نقش غذاهای سالم در یک رژیم غذایی مناسب
نقش غذاهای سالم در یک رژیم غذایی مناسب

تغذیه سالم یعنی به گونه‌‎ای بخورید و بیاشامید که بتوانید انرژی لازم را با استفاده از تمامی مواد موجود در هرم غذایی (گروه پروتئین، چربی، کربوهیدرات و ویتامین‎ها) به دست آورید و از سلامتی بهره‌مند شوید. انتخاب غذاهای سالم و مطابق با سبد غذایی خانواده یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن در […]

تغذیه سالم یعنی به گونه‌‎ای بخورید و بیاشامید که بتوانید انرژی لازم را با استفاده از تمامی مواد موجود در هرم غذایی (گروه پروتئین، چربی، کربوهیدرات و ویتامین‎ها) به دست آورید و از سلامتی بهره‌مند شوید.
انتخاب غذاهای سالم و مطابق با سبد غذایی خانواده یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن در یک رژیم غذایی مناسب توجه کرد، زیرا بسیار کمک می کند. میزان کالری دریافتی و نیز میزان پروتئین، چربی، انواع قند و کربوهیدرات‌ها در طی وعده‌های غذایی اهمیت ویژه‌ای در کنترل وزن و حفظ سلامتی افراد دارد.
سبد غذایی خوب باید تا حد امکان چربی کم  پروتئین و کربوهیدرات در حد لازم و میوه و سبزی بالا داشته باشد.
کارشناسان معتقدند، سبد غذایی خانواده باید تامین کننده نیازهای سلولی بدن باشند که این نیازها از طریق حداقل ۵۰ ماده غذایی تامین می شود تا در نتیجه بافت و ارگانیسم های سالم و به تبع آن توانایی انجام فعالیت های لازم را برای یک زندگی سالم ایجاد کند، این در حالی است که افزایش قیمت مواد غذایی از قبیل گوشت و لبنیات موجب حذف این اقلام از سبد غذایی برخی خانواده ها شده است.
سبد غذایی مطلوب ایرانیان حاوی میزان کالری و ریزمغذی های لازم و ضروری برای هر یک از گروههای سنی است که باید به صورت روزانه مصرف شود.
اگر بخواهیم یک رژیم غذایی مناسب برای سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته و در عین حال وزن فرد نیز پایدار بماند، باید آن رژیم غذایی با سبد غذایی خانواده هماهنگ باشد.
باید در یک رژیم غذایی مناسب، تغییر رفتارهای غذایی، اعم از انتخاب نوع غذا، حجم وعده‌های غذایی، ساعات غذا خوردن، نحوه طبخ غذا، سرعت غذا خوردن و نیز گنجاندن فعالیت بدنی و ورزش به عنوان یک برنامه روزانه وضع شود.:  سبدغذایی انسان باید شامل ۵ گروه مواد غذایی شامل: غلات، گوشت، میوه، سبزی و روغنها باشد که این مواد جهت تامین نیاز پنجگانه انسان شامل کربوئیدراتها، پروتئین و اسیدآمینه، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین ها و املاح مورد استفاده قرار می گیرند.
فهرست غذاهای سنتی ایران در خانه ها و رستوران ها از ۴۰ سال پیش تفاوت چندانی نکرده و کمتر از ۲۰ نوع غذا در آشپزخانه ایرانی طبخ می شود این در حالی است که در رستوران های خارج کشور، فهرست غذایی بیش از یکصد نوع غذا به مشتریان عرضه می شود.
طبخ غذاهای سنتی ایران به لحاظ زمان پخت بالا و سرخ شدن بیش از حد سبب از بین رفتن خواص بسیاری از مواد می شود.
برخی سبدهای غذایی در خانواده های ضعیف به مواد نشاسته ای مانند سیب زمینی، ماکارونی و برنج خلاصه شده و در برخی موارد استفاده بیش از اندازه از مواد پروتئینی دیده می شود که در مقایسه هر دو این موارد بیماری هایی از قبیل قلب و عروق، پوکی استخوان، چاقی کاذب و … به شدت در حال افزایش است.
فرهنگسازی از طریق سیمای جمهوری اسلامی را عامل مهمی در ایجاد تنوع در سبد غذایی ایرانیان است.
در رژیم های غذایی مناسب علمی به منظور کاهش وزن و برای رسیدن به وزن پایدار و سالم، فقط توجه کردن به میزان انرژی موجود در مواد غذایی کافی نیست، بلکه در یک رژیم غذایی برای کاهش وزن برای دست یافتن به وزن ایده‌آل، باید عادات سالم غذایی ایجاد شود.

یادداشت از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی