شکل گیری تحولی نو در نحوه ارایه خدمات سازمان تأمین اجتماعی/ضرورت فرهنگ سازی عمومی در استفاده از خدمات اینترنتی و غیرحضوری این سازمان
شکل گیری تحولی نو در نحوه ارایه خدمات سازمان تأمین اجتماعی/ضرورت فرهنگ سازی عمومی در استفاده از خدمات اینترنتی و غیرحضوری این سازمان

به گزارش اناک پرس/ جعفر سمساری؛ مدیر کل تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی در حاشیه دیدار با اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه های آذربایجان شرقی که بعد از ظهر چهارشنبه چهارم اردیبهشت سال جاری به مناسبت هفته کار و کارگر انجام شد، از شکل گیری تحولی نوین در نحوه ارایه خدمات سازمان تأمین اجتماعی […]

به گزارش اناک پرس/ جعفر سمساری؛ مدیر کل تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی در حاشیه دیدار با اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه های آذربایجان شرقی که بعد از ظهر چهارشنبه چهارم اردیبهشت سال جاری به مناسبت هفته کار و کارگر انجام شد، از شکل گیری تحولی نوین در نحوه ارایه خدمات سازمان تأمین اجتماعی خبر داد و بر ضرورت فرهنگ سازی عمومی در استفاده از خدمات اینترنتی و غیرحضوری در این راستا تأکید کرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۶٨ هزار نفر بیمه شده، ١٧٧ هزار بازنشسته و مستمری بگیر اصلی، تحت پوشش تأمین اجتماعی استان هستند، اظهار داشت: خدمت رسانی به این طیف وسیع مستلزم نگاه نو و نگرشی متناسب با توسعه فناوری اطلاعات است و در این راستا سازمان تأمین اجتماعی نسبت به توسعه خدمات غیرحضوری خود در بستر اینترنت اقدام نموده، و در حال حاضر ٣۴ سرویس خدمت غیرحضوری از طریق سامانه متمرکز خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به نشانی eservices.tamin.ir در دسترس مخاطبان این سارمان است و به یقین این خدمات با ایجاد زیرساخت ها و بسترساری لازم، توسعه و گسترش خواهد یافت.

سمساری با تأکید مجدد بر ضرورت فرهنگ سازی عمومی در استفاده از خدمات اینترنتی و غیرحضوری این سازمان، ادامه داد: تحولی جدید در نحوه ارایه خدمات در سازمان تأمین اجتماعی در حال شکل گیری است و با تحقق آن به صورت چشمگیری از مراجعات حضوری به واحدهای تابعه تأمین اجتماعی جهت دریافت خدمات، کاسته خواهد شد.

وی در این راستا با بیان اینکه در حال حاضر، خدماتی چون؛ صدور دفترچه درمانی در سازمان تأمین اجتماعی به صورت نیمه حضوری ارائه می شود، متذکر شد: با اجرای طرح حذف دفترچه کاغذی و تعمیم نسخه الکترونیکی، حلقه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی تکمیل تر خواهد شد.

مدیر کل تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی، در همین ارتباط، ارایه خدمات در سه حوزه کارفرمایان، بیمه شدگان و مستمری بگیران را از قابلیت های موجود در سامانه متمرکز خدمات غیرحضوری سازمان خواند و گفت: ارسال لیست حق بیمه، مشاهده و اعتراض به سوابق پرداخت حق بیمه، درخواست و مشاهده بازرسی از کارگاه ها، درخواست تعویض دفترچه درمانی، مشاهده احکام مستمری و فیش حقوقی، درخواست تعهدات کوتاه مدت و کمک هزینه های مقرر از جمله خدمات در دسترس این سازمان است و این خدمات با نام نویسی غیرحضوری کارگاه ها، بیمه شدگان و پیگیری پرونده های مطالباتی، تکمیل تر خواهد شد و از این طریق، بخشی از هزینه های اجتماعی، ترددهای درون و بین شهری شهروندان کاهش خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی مخاطبان نسبت به این خدمات بسیار ضروری است، بیان کرد: در این ارتباط، رسانه ها می توانند ضمن انتقال آگاهی به شهروندان، مطالبات و انتظارات جامعه در جهت اصلاح و بهبود این فرآیندها را به سازمان انتقال دهند.

سمساری در ادامه با تکیه بر بازنشستگی های پیش از موعد از جمله بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور، متذکر شد: این موضوع، منجر به بروز مشکلات عدیده ای در برقراری توازن منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی شده است و بهتر است متوجه باشیم، هر چند بر اساس قانون افراد شاغل در مشاغل سخت و زیان آور به جهت حفظ سلامت روحی و جسمی شان پیش از موعد، بازنشسته می شوند، اما برای مقابله با عوامل سخت و زیان آور، تحرّک و تحوّلی جدّی از طرف کارگاه های مشمول، به چشم نمی خورد و لازم است که ضمانت اجرایی برای اجرای دقیق قانون مبتنی بر حذف، یا کاهش عوامل زیان آور و توجه جدّی به حفظ سلامت نیروی کار، پیش بینی و اعمال شود.

وی دراین راستا، با تکیه بر نامگذاری سال جدید و تأکید مقام معظم رهبری برای رونق تولید، ابراز داشت: سازمان تأمین اجتماعی حامی نیروهای مولد کشور است و بر اساس وظایف ذاتی خود، پشتیبانی از نیروی کار در دوران بیماری، پیری و بازنشستگی را سرلوحه کار خود قرار داده، و با همراهی کارفرمایان برای تأمین و تضمین آتیه آنان گام بر می دارد.

مدیر کل بیمه تأمین اجتماعی استان در پایان این دیدار، با تأکید بر اینکه تأمین منابع پایدار مالی، لازمه تداوم تعهدات سازمان تأمین اجتماعی است، شرایط سازمان را متأثر از وضعیت اقتصادی کشور دانست و گفت: سازمان تأمین اجتماعی ضمن ایفای نقش موثر در بهبود فضای کسب و کار، متأثر از شرایط بازار کار و تولید است و در این ارتباط، پایداری اشتغال و رونق تولید را به عنوان یکی از اولویت های خود در دستور کار قرار داده است.

وی در این خصوص، با تکیه بر بخشودگی جرائم، تسهیل و تقسیط پرداخت بدهی های معوق، تسهیل بازرسی از دفاتر قانونی و … را از جمله
اقدامات مؤثر در این حوزه، دانست.

تهیه و تنظیم: مریم خدابخش