بازدید اصحاب رسانه از کارگاه های ماده ۱۶ حمایت از زندانیان تبریز
بازدید اصحاب رسانه از کارگاه های ماده ۱۶ حمایت از زندانیان تبریز

به گزارش صدای آناک،نصرتی در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه افزود:مرکز ماده ۱۶ در سال ۹۴ با همت و اراده استانی با حمایت استاندار مرحوم جبارزاده حمایت شد و این مرکز با دست وزیر رحمان فضلی افتتاح شد. تبریز از افتخارات بزرگی در تاریخ خود به همراه دارد شهری که بدون معتادین است که امید […]

به گزارش صدای آناک،نصرتی در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه افزود:مرکز ماده ۱۶ در سال ۹۴ با همت و اراده استانی با حمایت استاندار مرحوم جبارزاده حمایت شد و این مرکز با دست وزیر رحمان فضلی افتتاح شد. تبریز از افتخارات بزرگی در تاریخ خود به همراه دارد شهری که بدون معتادین است که امید داریم کمتر شاهد حضور معتادان متجاهر در سطح شهر تبریز باشیم.

وی گفت: از اول امسال ۳۹۵۸ نفر در این مرکز معتادین را نگهداری و پذیرش کردیم که ۴۷درصد آن براساس شکایت خانواده ها بوده و ۵۳ درصد پلیس دستگیر کرده است که از این تعداد که دستگیر شده اند ۳۱ درصد شیشه ،۳۳ درصد مروفین، ۲۷ درصد شیشه و مروفین ،۹ درصد حشیش یا گل مصرف می کنند.

نصرتی به متاهل و مجرد بودن افراد معتادین این مرکز اشاره کرد و گفت:افراد پذیرش شده ۳۸ درصد افراد شاغل و ۵۲ درصد بیکار و ۱۰ درصد محصل هستند و ۲۷ درصد متاهل و ۶۴ درصد مجرد و نزدیک به ۱۰ درصد آنها منجر به متارکه شده اند و ۷۷ درصد زیر دیپلم و ۶ درصد فوق دیپلم و ۲ درصد از لیسانس به بالا هستند که از سن ۱۸ الی ۲۵ ساله آنها ۲۸ درصد و از سن ۲۵ تا ۴۰ ساله ۴۴ درصد و از ۴۰ تا ۶۰ ساله از ۲۷ درصد هستند.

وی افزود: در ۸ ماه اول سال با ۲۶۷۰ خانواده این افراد تماس گرفته شده و آنهایی که پذیرش شده اند در این مرکز درمان و مرخص کردیم و خوشبختانه ۲۹ درصد از افرادی که در مرکز ماده ۱۵ پذیرش کردیم اعلام پاکی کرده اند و ۶ درصد از این افراد در ماده ۱۶ آنهایی که معتادین و متجاهر هستند بر می گردد و پیگیری هایی که شد داشتن شغل و همراهی خانواده ها و شرکت مرتب در جلسات NA  در پاک ماندن این افراد بسیار موثر بوده.است

وی در مورد اشتغال این افراد که بسیار مهم است اشاره کرد : برخی از سازمانها از جمله فنی و حرفه ای که در زمینه حرفه آموزی و مهارت و اداره کار و رفاه اجتماعی نیز موظف است فرصت های اشتغال را برای معتادین فراهم آورد.

وی به عملکرد انجمن حمایت از زندانیان اشاره کرد: در ارتباط با نیازمندیهای زندانی ها اعم از مسائل آموزشی و تربیتی ،درمان و توان بخشی آنها همکاری داشتیم و یک بخش عمده ای دیگر از وظیفه ما در ارتباط با خانواده های زندانی است که ۲۷۰ خانواده تحت پوشش این مرکز بود و سال به سال که افزایش دادیم آخرین آمار ۱۵۴۲ خانواده از انجمن حمایت زندانیان تحت پوشش استان تبریز بوده است.

رییس انجمن حمایت از زندانیان افزود: در طول سال متنوع خدمات برای این افراد داریم که با ۵۳۶۲ فقره مشاوره حضوری و مجازی و تلفنی انجام دادیم.

وی اضافه کرد: از ۱۵۴۲ نفر تمام تلاش ما از تعداد کل خانواده ها و زندانیان بی بضاعت از ظرفیت های سازمان ها که از حساب حمایتی بهره مند شده ایم ۵۰۲ خانواده را تحت پوشش کمیته امداد بردیم با بهترین خدمات و ۱۱۵۲ خانواده تحت پوشش بهزیستی هست و ۶۸۷ دانش آموز داریم که ادامه تحصیل فرزندان آنها یکی از اولویت های مهم است که تمام تلاش ما این است که به هیچ بیگانه ای اجازه ندهیم که فرزندان این خانواده ها از تحصیل بمانند.

نصرتی در مورد ایجاد شغل زندانیان گفت: ۲۸۵ شغل در خانه ایجاد کردیم عمدتا با اعطای تسهیلات که اعم از کار قالیبافی، خیاطی، کارهای دستی که در کنار مراقبت و تربیت فرزندان به بحث اشتغال ورود پیدا بکنند.

وی ادامه داد: ۶ میلیارد و ۴۶۸ میلیون تومان به مناسبت های مختلف کمکهای غیرنقدی اعم از سبد غذایی،البسه، نوشت افزار، شیر خشک و پوشک شده است و ۵۰۴ میلیون تومان کمک نقدی کرده ایم.

وی اضافه کرد: تعداد ۴۱ نفر پرداخت تسهیلات اعم از اشتغال،مسکن و درمان دادیم و ۶۸۲ مورد مراکز حمایتی و خدماتی به کمیته امداد و خیرین معرفی کردیم و از ظرفیت های این سازمان استفاده شده است.

نصرتی ادامه داد: ۳ هزار و ۲۶۵ مورد فعالیت های فرهنگی مثل جشن نسیم مهر ،پارک ها و مجتمع های فرهنگی، اردوهای تفریحی و برنامه های زیارتی برای مشهد با همکاری کمیته امداد انجام شد.

و در ادامه بازدید از کارگاه های مرکز ماده ۱۶با اصحاب رسانه به عمل آمد

خبرنگار سمیه امینی