سرپرست پلیس راه آذربایجان شرقی گفت: آمار موجود نشان دهندهی این است که سال گذشته ۱۷ هزار نفر در اثر تصادفات جان خود را از دست دادهاند. به گزارش خبرنگار آناکپرس، رضا کریمینژاد، در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: هدف پلیس راه استان کاهش سوانح منجر به فوت و جرح است. وی با بیان […]
سرپرست پلیس راه آذربایجان شرقی گفت: آمار موجود نشان دهندهی این است که سال گذشته ۱۷ هزار نفر در اثر تصادفات جان خود را از دست دادهاند.
به گزارش خبرنگار آناکپرس، رضا کریمینژاد، در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: هدف پلیس راه استان کاهش سوانح منجر به فوت و جرح است.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۷ هزار نفر در کشور در اثر تصادفات جادهای جان خود را از دستدادهاند،گفت: متاسفانه در اثر تصادف ۳۱۰ هزار نفر مجروح شدند که یعنی اتلاف هشت درصد از تولید ناخالص کشور است.
سرپرست پلیس راه آذربایجانشرقی با اشاره بر اینکه هر یک نفر کشته در کشور ۵/۲ میلیارد تومان هزینه به جامعه وارد میکند، عنوان کرد: ۲۰ درصد مجروحین تصادفات معلول شده و ۴۰ درصد ضایعات نخاعی کشور نیز در اثر حوادث ترافیکی بوده است.
کریمینژاد با تاکید بر لزوم کاهش تصادفات، افزود: باید تلاش کرده و اقداماتی انجام دهیم تا تصادفات فوتی به جرحی و تصادفات جرحی نیز به خسارتی تبدیل شود.
وی با بیان اینکه ۳۳ سازمان در کاهش تصادفات نقش دارند، گفت: که در این میان هفت سازمان از جمله راهداری، راه و شهرسازی، پلیس، اورژانس و رسانهها نقش پررنگتری دارند.
سرپرست پلیس راه آذربایجانشرقی مطرح کرد: در ۱۰ ماهه سال ۹۸ در حدود ۶۵ درصد تصادفات در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها رخ داده است که دلیل آن، تعداد رمپ و ساختمانهای غیر مجاز ساخته شده، کم رنگ بودن خط کشی و تابلوهای ایمنی بود.
کریمینژاد با اشاره بر اینکه دستورالعملی در خصوص کاهش تصادف برنامهریزی شده است، ابراز داشت: این دستورالعمل به گونهای است که در محور آذرشهر و محدود سردرود هفت بریدگی داشتیم که در حال حاضر همه آنها بسته شده و تنها یک بریدگی باز است.
وی۴۰ درصد تصادفیهای متوفی روستائیان دانست و بیان کرد: به طور کلی۲۷ درصد ساکن روستا بودند، از اینرو و احساس میشود باید فرهنگسازی را بیشتر در اولویت قرار داد و پیش برد.
سرپرست پلیس راه آذربایجانشرقی تشریح کرد: ۱۴ هزار کیلومتر حوزه استحفاظی آذربایجانشرقی است که جمعیت استان در حال حاضر ۴ میلیون و ۴۰۶ نفر شده است بهطوریکه ۴٫۸ درصد جمعیت کشور در استان آذربایجانشرقی زندگی میکنند.
وی با بیان اینکه ۱۳۲ نقطه حادثهخیز در استان شناسایی شده است، ادامه داد: ۶۳ نقطه از نقاط حساس استان دارای اولویت برای اصلاح هستند که ۲۰ نقطه در سال ۹۸ اصلاح شده است.
کریمینژاد افزود: ۲۴ دوربین نظارت تصویری در استان وجود دارد که وضعیت ترافیکی و جوی جادهها از آن طریق مشاهده میشود که البته اکثر این دوربینها در نقاط حساس نصب شده است.
وی ضمن اشاره بر اینکه ۵۷ دستگاه سامانه ثبت تخلف نیز در جادههای استان نصب شده است که سرعت خودرو را به صورت لحظهای ثبت میکند، اظهار داشت: البته برای ۴۰ نقطه نیز سامانه ثبت تخلف پیشبینی شده که در حال حاضر ۷۵ درصد پیشرفت کار داشته است ولی در کل ۹۹ سامانه در استان نصب شده است.
وی ابراز کرد: ۸۲ دستگاه تردد شمار در استان وجود دارد که آمار را بهصورت آنلاین به ما ارسال میکنند.
کریمینژاد با بیان اینکه در ۱۰ ماهه گذشته چهار درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش تردد داریم که رقم آن ۱۸۸۶۳۲۸۹۳ مورد تردد ثبت شده است، اذعان داشت: نرخ تردد در استان نسبت به آمار کشوری زیاد است.
سرپرست پلیس راه آذربایجانشرقی یادآور شد: ۶۱۶ جلد دفترچه برای ناوگان عمومی از نوع درجه یک و ۳۲۰ جلد نیز درجه دو صادر شده است.
وی گفت: تعداد ۳۶ فقره تست الکل و ۳ هزار و ۴۲۰ فقره تست اعتیاد انجام گرفته است که متاسفانه ۵۹۳ فقره مثبت بود.
کریمینژاد با اشاره بر اینکه ۴۰۴ فقره تصادف تصادف منجر به فوت در ۹ ماهه سالجاری داشتیم که به تبع آن ۵۰۵ نفر جان خود را از دست دادهاند، افزود: این میزان نسبت به سال گذشته با ۵۲ فقره کاهش تصادف و ۶۰ مورد فوتی روبه رو بود.
وی ادامه داد: ۷ هزار و ۹۲۵ نفر در اثر تصادف در استان مجروح شده است، گفت: ۱۱ درصد تلفات جادهای و یک درصد منجر به جرح در استان کاهش یافته است.
کریمینژاد با اشاره بر اینکه از ساعت ۴ الی ۸ بعد از ظهر بیشترین تصادفات صورت میگیرد، اذعان داشت: عدم توجه به جلو، انحراف و تجاوز به چپ، تخطی از سرعت مطمئنه، عدم رعایت حق تقدم، خستگی و خوابآلودگی، تغییر مسیر ناگهانی از دلایل تصادفات در استان است.
وی با اشاره بر اینکه روزهای پنجشنبه و جمعه نیز بیشترین ایام تصادف در استان است، تصریح کرد: باید فرهنگسازی شود که بیشتر سفرها را به روزهای پایانی هفته موکول نکنیم.
سرپرست پلیس راه آذربایجانشرقی در رابطه با سن رانندگان مقصر مطرح کرد: طبق آمار سن راننده مقصر ۴۵ به بالاست ولی از نظر سن متوفی با نیروی فعال جوان یعنی ۳۱ الی ۴۵ سال روبه رو هستیم.
کریمینژاد توضیح داد: گروه خودرویی پژو، وانت، موتور، پراید، باری، سمند، پیکان و مسافربری بیشترین تصادفات در جادهها داشته است.
وی در پایان ادامه داد: پاسگاه و پلیس راه جادهای در استان ۱۴ مورد است همچنین سه ایستگاه نیز وجود دارد و قصد ایجاد پلیس راه دیگر را فعلا نداریم.
کریمینژاد در پایان به اولویتهای محورهای تصادفات واژگونی یعنی محور تبریز_ آذرشهر، تبریز_ صوفیان، اهر_ تبریز، هشترود_ زنجان اشاره کرد و گفت: محورهای اهر_ تبریز، اهر_ کلیبر، مراغه_ هشترود، محورهای ورزقان، جلفا_ مرند، مرند_ خوی، جزیره اسلامی، قرهچمن نیز محورهای با اولویت تصادفات است.
خبرنگار/زهرا تاریزاده