به گزارش صدای آناک،نامدار در نشست سلسله رسم خدمت در دوره سیزدهم در جمع خبرنگاران افزود:امسال بیشترین میزان صادرات به لحاظ ارزش متعلق به گمرک بر ۸۲ هزار تن به ارزش ۵۳ میلیون دلار بوده است و گمرک جلفا با ۳۲ هزار تن و و ۲۳ میلیون دلار در رتبه دوم صادرات استان قرار گرفته […]

به گزارش صدای آناک،نامدار در نشست سلسله رسم خدمت در دوره سیزدهم در جمع خبرنگاران افزود:امسال بیشترین میزان صادرات به لحاظ ارزش متعلق به گمرک بر ۸۲ هزار تن به ارزش ۵۳ میلیون دلار بوده است و گمرک جلفا با ۳۲ هزار تن و و ۲۳ میلیون دلار در رتبه دوم صادرات استان قرار گرفته است.

وی در خصوص کشورهای عمده طرف معامله واردات در فروردین ماه امسال گفت: پنج کشور با مجموع سهمی در حدود ۹۰.۸ درصد از وزن ۸۴.۳ درصد از کل ارزش صادرات استان می باشد که کشورهایی نظیر ترکیه ۴۶ درصد به ارزش ۵۲ میلیون دلار، عراق ۱۵ درصد به ارزش ۱۷ میلیون دلار، ارمنستان ۱۲ درصد به ارزش ۱۴ میلیون دلار، آذربایجان ۶ درصد به ارزش ۷ میلیون دلار و گرجستان ۵.۳ درصد به ارزش ۶ میلیون دلار ارزش از کل صادرات استان را به خود اختصاص داده اند.

نامدار اشاره کرد: در سال گذشته بالغ بر ۳ میلیون و ۶۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۶ میلیون دلار توسط شرکت‌های دانش بنیان صادرات انجام شده که سهم استان  ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی در خصوص کشورهای طرف معامله واردات اشاره کرد: در فروردین ماه سال جاری به ترتیب ترکیه، چین، امارات متحده عربی، آلمان و اسلواکی می‌باشد. کشورهای اسپانیا، ژاپن، برزیل و اسلوونی به کشورهای مبدا اضافه شده است.

وی ادامه داد: در فروردین ماه سال گذشته ۹۰ میلیون دلار واردات انجام شده‌است این میزان واردات با کاهش ۱۰ درصدی در فروردین سال جاری به ۸۰ میلیون دلار رسیده است.

مدیرکل ناظر گمرکات عنوان کرد: سال گذشته به ۵۴ کشور صادرات داشتیم امسال به ۵۷ کشور افزایش پیدا کرده است و کشورهای اتریش( مواد غذایی)، اردن(شیر_ کنسانتره، سیب و کشمش انگوری) و اسلواکی (کشمش و سنگ مرمر) جزو بزرگترین مقاصد جدید صادراتی استان است.

خبرنگار سمیه امینی