پیش‌بینی احکام مناسب برای تقویت دانشگاه‌ها در برنامه هفتم و لایحه بودجه ۱۴۰۳
پیش‌بینی احکام مناسب برای تقویت دانشگاه‌ها در برنامه هفتم و لایحه بودجه ۱۴۰۳

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نشستی با رؤسای شش دانشگاه برتر شهر تهران گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور از پیشنهادهای دانشگاه‌ها برای حل مسائل کشور استقبال می‌کند. به گزارش صدای آناک به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی، به نقل از مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل […]

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نشستی با رؤسای شش دانشگاه برتر شهر تهران گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور از پیشنهادهای دانشگاه‌ها برای حل مسائل کشور استقبال می‌کند.

به گزارش صدای آناک به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی، به نقل از مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، در نشست دکتر «داود منظور»، با رؤسای شش دانشگاه برتر شهر تهران که «محمدعلی زلفی‌گل»، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نیز در آن حضور داشت، مهم‌ترین مسائل، نیازها و درخواست‌های دانشگاه‌های تربیت مدرس، شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، علامه طباطبایی و علم و صنعت ایران، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در این نشست با بیان اینکه رئیس‌جمهور بر تقویت دانشگاه‌ها تاکید دارند، گفت: ما هم در سازمان برنامه و بودجه بر اساس مأموریتی که داریم، تلاش می‌کنیم از فعالیت دانشگاه‌ها در راستای تربیت دانشجو و استاد و تولید علم و دانش، پشتیبانی کنیم.

دکتر منظور با بیان اینکه تعامل نزدیک سازمان برنامه و بودجه با رؤسای دانشگاه‌ها برای شتاب گرفتن حرکت کشور در مسیر پیشرفت و توسعه ضروری است، افزود: هر اندازه در دانشگاه‌ها هزینه کنیم، در واقع یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است که حتی بیشتر از آنچه در صنایع سرمایه‌گذاری می‌شود، بازدهی دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در برنامه هفتم و لایحه بودجه ۱۴۰۳، احکام مناسبی برای تقویت دانشگاه‌ها از طرف دولت و مجلس پیش‌بینی شده است و در موضوع‌هایی مانند سقف حقوق پرداختی به اعضای هیئت علمی، معافیت مالیاتی و تقویت بودجه‌های پژوهشی و فرهنگی، تمهیدات خوبی اندیشیده شده است.

لزوم تلاش همه‌جانبه برای ارتقای جایگاه علمی دانشگاه‌های کشور در سطح منطقه‌‌ای و جهانی

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به جایگاه خوب دانشگاه‌های برتر شهر تهران در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی، بر تلاش همه‌جانبه برای ارتقای جایگاه علمی دانشگاه‌های کشورمان در سطح منطقه‌‌ای و جهانی تأکید کرد و گفت: امیدواریم با مجموعه تدابیر سازمان برنامه و بودجه کشور برای گره‌گشایی از مسائل دانشگاه‌ها، سال آینده شاهد تحولی در آموزش عالی باشیم. 

وی در پاسخ به پیشنهاد رئیس دانشگاه تربیت‌مدرس مبنی بر امکان تأمین بودجه دانشگاه بدون وابستگی به بودجه دولت، گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور از هرگونه ابتکاری برای بهبود تأمین مالی دانشگاه‌ها استقبال می‌کند.

ضرورت تکمیل زنجیره ارزش در بخش‌های پالایشگاهی و پتروشیمیایی

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: برای افزایش ارزش افزوده بخش‌های پالایشگاهی و پتروشیمیایی و تکمیل زنجیره ارزش آن لازم است از تعامل و ظرفیت دانشگاه‌های صنعتی کشور هرچه بیشتر استفاده کنیم.

دکتر منظور افزود: تکمیل زنجیره ارزش مستلزم تدابیر گسترده‌ای است که مشوق‌های خوبی در برنامه هفتم توسعه برای این موضوع پیش‌بینی شده است. 

وی با بیان اینکه صنایع پالایشگاهی و پتروشیمیایی کشور نسبت به ۲۰ سال گذشته، پیشرفت زیادی داشته است، افزود: امروز صادرات غیرنفتی کشور تقریباً نیازهای ارزی کشور را تامین می‌کند که بخشی از آن مربوط به صادرات پتروشیمی‌هاست.

برای توسعه مرزهای دانش، بودجه ویژه‌ای در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در تنظیم بودجه ۱۴۰۳، درخواست‌های رؤسای دانشگاه‌ها به‌طور ویژه مورد توجه قرار گرفته و برای توسعه مرزهای دانش، بودجه ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

دکتر منظور افزود: علی‌رغم سختگیری سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به شروع طرح‌های جدید، درخصوص طرح‌های عمرانی دانشگاه‌ها استثنا قائل شدیم و مجوزهای لازم را برای شروع عملیات اجرایی خوابگاه‌های دانشجویی، ساختمان‌های دانشکده‌ها، پارک‌های علم و فناوری و موارد مشابه در بودجه ۱۴۰۳ صادر کرده‌ایم.

لزوم اختصاص ردیف بودجه برای هوش مصنوعی، میکروالکترونیک و کوانتوم

«محمدعلی زلفی‌گل»، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، هم در این نشست خواستار اختصاص ردیف بودجه برای سه موضوع هوش مصنوعی، میکروالکترونیک و کوانتوم شد و گفت: اگر کشور در این سه حوزه، عقب بماند، امکان جبران آن در آینده وجود ندارد.

زلفی‌گل افزود: بازگشایی دانشگاه‌ها در شرایط پس از کرونا، بدون در نظر گرفتن الزامات بودجه‌ای، منجر به کسری بودجه زیادی در دانشگاه‌ها شده است.

وی گفت: ارتقای سطح علمی کشور نیاز به توجه ویژه به مسائل رفاهی و معیشتی استادان و کارکنان وزارت علوم و تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاهی دارد.

بیان نظرات رؤسای شش دانشگاه‌ برتر شهر تهران

در این نشست، «فرهاد دانشجو»، رئیس دانشگاه تربیت مدرس؛ «سید محمود‌رضا آقامیری»، رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛  «علیرضا رهایی»، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ «سید عباس موسوی»، رئیس دانشگاه صنعتی شریف؛ «عبدالله معتمدی»، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، و «منصور انبیاء»، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران، به بیان مهم‌ترین مسائل، نیازها و درخواست‌های خود پرداختند.

همچنین «محسن نجفی‌خواه»، معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی؛ «سعید شوال‌پور»، معاون اقتصادی، و «غلامرضا خواجه‌سروی»، رئیس امور آموزش سازمان برنامه و بودجه کشور، نیز دیدگاه‌های خود را طرح کردند.