به کشاورزان به عنوان قشر آسیب پذیر و تاثیرگذار در امنیت غذایی جامعه وارد نشود.
وی با بیان اینکه نیمی از حدود ۶۰۰ هزار دستگاه تراکتور فعال در کشور فرسوده است و بالای ۱۳ سال عمر دارد، جایگزینی آنها را نیازمند حمایت و پشتیبانی دولت دانست.
وحیدزاده با بیان اینکه هر دستگاه تراکتور فرسوده سالانه ۱۱ هزار و ۷۰۰ لیتر سوخت مصرف میکند، گفت: این درحالی است که تراکتور نو با فرض یک هزار ساعت کار در سال، ۹ هزار لیتر گازوییل مصرف می کند که ۲۷۰۰ لیتر کمتر از تراکتور های فرسوده است.
وی ادامه داد: اگر میزان سوخت اضافی مصرفی را در تعداد تراکتورهای فرسوده ضرب کنیم رقم بسیار بالا و قابل توجهی به دست میآید که حدود ۱۰ هزار همت می شود.
وحیدزاده گفت: با این رقم می توان ۵۰ هزار دستگاه تراکتور به طور رایگان در اختیار کشاورزان قرار داد که همکاری دولت، بهینه سازی مصرف سوخت و جهاد کشاورزی در این زمینه الزامی است.
وی همچنین گفت: از پنج هزار میلیارد تومانی تسهیلات اختصاص داده شده به کشاورزان برای خرید تراکتورهای سبک زراعی و باغی در سفر دوم رئیس جمهور به آذربایجان شرقی، متاسفانه تاکنون پرداختی صورت نگرفته است.
مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران تولید خودروی سواری شاسی بلند، تولید ون، ایجاد خط تولید تراکتور در دو کشور آسیایی، تولید کامیونتهای جدید و افزایش کیفی محصولات تولیدی را از برنامههای آتی این شرکت بیان کرد، افزود: امسال همچنین پس از افتتاح خط تولید کامیونت به دست رییس جمهور در خردادماه، تولید ۵۰۰ دستگاه را برنامه ریزی کرده ایم و طبق برنامه جلو می رویم و برای سال آینده دو هزار دستگاه هدف گذاری شده است.