شکایت از فروشگاه های اینترنتی متخلف
شکایت از فروشگاه های اینترنتی متخلف

  امروزه بدلیل برخی مسائل از جمله زندگی ماشینی و کمبود وقت، خرید و فروش از طریق اینترنت بسیار مورد توجه قرار گرفته و هر روز نیز تعداد فروشگاه های اینترنتی افزایش می یابد. هرچقدر خرید و فروش اینترنتنی در جامعه رواج می یابد مسائل و مشکلات بیشتری نیز در این رابطه دیده می شود. […]

 

امروزه بدلیل برخی مسائل از جمله زندگی ماشینی و کمبود وقت، خرید و فروش از طریق اینترنت بسیار مورد توجه قرار گرفته و هر روز نیز تعداد فروشگاه های اینترنتی افزایش می یابد. هرچقدر خرید و فروش اینترنتنی در جامعه رواج می یابد مسائل و مشکلات بیشتری نیز در این رابطه دیده می شود.

مثلا گاه کالایی که خریداری شده هیچگاه به خریدار تحویل داده نمی شود در صورتیکه خریدار مبلغ مورد نظر را از طریق اینترنت پرداخت کرده است، و یا گاهی کالای تحویل داده شده دارای عیب و نقص است و مواردی از این قبیل … .در چنین مواردی تنها موردی که خریدار بدان متوسل      می شود تماس با پشتیبانی سایت فروشنده است که گاه حتی البته شماره تماس قید شده در سایت نیز نادرست از آب در می آید و یا حتی اصلا شماره ای در سایت برای پشتیبانی مشتریان وجود ندارد.

با اینکه امروزه توصیه های فراوانی به خرید کالا از فروشگاه های معتبر شده از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت شدهداست ولی همچنان مردم به خریدن انواع کالا از سایت های اینترنتی غیر معتبر ادامه می دهند و اینگونه شمار قربانیان کلاهبرداری های اینترنتی روز به روز افزایش        می یابد. از طرفی فروشگاه های اینترنتی معتبر گاهی در ارائه کالا یا خدمات طبق سفارش مشتری، کوتاهی کرده و پاسخ درستی نیز به شکایت مشتری نمی دهند و مشتری مجبور به پیگری جهت احقاق حقش می شود. در این یادداشت سه روش معمول برای شکایت از فروشگاه های اینترنتی و نکات مرتبط با هریک را به اختصار توضیح می دهیم:

راه اول اینکه مشتری می تواند در صورتی که سایت فروشنده دارای نماد اعتماد الکترونیکی است به صفحه ثبت شکایات سامانه نماد اعتماد الکترونیکی مراجعه کرده و در بخش ثبت شکایات، ارائه ی گزارش تخلفات و یا در قسمت ارائه ی نقطه نظرات (طبق مشکلی که برایش پیش آمده) و پس از تکمیل فرم های موجود در هر بخش،  مشکل خود را پیگیری نماید.

( قابل ذکر است که نماد اعتماد الکترونیکی، نمادی است که مرکز توسعه تجارت الکترونیک پس از بررسی فروشگاه اینترنتی و تطابق نحوه عملکرد آن با قوانین، اقدام به اعطای آن می‌کند ، که به صورت مداوم تحت بررسی این سازمان قرار دارد و ملزم به رعایت قانون حمایت از مصرف‌کننده است و در صورت سرپیچی از قوانین، نماد اعتمادش گرفته خواهد شد)مورد دوم این است که مشتری می تواند با مراجعه به پلیس فتا (پلیس فضای تبادل اطلاعات)، شکایت خود را اعلام کند که برای انجام این کار به صفحه ی گزارش تخلف فروشگاه های اینترنتی مراجعه نموده و پس از تکمیل فرم، مشکل خود را پیگیری نماید.

نکته ی بعدی اینکه علاوه بر این، مشتری می تواند با در دست داشتن مستندات مربوط به آن خرید، همچون رسید تراکنش و… در تهران به دادسرای جرایم رایانه‌ای و در سایر شهرستان‌ها به دادسرای محل سکونت خود مراجعه کرده و شکایت خود را در این خصوص طرح نماید.

صونا سفیری

کارشناس‌ ارشد حقوق‌ خصوصی/مشاور حقوقی